Gammal 2018-03-28, 11:58
HenryB

Martin F skrev: Hej på er!

Är själv i processen med att köpa ny dator. Jag kör en hel del PS, LR och panoramabilder på upp till 1Gb filstorlek (TIFF) samt mycket astrofotoprogram som kör processortunga beräkningar för brusreducering mm.

Jag har landat i att kosta på mig en i7-8700K och ASUS Prime Z370-A men resten är lite svårare. Min budget ligger på ca 15 tusen exkl skärm och med en 250Gb SSD ocg 6Tb snurrdisk så får jag inte ihop till 32 Gb RAM även om jag skulle vilja. Jag hade tänkt köra ett GTX 1050 2Gb grafikkort men det kanske är bortkastade pengar för mina ändamål?

Skulle jag klara att köra LR och PS utan externt grafikkort och satsa på 32 Gb RAM istället, trots att det är ap-dyrt just nu? Jag sitter i dagsläget med 8 Gb så 16 känns ju lite klent :)

Kan man kombinera 2*8+2*16 Gb RAM eller måste det vara lika stora moduler?
Inget problem att få med det i den kundvagn jag länkade till och landa på ~15k. Skippa grafikkort och kör med det inbyggda. Uppstår behov senare kan du köpa då. Du kan också nöja dig med 2*8gb och köpa mer sen när minnen förhoppningsvis blir billigare. Men blanda inte minnesmoduler och tillverkare, det är ett lotteri. Dom arbetar parvis för bästa prestanda.
Gammal 2018-03-28, 12:24
Martin F

PerK skrev: Har nyligen köpt ny stationär, en HP. (Har tidigare haft två Acer som båda gått sönder efter tre år....) Har en 42mpix kamera och kör okomprimerad RAW = mycket data.
- Har 32GB RAM, men ser att jag aldrig använder mer än 12 GB
- Valde en i5 processor, men ser vid analys att i7 skulle varit bättre.
- SSD är bra för programvaran, har 256 MB men 128 skulle räcka.
- Bilderna ligger på andra, vanliga, disken. Provade ha dem på SSD:n men ingen större tidsskillnad.
Bildskärmen är viktig! Har en Benq 2700. MYCKET bra! När jag hårdvarukalibrerat ger den mer är Adobe RGB färgrymd. Färgerna är mycket korrekta och kontrasten toppen. Bildkvalitet som dom dubbelt så dyra Eizo och NEC men till halva priset (nästan). Enormt bra för både redigering och visning.

Kolla på Prisjakt efter bästa priser när du vet din spec. Med mina rekommendationer blir det mer än 15000 tyvärr.
Tack, bra input där! Då känns det som att jag är hyfsat rätt ute ändå med en nyare i7 och 16Gb minne.
Skärm beställde jag igår, en Dell UP2716D. Ska klara 100% av AdobeRGB.
Gammal 2018-03-28, 12:31
Martin F

HenryB skrev: Inget problem att få med det i den kundvagn jag länkade till och landa på ~15k. Skippa grafikkort och kör med det inbyggda. Uppstår behov senare kan du köpa då. Du kan också nöja dig med 2*8gb och köpa mer sen när minnen förhoppningsvis blir billigare. Men blanda inte minnesmoduler och tillverkare, det är ett lotteri. Dom arbetar parvis för bästa prestanda.
Det lutar åt att jag gör precis så, hoppar över grafikkort. Jag har valt följande
i7-8700K
Asus Prime Z370-A
2*8 Gb 2666 MHz Corsair RAM (blev rekommenderade dessa till mitt moderkort)
500 Gb Samsung EVO 860 (960 är för dyr för vad jag tror att den extra nyttan är)
6 Tb WD Red (för lagring)
Gold-klassat nätagg på 650W
Fractal Design R5 chassi
mm.

Landar på strax över 15.

Jag har kollat mina prestandasiffror när jag kör min normala användning och det är betydligt oftare CPU som bottnar ur och ligger på 80-90%
Gammal 2018-03-28, 12:37
hbengtsson

Martin F skrev:
Kan man kombinera 2*8+2*16 Gb RAM eller måste det vara lika stora moduler?
Kör på samma moduler...

Jag uppgraderade vid årsskiftet till något liknande som du nämner (8700K samt Asus moderkortet), dock med ett groteskt overkill-kort för ändamålet (1080ti). Men tänkte att det säkert blir bra om man tar paus och spelar harpan :-)

Jag har 16 GB Corsair Vengeance LPX minnen och en Samsung 960 EVO. Datorn är - kort sagt - riktigt jäkla apsnabb och jag har inga känningar av för lite RAM så länge jag inte sitter med många och feta filer från 5DS i Photoshop samtidigt och meckar i lager...

Glöm inte att beställa en fetare processorkylare...
Gammal 2018-03-28, 12:55
Martin F

hbengtsson skrev: Kör på samma moduler...

Jag uppgraderade vid årsskiftet till något liknande som du nämner (8700K samt Asus moderkortet), dock med ett groteskt overkill-kort för ändamålet (1080ti). Men tänkte att det säkert blir bra om man tar paus och spelar harpan :-)

Jag har 16 GB Corsair Vengeance LPX minnen och en Samsung 960 EVO. Datorn är - kort sagt - riktigt jäkla apsnabb och jag har inga känningar av för lite RAM så länge jag inte sitter med många och feta filer från 5DS i Photoshop samtidigt och meckar i lager...

Glöm inte att beställa en fetare processorkylare...
Det är de minnen jag valt. Jag kör troligen på be quiet Pure Rock som kylare. Tyngre än så går inte att få monterat om datorn ska skickas. Den ska räcka enligt Inets support, som jag pratat med.
Gammal 2018-03-28, 14:14
HenryB

Martin F skrev: Det lutar åt att jag gör precis så, hoppar över grafikkort. Jag har valt följande
i7-8700K
Asus Prime Z370-A
2*8 Gb 2666 MHz Corsair RAM (blev rekommenderade dessa till mitt moderkort)
500 Gb Samsung EVO 860 (960 är för dyr för vad jag tror att den extra nyttan är)
6 Tb WD Red (för lagring)
Gold-klassat nätagg på 650W
Fractal Design R5 chassi
mm.

Landar på strax över 15.

Jag har kollat mina prestandasiffror när jag kör min normala användning och det är betydligt oftare CPU som bottnar ur och ligger på 80-90%
Du kan överväga en mATX-låda och moderkort istället. Har en R5 låda och visst är den bra men ärligt talat så är det en massa onödiga plats som aldrig kommer användas. Om du inte har planer att populera lådan med en massa disk så är mATX smidigare.

650w PSU kommer räcka mer än väl. Även 400w funkar med god marginal.
Gammal 2018-03-28, 14:31
Martin F

HenryB skrev: Du kan överväga en mATX-låda och moderkort istället. Har en R5 låda och visst är den bra men ärligt talat så är det en massa onödiga plats som aldrig kommer användas. Om du inte har planer att populera lådan med en massa disk så är mATX smidigare.

650w PSU kommer räcka mer än väl. Även 400w funkar med god marginal.
Det finns inget som heter onödig plats ;)
Skämt åsido, jag föredrar en luftig låda med gott om utrymme för många hårddiskar. Inbillar mig att det är lättare att hålla tempen nere då också.
Gammal 2018-03-28, 15:47
Ventures

Martin F skrev: Det finns inget som heter onödig plats ;)
Skämt åsido, jag föredrar en luftig låda med gott om utrymme för många hårddiskar. Inbillar mig att det är lättare att hålla tempen nere då också.
Jag har ett "full tower" som faktiskt är just fullt. Ska jag få in något mer måste något annat bort. 10 fläktar osv... Börjar dock bli dags att uppgradera moderkortet för att öka kunna processorkraften.
4 TB-diskarna, WD blue för lagring, är prisvärda just nu (999kr). Billigare med två sådana än en 6TB. Jag köpte en själv igår.
Gammal 2018-03-28, 18:06
Martin F

Ventures skrev: Jag har ett "full tower" som faktiskt är just fullt. Ska jag få in något mer måste något annat bort. 10 fläktar osv... Börjar dock bli dags att uppgradera moderkortet för att öka kunna processorkraften.
4 TB-diskarna, WD blue för lagring, är prisvärda just nu (999kr). Billigare med två sådana än en 6TB. Jag köpte en själv igår.
Jag köper nog följande:

4 Tb WD Red för lagring av foton - kataloger med oredigerade
4 Tb WB Blue för astrofoto+timelapse - denna går inte lika ofta som den andra disken

Sedan återanvänder jag min 3 Tb WD Red för redigerade bilder mm.

Dvs total 11 Tb, utöver systemdisk 500 Gb SSD. Idagsläget ligger min totala diskanvändning på ca 4,2 Tb, varav oredigerade bilder och filmsnuttar är ca 2 Tb och astro+timelapse är 1,2 Gb.
Gammal 2018-03-28, 18:31
Ventures

Martin F skrev: Jag köper nog följande:

4 Tb WD Red för lagring av foton - kataloger med oredigerade
4 Tb WB Blue för astrofoto+timelapse - denna går inte lika ofta som den andra disken

Sedan återanvänder jag min 3 Tb WD Red för redigerade bilder mm.

Dvs total 11 Tb, utöver systemdisk 500 Gb SSD. Idagsläget ligger min totala diskanvändning på ca 4,2 Tb, varav oredigerade bilder och filmsnuttar är ca 2 Tb och astro+timelapse är 1,2 Gb.
Det är tveksamt om man vinner något med snabbare diskar än "blue" för lagring av bilder. Jag gissar att programmen ska ligga på SSD.
Enda möjliga nackdelen med lågenergidiskarna är att de tar en extra stund att väcka dem från "sleep mode".
Gammal 2018-03-28, 19:02
HenryB

Ventures skrev: Det är tveksamt om man vinner något med snabbare diskar än "blue" för lagring av bilder. Jag gissar att programmen ska ligga på SSD.
Enda möjliga nackdelen med lågenergidiskarna är att de tar en extra stund att väcka dem från "sleep mode".
Wd red har längre garanti och bättre mekanik. Jämför du specarna så vågar man inte skriva ut mtbf på blue. På red är den en miljon timmar. Sen om man värdesätter det är en annan fråga ;-)
Gammal 2018-03-28, 19:48
Ventures

HenryB skrev: Wd red har längre garanti och bättre mekanik. Jämför du specarna så vågar man inte skriva ut mtbf på blue. På red är den en miljon timmar. Sen om man värdesätter det är en annan fråga ;-)
Så kan det vara. Jag har inte haft några problem hittills med vare sig green eller blue. De går ju i viloläge när de inte används så de kanske inte behöver gå lika mycket. På hundra år hinner man nog byta diskar några gånger av andra skäl än haveri, om man skulle tolka mtbf-siffran som livslängd.
Med dubbla backuper (på blue -diskar) borde ett haveri på en disk inte vara någon större katastrof.
Gammal 2018-03-28, 20:28
iSolen.se

Martin F skrev: Det finns inget som heter onödig plats ;)
Sanning med modifikation, man vill ju inte att luften bara ska snurra runt inuti utan att kyla utan istället flöda genom burken.
Gammal 2018-03-28, 20:43
nivas

Vill man ha mycket bang4thebuck så är även Ryzen 7 ett bra alternativ.
Gammal 2018-03-28, 22:21
Martin F

nivas skrev: Vill man ha mycket bang4thebuck så är även Ryzen 7 ett bra alternativ.
Nu blev det en i7-8700K. Jag hittade inget som talade för Ryzen 7 förutom möjligen priset, men i och med att den kräver separat grafikkort kanske inte ens det talade till dess fördel. I alla prestandatester för min typ av applikationer hamnade den rejält på efterkälken jämfört med 8700-an. Plus att jag sedan gammalt är skeptisk till AMD, men det är en annan historia ;)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:55.

Elinchrom ELB 500 TTL