Annons

Samma person flera gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carmen.E

Ny medlem
Jag funder på hur man kan få samma person att vara med i samma bild flera gånger.

När man tagit en bild på exakt samma ställe men person står på olika ställen. Hur gör man så att det ser ut som personen har en "tvilling"? Altså att den är med flera gånger i samma bild fast det egentligen är olika kort.

Det måste finnas ett lättare sätt än att klippa ut personen?
 

arldic

Aktiv medlem
I mörker kan du göra det genom att köra blixten 2 ggr under en samma exponering, dock gäller det att hinna förflytta sig mellan blixtarna.
Redigering. Sorry, jag såg inte att det var photoshop du var ute efter
 

Carmen.E

Ny medlem
tack! men inte den metoden jag söker.

Jag glömde att skriva att de givetvis är i photoshop jag vet att de ska finnas en bra metod
 

barthel

Aktiv medlem
Du kan ställa kameran på staviv och ta två bilder på dig själv på olika ställen.
Sen lägger du in bilderna i lager och suddar ut där du är i bilden i det undre lagret.

Hoppas du förstår eller att någon annan kan förklara bättre
 

Jewster

Aktiv medlem
Carmen.E skrev:
Det måste finnas ett lättare sätt än att klippa ut personen?
Nej, varför måste det det? Förutom svaret du redan fått finns nog bara ett sätt till, och det är att "klippa ut" personen. Men det är inbte så svårt. Såhär gör du i tex photoshop:

1. Kameran på stativ och manuellt inställd så inte exponeringen eller skärpepunkten ändras mellan bilderna.

2. Ta flera bilder med en person på flera ställen i rummet.

3. I photoshop. Klistra in bilderna som olika lager i en och samma bild. Antingen genom att markera/kopiera/klistra in (ctrl+a/ctrl+c/ctrl+v), eller genom att dra den ena bilden över till den andra.

4. Lägg till vita lagermasker i alla lager utom det understa. Måla fram den undre bilden genom att måla med svart i lagermasken. Alternativt gör lagermaskerna svarta och måla in personerna från de övre lagren i det understa.
Principen med lagernmasker är att vita områden täcker det undre lagret, och svarta släpper igenom det undre lagret.

Detta är ganska enkelt. Testa med två bilder först där figurerna är i olika delar av bilden (inte överlappar varandra). Då förstår du principen. Sen kan du börja experimentera med fler personer på fler ställen. Samma princip, bara lite krångligare.

Lycka till,
Jerry.
 

sagoskog

Aktiv medlem
Metoden med olika lager och pensel fungerar bra så fort personerna är på olika platser i bilden. Så fort de överlappar varandra på någon punkt blir det direkt mycket mer arbete och svårare att få det snyggt.

Finns det ingen inställning/kommando som gör att photoshop känner igen vad som är samma i alla bilder (bakgrunden) och kan lägga samman bilderna snyggt till en bild?
 

Smw

Aktiv medlem
Metoden med olika lager och pensel fungerar bra så fort personerna är på olika platser i bilden. Så fort de överlappar varandra på någon punkt blir det direkt mycket mer arbete och svårare att få det snyggt.

Finns det ingen inställning/kommando som gör att photoshop känner igen vad som är samma i alla bilder (bakgrunden) och kan lägga samman bilderna snyggt till en bild?
Hej !

Det borde gå med innehållsmedveten fyll, till det nya lagret.
Se på lite tutorials, denna är en början.
https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/fix-photo-content-aware.html

//MW
 
ANNONS