Annons

Sony A6000 - hur länge ska den leva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony har nu släppt tre senare modeller (A6300, A6500 och A6400) efter A6000 som lanserades redan i 12 February 2014 men A6000 fortsätter att säljas som ett verkligt billigt instegspaket för mellan drygt 4000 och 5000 nu med kitobjektivet 16-50mm (Mediamarkt säljer ett hus idag för 4199:) och man undrar ju hur länge Sony kommer fortsätta sälja den. Även om de tydligen säljer rätt många A6000 fortfarande så undrar men ju hur många spänn man verkligen tjänar på varje kamera. Kan det verkligen vara värt hanteringen och om folk tycker A6000 är tillräckligt bra (och risken är väl hyfsat stor för det) så kommer det nog vara svårt att sälja de betydligt dyrare senare modellerna men det kanske är en bra marknadsinvestering för framtiden ändå om ett antal uppgraderar längre fram.

Skulle vara kul att veta hur de egentligen tänker här Sony men uppenbarligen finns det fortfarande ett stort intresse på marknaden för en så pass prisvärd kamera som A6000 även om den börjar bli verkligt gammal i sammanhanget.


Det görs tydligen märkligt nog fortfarande nya reviews nu 2019:

https://www.livingthedreamrtw.com/2015/08/sony-a6000-review.html

https://www.tomsguide.com/us/sony-a6000-mirrorless-camera,review-2229.html


…. och dessutom släppte Sony en ny firmware så sent som i går (19/3 2019) för att korrigera AF i en fem år gammal kamera:

https://www.sony.com/electronics/support/e-mount-body-ilce-6000-series/ilce-6000#downloads


Det här är nog rätt unikt när det gäller Sony i alla fall.
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sony har nu släppt tre senare modeller (A6300, A6500 och A6400) efter A6000 som lanserades redan i 12 February 2014 men A6000 fortsätter att säljas som ett verkligt billigt instegspaket för drygt 4000 nu med kitobjektivet 16-50mm och man undrar ju hur länge man kommer fortsätta sälja den. Även om de tydligen säljer rätt många A6000 fortfarande så undrar men ju hur många spänn man verkligen tjänar på varje kamera. Kan det verkligen vara värt hanteringen och om folk tycker A6000 är tillräckligt bra (och risken är väl hyfsat stor för det) så kommer det nog vara svårt att sälja de betydligt dyrare senare modellerna men det kanske är en bra marknadsinvestering för framtiden ändå om ett antal uppgraderar längre fram.
Det här är nog något där Sony har lärt sig en läxa från sina konkurrenter, och då kanske i synnerhet Canon - det går att ha kvar äldre modeller som budgetalternativ överraskande länge.

Man kan uttrycka det så här: de tjänar antagligen inte så mycket på varje såld A6000, men de tjänar rent generellt på att få kunder att köpa in sig i deras system. Det handlar om att ha en stor spännvidd på sitt utbud, allt från en A6000 för 3990 kr till A9 för 41000 kr och mycket däremellan. De har något för alla målgrupper.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sten-Åke Sändh;2237901…. och dessutom släppte Sony en ny firmware så sent som i går (19/3 2019) för att korrigera AF i en fem år gammal kamera: [url sa:
https://www.sony.com/electronics/support/e-mount-body-ilce-6000-series/ilce-6000#downloads[/url]


Det här är nog rätt unikt när det gäller Sony i alla fall.
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt. Ett konkret exempel, min D3 fick sin senaste AF-uppgradering när modellen var sex år gammal.

Jag skulle nog snarare säga att fram till nyligen det funnits en ganska utbredd kritik mot just Sony kring att vara lite dåliga på att uppgradera firmware. Något de faktiskt själva tog upp under sin senaste pressträff nu i februari. Men som de också påpekade då, sedan något år tillbaka har man satsat på att bli bättre på detta.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Produktsegmentering handlar om många saker, att täppa till för konkurrensen, att maxa avkastningarna på redan gjorda investeringar, att skapa märkeslojalitet, och även som metod att sälja dyrare modeller.

"Jag funderar på en sån här A6000, men jag skulle vilja ha en med pekskärm"

"Ja men då har vi de här lite nyare modellerna"
 

wolken40

Aktiv medlem
Survivor

Coolt av Sony att tänka på äldre kameror och uppdateringar av mjukvaran. Jag gissar att detta blir än mer viktigt i framtiden då byte av kamera kanske sker mindre ofta. A6000 var en stor upplevelse när jag köpte den. Stor upplevelse från en liten kamera. Minns hur förvånad jag var över bildkvalitet och snabbhet i fokusering.

Jag använder fortfarande min A6000 som to-go-to kamera och jag är fortfarande imponerad av bildkvaliteten. Även om min A7iii är min huvudkamera så känns A6000 relevant än idag. För mig alltså.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
2018 19/3. Ett år gammal firmware. Vilket ändå är bra på en så gammal kamera.
Ja det här är ju lite konstigt för det är ju rätt som du påpekat om man kollar på Sony-siten men SAR flaggar ju den här FW som något nytt:

https://www.sonyalpharumors.com/new-firmware-update-for-the-sony-a6000-improves-af-stability/

"New firmware update for the Sony A6000 improves AF stability " skriver SAR nu idag 20/3 2019 :)

Men som sagt för att vara Sony är det helt anmärkningsvärt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är faktiskt inte speciellt ovanligt. Ett konkret exempel, min D3 fick sin senaste AF-uppgradering när modellen var sex år gammal.

Jag skulle nog snarare säga att fram till nyligen det funnits en ganska utbredd kritik mot just Sony kring att vara lite dåliga på att uppgradera firmware. Något de faktiskt själva tog upp under sin senaste pressträff nu i februari. Men som de också påpekade då, sedan något år tillbaka har man satsat på att bli bättre på detta.
Jamen det är ju Nikon Martin :)!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jamen det är ju Nikon Martin :)!
De som är bäst i klassen när det gäller FW-uppdateringar är Fujifilm och Olympus, de har ju sedan länge haft den trevliga vanan att regelmässigt inte bara buggfixa äldre kameror, utan också så långt det är möjligt lägga till funktioner tagna från nyare modeller.

Överlag har flera av tillverkarna i lite olika ordalag mumlat om att man framöver kommer att uppgradera kameror mer från insidan än man gjort hittills. Det känns ju logiskt med tanke på att mer och mer av kamerornas funktioner är programvarustyrda och att uppdateringar därmed inte lika ofta kräver fysiska uppdateringar av själva kamerorna.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Ja det här är ju lite konstigt för det är ju rätt som du påpekat om man kollar på Sony-siten men SAR flaggar ju den här FW som något nytt:

https://www.sonyalpharumors.com/new-firmware-update-for-the-sony-a6000-improves-af-stability/

"New firmware update for the Sony A6000 improves AF stability " skriver SAR nu idag 20/3 2019 :)

Men som sagt för att vara Sony är det helt anmärkningsvärt.
Det är en ny firmware, bara fel på den där bilden. Om man går in på supportsidan för a6000 så står det att den släpptes 03-19-2019.
 

wolken40

Aktiv medlem
Missiing

Jag gillar verkligen att Sony mfl uppdaterar sin mjukvara även för lite äldre kameror. Här är något som tillverkarna äntligen har tagit till sig och ändrat sin policy; japp även Nikon.
Något som fortfarande saknas är helhetsbilden. Köper du en Sony A6000 idag, eller motsvarande, så finns det inte med en extern laddare för batteriet, dvs batteriet laddas i kameran. Vill du då köpa en sådan laddare kostar det multum.

Det spelar nästan ingen roll vilken kamera du köper(Sony A7iii) eller vilken prisklass kameran finns inom, känslan av att något saknas när kameran är ny och du snart finner att något väsentligt saknas är så hemsk och onödig.

Köpte en Gimbal som annonseras som avancerad med trådlös överföring till smartphone i 1080P. Nice, men fästet ingick inte utan kostar ytterligare 700 kr.

Nu har tillverkarna äntligen, lite, fattat vad konsumenterna vill ha. Men det finns mer att göra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Magnus,

är det inte ILCE-6000 på nedanstående sidan hos Sony du menar?

Där står det 03/19/2018 när jag läser detta nu i alla fall. Har du någon annan adress?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen att Sony mfl uppdaterar sin mjukvara även för lite äldre kameror. Här är något som tillverkarna äntligen har tagit till sig och ändrat sin policy; japp även Nikon.
Något som fortfarande saknas är helhetsbilden. Köper du en Sony A6000 idag, eller motsvarande, så finns det inte med en extern laddare för batteriet, dvs batteriet laddas i kameran. Vill du då köpa en sådan laddare kostar det multum.

Det spelar nästan ingen roll vilken kamera du köper(Sony A7iii) eller vilken prisklass kameran finns inom, känslan av att något saknas när kameran är ny och du snart finner att något väsentligt saknas är så hemsk och onödig.

Köpte en Gimbal som annonseras som avancerad med trådlös överföring till smartphone i 1080P. Nice, men fästet ingick inte utan kostar ytterligare 700 kr.

Nu har tillverkarna äntligen, lite, fattat vad konsumenterna vill ha. Men det finns mer att göra.
Jag har också en A7 III och kan väl inte säga att jag gått igång på att det "saknas" en extern laddare. Kom hem igår från Marocko och hade med mig två batterier för en vecka men ett enda räckte faktiskt fint hela veckan :)

Men jag håller med av ett helt annat skäl. Man vill ju kanske inte gärna lägga hela kameran på hotellrummet på laddning när man själv gått till poolen, matsalen eller ut på stan. Jag skulle gärna sett en extern laddare bara av det skälet och det är ju lite futtigt att inte bjussa på en sådan. Det är ju ungefär i samma klass som de tillverkare som inte skickar med motljusskydd till sina objektiv utan vill att folk ska köpa sånt separat. Även det kan ju vara klart irriterande.

Jag köpte f.ö. en extern laddare till mina äldre mindre Sony-batterier som jag väl har fem stycken men den köpte jag främst för att Sonys egen laddare (som man alltså fick tidigare) var så slö. Sonys egen funkade inte för mig när jag hade den på safari då man ofta tar många bilder och behöver ladda ett antal batterier på kort tid.
 

wolken40

Aktiv medlem
Nervös

Förstår vad du menar Sten-Åke. Men denna snålhet är så retlig. Jag fotade och filmade ett bröllop förra året och, jadå 2 batterier till A7iii var tillräckligt, men bara till gränsfallet. Jag var nervös och jag kunde inte ladda batteriet externt. Jadå, fler batterier eller extern laddare, det förstår jag. Men en kamera för typ 20 000kr som inte har extern laddare retar mig så infornaliskt mycket.

Jag kommer typ inte göra om det.Jag måste känna mig säker när det verkligen gäller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De som är bäst i klassen när det gäller FW-uppdateringar är Fujifilm och Olympus, de har ju sedan länge haft den trevliga vanan att regelmässigt inte bara buggfixa äldre kameror, utan också så långt det är möjligt lägga till funktioner tagna från nyare modeller.....
Vad är det Fuji och Olympus lagt till av nya funktioner då?

Det Sony skulle kunna ha gjort men inte gjort kunde ju varit att byta ut menysystemet åt de som varit irriterade på de äldre systemen i de äldre husen.

Men det stora grejen med Sonys mer avancerade modeller från säg A7 II:eek:rna till A7 III:eek:rna har ju varit AF-relaterade och där har det ju krävts både nya sensorer (många fler AF-punkter) och processorer (som är flera gånger snabbare) för att den nya programvaran skulle kunna hanteras.

Trots att exv. A7 III sägs ha ärvt delar av logiken från A9 så kommer ju inte nya "trackingen" portas till A7 III:eek:rna utan det kommer tydligen bara ske till A9. Där snackar en del om att processorn i sketkameran A6400 tydligen är densamma som i A9 och det är bara dessa hus som får även "trackingen" uppdaterad. De övriga A7 III:eek:rna får nöja sig med en vassare Eye AF och Eye AF för djur. Alltså smaka på den: en "toycamera" för runt 10 000 får denna AF men inte modeller som kostar mer än dubbelt så mycket. För mig låter det som upp och nedvända världen men det är väl bara att gratulera de som köpt sig en A6400. (Nä ja är inte alls mer bitter över det än Tony Rickardsson!)

Men sedan finns det ju en del annat att reflektera över när det gäller Sony. Jag lyfte ju att Bertil Norberg hittade en användbar funktion i menyträsket efter att ha sett en Sony-video om "ISO Auto Min. SS (shutter speed)" av Matt Galer (tror jag mänskan heter). Den är ju ett klart exempel på en jättebra funktion som automatiskt justerar slutartiden för att parera vald brännvidd på objektivet så att skakoskärpa undviks i möjligaste mån. Man kör på A och ställer bara bländare och sedan pareras tiden med Auto ISO mellan de min och max-värden man specat för Auto ISO. Slår ISO i taket så prioriteras exponeringen framför tid. Funktionen kan sättas i fem hastighetslägen: slower, slow, standard, fast och faster beroende på motiv.

Jag testade detta på min semester (kom hem i går) och det är rätt behändigt att slippa missa tagningstillfällen bara för att man inte har helt koll på kamerans befintliga inställningar och inte hinner med av det skälet eller får skakningsoskärpa p.g.a. en slutartid som är för lång för vald brännvidd. (De som är jättesnabba kan ju helt bortse från detta men får oss som INTE är särskilt snabba så är denna funktion ett välkommet tillskott). Jag har döpt denna funktion för "Demensläget" och ni kan ju garva men om man som jag glömde frugans stavar på Konsum och hittade dem idag på sista och tredje desperata genomsökningen av hela butiken, så är det väl inte helt otroligt att jag även skulle glömt vilken inställning jag haft senast för bländare, slutartid och ISO. Nu skiter jag ofta i allt utom bländare och motivet. AF är fantastisk idag med A7 III, så den har jag slutat helt att ens tänka på.

Så det jag säger är att en kamera som A7 III har väldigt mycket fler funktioner än exv. de äldre A7 och A7r och även A7 II och trots det nya menysystemet så är det ibland svårt även för oss som haft Sony-grejor i 10 år att hitta allt. För det är ju inte bara så att man då kan få ännu fler funktioner än de kameran redan har med en ny FW. Ibland har vi ju inte ens koll på mängder av de ofta fantastiskt användbara funktioner redan faktiskt finns där i våra kameror, för att vi helt enkelt inte alltid fattat vad vi ska leta efter.

Risken är stor att man missar nya funktioner om man alltid utgår från vad som fanns i ens gamla kameror. Det är lätt att bara slappt "killgissa" istället för att faktiskt ta reda på hur det förhåller sig. Tyvärr har vi dock sällan någon hjälp av Sony för de har en lång tradition att lägga in en massa funktioner utan att faktiskt tala om ATT de gjort det och HUR de kan användas.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det här är ju lite konstigt för det är ju rätt som du påpekat om man kollar på Sony-siten men SAR flaggar ju den här FW som något nytt:

https://www.sonyalpharumors.com/new-firmware-update-for-the-sony-a6000-improves-af-stability/

"New firmware update for the Sony A6000 improves AF stability " skriver SAR nu idag 20/3 2019 :)

Men som sagt för att vara Sony är det helt anmärkningsvärt.

Bättre sent än aldrig med FW. Canon har länge kört med att ha kvar äldre kameror, precis som Martin säger, även deras nu billiga småbildskamera RP är smart tänkt, det gäller att få flera till systemet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förstår vad du menar Sten-Åke. Men denna snålhet är så retlig. Jag fotade och filmade ett bröllop förra året och, jadå 2 batterier till A7iii var tillräckligt, men bara till gränsfallet. Jag var nervös och jag kunde inte ladda batteriet externt. Jadå, fler batterier eller extern laddare, det förstår jag. Men en kamera för typ 20 000kr som inte har extern laddare retar mig så infornaliskt mycket.

Jag kommer typ inte göra om det.Jag måste känna mig säker när det verkligen gäller.
Visst är det lite lustigt. Förr gnällde en del "reviewers" på de tillverkare som inte hade stöd för laddning av batterierna direkt i kameran och stöd för extern strömmatning. Sedan fick allt fler denna möjlighet och då slutar man istället att skicka med extern laddare fast de borde fatta att man behöver både och - inte antingen eller. Det här är ju bara dumsnålt och skapar bara onödig irritation och missnöje.

Den laddare jag köpte till mina gamla batterier var både bra och billig så jag får väl leta reda på något liknande till de nya batterierna. Kineserna borde väl ha hunnit snickra ihop något som funkar även till NP-FZ100 vid det här laget. Man får väl bara hoppas att batterierna inte exploderar - de kostar ju nästan 1000 spänn styck numera i original.
 

wolken40

Aktiv medlem
Snålt

Den laddare jag köpte till mina gamla batterier var både bra och billig så jag får väl leta reda på något liknande till de nya batterierna. Kineserna borde väl ha hunnit snickra ihop något som funkar även till NP-FZ100 vid det här laget.
Jodå ja vet att det finns 3rd-party och så, men det känns i iallafall så visset att de inte inkluderar vad som borde vara basic för att bruka kameran.
Denna känsla att få något nytt och sedan finna ut att något väsentligt fattas...hatar det.
Och så många tillverkare gör samma sak. När egentligen kostnaden kanske inte är så stor, men där konsumenten känner sig lurad och besviken på affären.
 
ANNONS