OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2019-04-19, 12:10
PerK

Digital spridning = globalt tillgänglig till vad som helst
J O Härnström skrev: Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Digital spridning eller som papperskopior tycker jag inte spelar någon roll.
GLAD PÅSK till Alla!
Tyvärr är sanningen att allt som sprids digitalt är för vemsomhelst att använda. Det kan bli en pedofils njutning, det kan användas för ansiktsigenkänning i Kina.... För att ta ett par extremer. Det kan också komma användas i kommersiella syften.
Har jag inte ett skriftligt godkännande (ta med blankett) så håller jag på personernas integritet.
Är jag jobbig? Vi lever nu i den här tiden, inte på 60-talet. Då var gatufoto tämligen oskyldigt. Nu är det något helt annat med sociala medier. För att inte tala om alla motbjudande direktsändningar från olyckor och attentat. Vi, som entusiaster, måste akta oss för att bli som dom - bara tänka på sitt ego och "likes" på den globala ljugarbänken.
Gammal 2019-04-19, 19:55
PMD

gorred skrev: Rent principiellt och ur juridisk synpunkt får du ju hantera bilden precis hur du vill, bortsett från reklamsammanhang.
Som Ola redan påpekat så gör Canalog sig högst troligen skyldig till avtalsbrott om han publicerar bilden, i och med att han lovade påskkärringens mamma att inte publicera bilden.

Om han hade tagit bilden utan att fråga mamman så hade de inte ingått något avtal och då hade det varit fritt fram att publicera bilden (så länge bilden inte hade publicerats i ett kränkande sammanhang).
Gammal 2019-04-19, 19:56
PMD

Artis skrev: Att göra en bild, bok, musik tillgänglig för andra via nätet, tryck osv det är publicering i min bok i alla fall och TS hade lovat att inte göra det så saken är klar. Har ingen betydelse om det är sluten krets såsom familj, bekanta - det är publicering. Ordet publicering syftar på att göra saker tillgängliga för publiken oavsett om det är två eller tvåhundra personer. Du publicerar bilden på FB exempelvis och andra som delar ditt inlägg sprider det vidare.
Nej, hur stor kretsen som får se bilden påverkar om det handlar om publicering eller inte.

Publicering innebär tillgängligörande för allmänheten.
Gammal 2019-04-19, 19:58
PMD

J O Härnström skrev: Att publicera innebär väl att man gör något tillgängligt för allmänheten.
Att enbart sprida bilden privat till vänner och bekanta är nog inte att publicera.
Man får också hoppas på att de vänner och bekanta man visar bilden för inte i sin tur publicerar den. Kunskaperna om upphovsrätt är inte alltid så djupa bland allmänheten.
Gammal 2019-04-19, 19:59
PMD

Canalog skrev: Det är ju alltså inte aktuellt för mig att publicera på t ex facebook, instagram eller dyl...(såvida inte nån olovandes ”stjäl” min bild från Fotosidan, men det kan ju inte mamman veta i nuläget!)
Om du lägger en bild på Fotosidan så är den väl publicerad?

Ponera, att pappan kontaktar mig och säger absolut nej och kräver att jag raderar alla bilder (och kanske säger att han vill va med och se att jag verkligen raderar...)
Om du inte har lovat pappan något så kan han inte heller kräva något.
Gammal 2019-04-20, 09:00
Artis

PMD skrev: Nej, hur stor kretsen som får se bilden påverkar om det handlar om publicering eller inte.

Publicering innebär tillgängligörande för allmänheten.
Nej. Antalet personer har ingen betydelse.
Gammal 2019-04-20, 12:21
PMD

Artis skrev: Nej. Antalet personer har ingen betydelse.
Menar du att om jag visar en bild för dig (och ingen annan) så har jag publicerat den?
Gammal 2019-04-20, 13:27
Artis

PMD skrev: Menar du att om jag visar en bild för dig (och ingen annan) så har jag publicerat den?
Publicering menar jag en utställning, tryck, publicering på sociala medier o dyl.
Inte om du visar mig bilden på din telefon och liknande.
Gammal 2019-04-20, 21:43
PMD

Artis skrev: Publicering menar jag en utställning, tryck, publicering på sociala medier o dyl.
Då är bilden tillgänglig för allmänhet, vilket innebär att den är publicerad. Det finns ingen begränsning på hur många personer som kan se bilden.

Om man däremot begränsar antalet personer som kan se bilden så är den inte nödvändigtvis publicerad, oavsett vilket media bilden visas med/på.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.

Elinchrom ELM8