Annons

Hur ta betalt om man har Enskild firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Jag funderar på att starta upp en enskild firma så att jag kan fixa en webshop på min hemsida samt kunna ta mer jobb från företag om det blir aktuellt.

Jag funderar dock på hur man går tillväga om man till exempel vill sälja en print till grannen och vill göra det på rätt sätt.

Säg till exempel att "Tant Agda" som bor i lägenheten bredvid vill köpa en print av mig.
350kr har jag tagit förr. Om jag nu startar en firma så måste jag kräva det dubbla typ om jag inte vill gå back och stackars Agda blir ruinerad.

Hur vet man exakt hur mycket mer man måste ta betalt?

Hur gör jag med betalning? Agda vill säkert antigen bara ge mig kontanter i handen eller swisha.

Det är mest det jag inte förstår riktigt hur man går tillväga med själva betalningen.

Som företagare, MÅSTE jag då helt plötsligt skriva faktura och kvitto och ha ett eget kankkonto ?

Hur gör jag med skatt,moms och deklaration? räcker det att jag har skrivit upp all försäljning på ett papper?


Jag vet att man kan kolla på skatteverkets sida och få info där, men vissa frågor hittar jag inte svar på och vissa svar förstår jag inte.

Tänkte så att det är lättare att fråga er här som faktiskt har en enskild firma och har erfarenhet av mina frågor :)

/andreas
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du kan ta samma betalt och hon han swisha eller betala i handen. Däremot så blir 20 procent av 350 moms. Men samtidigt får du dra av moms på det du köper in, skrivare, bläck eller om du beställer hos Crimson eller liknade. Du måste på något sätt skrivs ett kvitto som du sedan ska bokföra med ett bokföringsprogram.

Sen beror det ju på vad du ska göra med de 350kr ska du ta ut de i lön så måste du betala skatt och egenavgifter.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Du kan ta samma betalt och hon han swisha eller betala i handen. Däremot så blir 20 procent av 350 moms. Men samtidigt får du dra av moms på det du köper in, skrivare, bläck eller om du beställer hos Crimson eller liknade. Du måste på något sätt skrivs ett kvitto som du sedan ska bokföra med ett bokföringsprogram.

Sen beror det ju på vad du ska göra med de 350kr ska du ta ut de i lön så måste du betala skatt och egenavgifter.
så när 20% moms har dragits så kan jag alltså inte ta resten av pengarna och lägga i fickan?

Vart ska jag göra av pengarna som jag fått av henne?
skatt och egenavgifterna räknar jag ut och fyller i i deklarationen?

är det kanske lättast att räkna ut exakt hur mycket jag kan behålla vid varje tillfälle, och sen sätta in resten av pengarna på ett separat konto? så att dom pengarna alltid finns när det är dags att betala skatten och egenavgiften? eller hur brukar man göra?
 

apersson850

Aktiv medlem
Pengarna du fått av Agda ska du lägga i företagets kassa. Tar man emot kontanta betalningar måste man ha (minst) en kassa och ett konto. Flyttar du pengarna mellan dessa två måste det bokföras, liksom när Agda betalar och när du köper papper att printa ut bilderna på.

De här pengarna du får in är inte dina, utan ditt företags. Om du flyttar dem till din plånbok/konto har du tagit ut lön från företaget, och då måste du betala preliminärskatt och egenavgifter. Sen kan du behålla det som blir över.

Det är skillnaden mot om du driver fotograferandet som hobbyverksamhet. Då stoppar du de 350 kronorna i fickan, men det är också den fickan du måste plocka pengar ur när du köper papper och bläck till din skrivare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Pengarna du fått av Agda ska du lägga i företagets kassa. Tar man emot kontanta betalningar måste man ha (minst) en kassa och ett konto. Flyttar du pengarna mellan dessa två måste det bokföras, liksom när Agda betalar och när du köper papper att printa ut bilderna på.

De här pengarna du får in är inte dina, utan ditt företags. Om du flyttar dem till din plånbok/konto har du tagit ut lön från företaget, och då måste du betala preliminärskatt och egenavgifter. Sen kan du behålla det som blir över.

Det är skillnaden mot om du driver fotograferandet som hobbyverksamhet. Då stoppar du de 350 kronorna i fickan, men det är också den fickan du måste plocka pengar ur när du köper papper och bläck till din skrivare.
Så om jag inte tar ut pengarna i lön så slipper jag betala skatt och andra avgifter.
Jag kan istället köpa fotoutrustning för dom pengarna för att slippa att staten tar ännu mer av mig?
Dessutom så kan jag dra av momsen på sakerna jag köper, är det korrekt?


Angående hobbyverksamhet så är man ju ändå skyldig att skatta för vinsten.
Men som hobbyverksamhet får man ju egentligen inte ha ett vinstsyfte. Man får heller inte ta emot uppdrag. Så jag vet inte om just hobbyverksamhet passar mig.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nja..

Kort beskrivet: Som egen företagare utan anställda betalar du bara skatt på överskottet du får för året. Får du ett underskott i bokslutet betalar du givetvis ingen skatt för detta (eller för de pengar du fått in för försäljning). Ditt överskott (vinst efter avdrag etc) ska sedan räcka för pengar till dig, skatter/egenavgifter. Momsen ligger "vid sidan om detta" och deklareras för sig t.ex. månadsvis eller årsvis.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vinst skattar man för någonstans, var den nu uppstår. Om pengarna är kvar i företaget skattas vinsten där. Tar du ut vinsten i lön skattas det på lönen.
Rimliga investeringar i saker i företaget är ett vanligt sätt att moderera vinsten, och därmed skatten. Notera att inte ens i hobbyverksamhet kan du skriva av hur dyra ting som helst med en gång. Max ett halvt prisbasbelopp.

Nej, hobbyverksamhet får bara gå med vinst "av en händelse", inte med avsikt. Står man på ett torg och säljer jordgubbar till någon som råkar gå förbi kan man ha fog för att säga att man inte har ett uppdrag att stå där.
Sen är det förstås ibland luddiga gränser mellan vad som är uppdrag och vad som är spontanköp. Om du tar en bild av Agda på eget bevåg, och hon sen vill ha en utskrift, då lär det ju vara så spontant det kan bil. Om din mor säger "ta en bild på Agda", och Agda sen vill ha den, var det ett uppdrag? Om Agda själv tycker att du kan ta en bild är det nog ett uppdrag. Men det går ju inte att reda ut i efterhand, när det inte är en skriftlig beställning.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kort beskrivet: Som egen företagare utan anställda betalar du bara skatt på överskottet du får för året. Får du ett underskott i bokslutet betalar du givetvis ingen skatt för detta (eller för de pengar du fått in för försäljning). Ditt överskott (vinst efter avdrag etc) ska sedan räcka för pengar till dig, skatter/egenavgifter. Momsen ligger "vid sidan om detta" och deklareras för sig t.ex. månadsvis eller årsvis.
jag tänkte mer att om jag får in 1000kr för en tavla. då försvinner ju 25% i moms.
Då har jag 750kr kvar i företaget. Köper jag då fotoutrustning för dom pengarna så kan jag köpa för hela det beloppet, då är det inga andra avgifter som staten vill ha?
Korrekt?

Det är bara om jag antigen tar ut pengarna som lön istället, eller om jag bara köper utrustning för 500kr. Då måste jag betala skatt och avgifter på dom 250kr som är kvar.
Korrekt?

Är skatten och avgifterna lika höga (på vinsten) om jag tar ut i lön eller låter pengarna vara kvar i företaget?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Vinst skattar man för någonstans, var den nu uppstår. Om pengarna är kvar i företaget skattas vinsten där. Tar du ut vinsten i lön skattas det på lönen.
Rimliga investeringar i saker i företaget är ett vanligt sätt att moderera vinsten, och därmed skatten. Notera att inte ens i hobbyverksamhet kan du skriva av hur dyra ting som helst med en gång. Max ett halvt prisbasbelopp.

Nej, hobbyverksamhet får bara gå med vinst "av en händelse", inte med avsikt. Står man på ett torg och säljer jordgubbar till någon som råkar gå förbi kan man ha fog för att säga att man inte har ett uppdrag att stå där.
Sen är det förstås ibland luddiga gränser mellan vad som är uppdrag och vad som är spontanköp. Om du tar en bild av Agda på eget bevåg, och hon sen vill ha en utskrift, då lär det ju vara så spontant det kan bil. Om din mor säger "ta en bild på Agda", och Agda sen vill ha den, var det ett uppdrag? Om Agda själv tycker att du kan ta en bild är det nog ett uppdrag. Men det går ju inte att reda ut i efterhand, när det inte är en skriftlig beställning.
tack.
angående uppdrag så är det inte från privatpersoner som vill ha bilder på sig själv som jag menar.
Jag är ingen porträttfotograf och tar inga sådana uppdrag.
Jag säljer enbart färdiga bilder (natur/landskap)

uppdrag kommer från företag som vill ha bilder i så fall.

Nu händer det inte så ofta, men händer det så är det lättare med egen firma.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
När man uppenbart är helt okunnig om företag, bokföring, skatter etc bör man inte agera efter diverse tips från ett forum utan skaffa sig lite kunskap. Skatteverket har bra information och en kurs "starta eget" bör man nog gå först.
 

apersson850

Aktiv medlem
jag tänkte mer att om jag får in 1000kr för en tavla. då försvinner ju 25% i moms.
Då har jag 750kr kvar i företaget. Köper jag då fotoutrustning för dom pengarna så kan jag köpa för hela det beloppet, då är det inga andra avgifter som staten vill ha?
Korrekt?
Momsen hanteras alltså "vid sidan om det övriga", som skrevs ovan.

Om du har sålt för 1000 kronor, där 200 kr utgör moms (momsen är ofta 20% av beloppet), då har du ingående moms på 200 kronor.
Köper du sen en pryl för 1000 kronor, där 200 kr utgör utgående moms, så betalar du 1000 kronor för den.
Sen gör du en momsdeklaration (hur ofta beror på vilken typ av företagsform du har), där du kommer fram till att ingående minus utgående moms är lika med noll. Då ska du inte betala någon moms till Skatteverket.
På det viset kan du använda "alla" pengarna i rörelsen, och alltså i praktiken handla utan att betala moms. Men om du aldrig har någon moms att betala in betyder det i praktiken att din firma inte går med vinst heller, så det är inget självändamål.
Handlade du bara för 500 kronor har du ett momsöverskott på 100 kronor. Då vill staten ha in pengarna.

För övrigt instämmer jag helt i att en kurs i det mest grundläggande måste till, när man inte har lärt sig det på något annat sätt. Jag har inget eget företag, men är uppvuxen i och runt småföretag, så därför har jag lite hum i alla fall.
 

martinot

Aktiv medlem
För övrigt instämmer jag helt i att en kurs i det mest grundläggande måste till, när man inte har lärt sig det på något annat sätt. Jag har inget eget företag, men är uppvuxen i och runt småföretag, så därför har jag lite hum i alla fall.
Det är ett bra tips att gå kurser/utbildning, och även köpa in bra böcker och studera ämnet grundligt.

Alternativt så köper men in den kompetensen (bra revisor/skatterådgivare) om man inte anser sig ha tid med alla detaljer själv (eller vill spendera tiden på annat).

Ett tredje är att prata med god vänner och kollegor som har egna bolag (har själv fått extremt mycket bra tips den vägen, även om jag checkar alla med revisor).
 

andreassofus

Aktiv medlem
tänkte jag skulle anmäla mig till några av skatteverkets webbkurser för att lära mig.
Ska även kolla på youtube för där finns mycket.

Har dock gått och funderat lite på hur det går till rent praktiskt.

Ett exempel:

Jag får en förfrågan att sälja en inramad bild av en person.

Den inramade bilden kostar ca 1200kr i material och frakt från fotolabbet
Om jag ska sälja via min firma så måste jag lägga på 20% i moms först och främst. Då är vi uppe i 1440kr sen vill jag ju tjäna en slant också. Säg 500kr
men på det jag tjänar så betalar jag en vinstskatt på typ 30% ? det blir ju 650kr då.

så om jag förstått någorlunda rätt så blir den totala summan som kunden måste betala 2090kr om jag vill kunna plocka ut 500kr och lägga i egen ficka, är det korrekt?


fråga två:
när kunden har betalat in dessa 2090kr till mitt konto, vad och hur gör jag med dessa pengar som jag inte får röra? momsen och skatten alltså? kan man betala in dom med en gång på något sätt så man får det ur världen?


Säg till om jag är helt ute och cyklar. Jag vill bara försöka förstå :D
 

PMD

Aktiv medlem
Jag får en förfrågan att sälja en inramad bild av en person.

Den inramade bilden kostar ca 1200kr i material och frakt från fotolabbet
Om jag ska sälja via min firma så måste jag lägga på 20% i moms först och främst. Då är vi uppe i 1440kr sen vill jag ju tjäna en slant också. Säg 500kr
men på det jag tjänar så betalar jag en vinstskatt på typ 30% ? det blir ju 650kr då.

så om jag förstått någorlunda rätt så blir den totala summan som kunden måste betala 2090kr om jag vill kunna plocka ut 500kr och lägga i egen ficka, är det korrekt?
Välkommen till svenskt företagande! Höga skatter är bra för välfärden i landet. :)

Vinstskatt är skatt på lotterivinster. Det du far efter kallas bolagsskatt och den är 22% av ett bolags vinst.

Bolagsverket har en websida som förklarar en del om skatter för enskild firma. Den kanske kan vara intressant för dig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Välkommen till svenskt företagande! Höga skatter är bra för välfärden i landet. :)

Vinstskatt är skatt på lotterivinster. Det du far efter kallas bolagsskatt och den är 22% av ett bolags vinst.

Bolagsverket har en websida som förklarar en del om skatter för enskild firma. Den kanske kan vara intressant för dig.
men om man byter ut vinstskatt till bolagsskatt, och ändrar till 22% istället för 30% som jag skrev. Blir det rätt då och har jag förstått det rätt, eller har jag missat något?

ska kika på sidan du länkar till.
 

afe

Aktiv medlem
Kontakta Skatteverket som brukar vara mycket hjälpsamma i stället för att lita till tveksamma eller rentav felaktiga råd i forum. T. ex. är bolagsskatt över huvud taget inte aktuellt i en enskild näringsverksamhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Procentsatsen för bolagsskatt dyker upp för enskild näringsverksamhet i samband med någon slags fondering. Jag håller dock med om ditt råd om att kontakta skatteverket. Det var minst 25 år sen jag sysslade med företagande så jag ger inga råd.
 
Senast ändrad:
ANNONS