Annons

Lagen och "cutouts"

Produkter
(logga in för att koppla)

mrjao

Ny medlem
Hej,

Jag jobbar med att tillverka 3d bilder av byggnader osv.
Då är det vanligt att man använder sig av så kallade "Cutouts" dvs fotograferade människor som är ur klippta ur sin miljö för att sedan placeras och popularisera de nya 3d miljöerna.

Nu har jag en tanke att börja fotografera dessa människor själv.
Men hur lyder lagen?
Måste jag få ett godkännande av en person som jag fotograferat innan jag kan använda dom i mitt "arbete"?
Eller kan jag fotografera fritt, klippa ut och använda / sälja dessa "cutouts" som jag själv vill?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag antar att detta räknas som någon form av konst, och i så fall bör det vara fritt fram.

Som konstnär får du ju ta bilder av folk och visa upp på utställning.

Som arkitekt borde du likaledes få ta bilder på folk att ha med i din utställning.

Pappersmodeller eller digitala modeller borde inte göra skillnad.

Om däremot byggbolaget använder dessa bilder tagna ur din 3D-modell i annonser vid försäljningen blir det annorlunda.

Men jag har inte bevis för mitt antagande.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det var ju nyligen ett (konst) projekt vid slussen där en kamera filmade människor som rörde sig över torget en längre tid. Det hela skulle sedan spelas upp i hög hastighet. Där var det tydligen supernoga med att avidentifiera människorna på varenda bildruta för att de skulle få tillstånd att sätta upp kameran. Men med en handhållen kamera av en privatperson är nog bestämmelserna mindre drastiska så länge syftet inte är kommersiellt. Gissar jag.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag antar att detta räknas som någon form av konst, och i så fall bör det vara fritt fram.

Som konstnär får du ju ta bilder av folk och visa upp på utställning.

Som arkitekt borde du likaledes få ta bilder på folk att ha med i din utställning.

Pappersmodeller eller digitala modeller borde inte göra skillnad.

Om däremot byggbolaget använder dessa bilder tagna ur din 3D-modell i annonser vid försäljningen blir det annorlunda.

Men jag har inte bevis för mitt antagande.
Arkitekterna har ju bibliotek med dataritade människor, som ibland inte är riktigt proportionerliga där de placeras.
 
Hej,

Jag jobbar med att tillverka 3d bilder av byggnader osv.
Då är det vanligt att man använder sig av så kallade "Cutouts" dvs fotograferade människor som är ur klippta ur sin miljö för att sedan placeras och popularisera de nya 3d miljöerna.

Nu har jag en tanke att börja fotografera dessa människor själv.
Men hur lyder lagen?
Måste jag få ett godkännande av en person som jag fotograferat innan jag kan använda dom i mitt "arbete"?
Eller kan jag fotografera fritt, klippa ut och använda / sälja dessa "cutouts" som jag själv vill?
Om jag förstår dig rätt är detta ditt arbete, alltså inget konstprojekt. Då behöver du inte tillstånd av personerna för att använda bilderna. Däremot ska du ha deras tillstånd att lagra bilderna.
 

mrjao

Ny medlem
Det som blir lite läskigt är när dessa cutouts använts i en 3d bild för att den sedan levereras till beställaren som sedan trycker upp bygg skyltar, facebook reklam osv.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt är detta ditt arbete, alltså inget konstprojekt. Då behöver du inte tillstånd av personerna för att använda bilderna. Däremot ska du ha deras tillstånd att lagra bilderna.
Det behöver väl inte vara någon skillnad mellan arbete och konstprojekt?

En fotograferande konstnär som tar bilder på folk på stan behöver inte be om tillstånd för att lagra bilderna. Inte heller behöver han tillstånd för att printa, visa upp och sälja bilderna.
Konstnären kan göra urklipp som han använder i flera olika kollage.

Varför behöver en arkitekt (om det nu är det som det handlar om) be om lov för att lagra bilder av personer som han använder i sitt ”konstprojekt”?

Undrar jag
 
ANNONS