Annons

Sneglar på Nikon-kamera DX men en djungel...

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerThat

Medlem
Jag bytte D7000 till 7200 för några år sedan och upplevde en stor förbättring i bildkvalite, autofocus med mer. Har klämt på 7500 och 500 också men tycker inte att de tillför mig något. D7200 med sina dubbla kortplatser och andra egenskaper passar mig perfekt.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag bytte D7000 till 7200 för några år sedan och upplevde en stor förbättring i bildkvalite, autofocus med mer. Har klämt på 7500 och 500 också men tycker inte att de tillför mig något. D7200 med sina dubbla kortplatser och andra egenskaper passar mig perfekt.
Stor förbättring hur? Det mesta av bildkvalitén ligger som sagt i objektivet. Kan ju iofs. vara så att du upplever den som bättre pga. den högre upplösningen.
När folk påstår att de märker stor skillnad i bildkvalité mellan olika kamerahus så tror jag ofta det snarare beror på handhavandet, om vi nu inte pratar om brus eller dynamiskt omfång då.
 

PMD

Aktiv medlem
Stor förbättring hur? Det mesta av bildkvalitén ligger som sagt i objektivet. Kan ju iofs. vara så att du upplever den som högre pga. den högre upplösningen.
Så kan det mycket väl vara. De flesta objektiv vinner på att användas med en sensor som har högre upplösning.
 

AWid

Aktiv medlem
Ja precis. Detta jag menade.
I ditt första inlägg skriver du "Jag fotar bara blommor, insekter i bra ljus". Det betyder, om jag förstår dig rätt, att du i huvudsak håller till i "makroområdet" eller näst intill. Med den inriktningen skulle i alla fall jag välja en kamera med APS-C-sensor och med vikbar skärm om det är möjligt. Med mindre sensor kan man hålla längre avstånd till motivet och/eller använda kortare brännvidd på objektivet vilket båda ger större skärpedjup. (Kortare brännvidd genom att bländarpupillen är fysiskt mindre vid samma bländartal). Att få tillräckligt stort skärpedjup är som regel största problemet vid makrofotografering. Dessutom - insekter (men inte blommor) försvinner nästan alltid ungefär en halv sekund innan man exponerar om man är för nära:)

Själv fotograferar jag en hel del makro, oftast spindlar, och då använder jag oftast en D7000. Har även en D800 och en Z 6 men för makro föredrar jag "lilla kameran". Saknar dock vikbar skärm som finns på t ex D7500 och D500. Men i övrigt tycker jag att D7000 är alldeles utmärkt för makro. Men det förutsätter naturligtvis att det sitter ett makroobjektiv av hög klass framför kamerahuset:)
 
ANNONS