Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall man se skillnad på VR eller ej? 18-105

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Skall man kunna se skillnad redan i optiska sökaren mellan VR på eller av på ett Nikon 18-105 VR med en D7200?
Jag trodde man skulle se mera skak, men ser ingen skillnad? Hör dock att det surrar lite svagt från objektivet. Köpte begagnat förra veckan, kan det vara något fel?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror inte du märker det i sökaren med en 105mm, har för mig att jag märker det först på objektiv över 200mm. Men sätt den på 105mm och en bild med och utan VR på tex 1/15. Men att du hör ett surr är iaf ett bra tecken
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Ok funderar på att uppgradera från Sigma 70-200 2,8 till samma fast med bildstabelisering. 1/15 är inte aktuellt. Försöker få snabbare än 1/500 . Kommer DET märkas?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok funderar på att uppgradera från Sigma 70-200 2,8 till samma fast med bildstabelisering. 1/15 är inte aktuellt. Försöker få snabbare än 1/500 . Kommer DET märkas?
Förstår inte helt frågan. Men antar vi 200mm på D7200 så är det samma bildvinkel som 300mm, vilket betyder att du behöver ung 1/300 för att säkert få det skarpt. Nu vet jag inte hur många steg som sigma stabilisering förbättrar, men antar vi 4 steg, så kan du gå ner till 1/150, 1/75, 1/37, 1/18 ungefär. Dvs 1/18 så skulle de kunna bli skarpt, det är iaf en betydlig förbättring
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
VR stabiliserar sökarbilden när den jobbar.
Sätt skärpan på ngt.
Handhåll en stund o kolla hur mycket du skakar efter en stund.
Håll ner avtrycket till hälften o aktivera VR. Då skall sökarbilden stabilisera sig om du har slagit på VR vill säga.
 

PMD

Aktiv medlem
Ok funderar på att uppgradera från Sigma 70-200 2,8 till samma fast med bildstabelisering. 1/15 är inte aktuellt. Försöker få snabbare än 1/500 . Kommer DET märkas?
Förmodigen (förhoppningsvis!) är du inte så ostadig på handen att VR spelar någon roll vid 1/500 sekund och en brännvidd på 200mm.

Men hur skakig sökarbilden är påverkas ju inte ett dugg av vilken slutartid du har ställt in.
 
ANNONS