Annons

Tripla Skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

eosguy

Aktiv medlem
Är intresserad av att köra 3 skärmar, i en konfiguration av huvud skärm 30" och 2 st sidoskärmar om 21". Har googlat men inte funnit någon användbar information. Någon som har praktisk erfarenhet?, Vad behövs ett grafikkort för huvudskärmen och ett för sidoskärmarna kanske?

Skall köras på en Windows Vista burk.
 

Ades

Aktiv medlem
Ett grafikkort för "huvudskärmen" och ett för dom två andra skulle jag köra.

Kör just nu två skärmar med ett grafikkort, funkar fint.
 

eosguy

Aktiv medlem
Hur kommer Vista uppfatta skärmarna?, kan jag dra musen över dem som om det vore en enda stor skärm?
 

eosguy

Aktiv medlem
två skärmar körde jag för några år sedan med ett matrox kort, men 3 skärmar har jag aldrig provat på, känns som att 2 grafikkort kan ställa till med problem, det är ju trots allt windows :)
 

bson

Aktiv medlem
Det ska inte vara några problem. Jag kör just nu 3 skärmar på skrivbordet. Jag har provat med en fjärde, men den får inte plats på skrivbordet. :) Jag har fyra grafikkort i datorn; ett med dubbla utgångar på AGP (som har en skärm samt en TV) och sen tre stycken på pci. Detta är bara ett exempel och det borde funka med vilka grafikkort somhelst. Jag har dock ingen förstahandserfarenhet av flera pci-express x16-kort utan SLI/crossfire, men enligt uppgift ska det fungera.
Windows hanterar skärmarna så att varje skärm får ett nummer, och så kan man tala om för windows hur skärmarna är placerade rent fysiskt, genom att flytta runt bilderna av skärmarna i inställningsdialogen (egenskaper på skrivbordet->inställningar) med musen. Om man trycker på "identity" (identifiera i svenska version, skulle jag tro) så visas en jättestor siffra med skärmens nummer på alla skärmar, ifall man inte vet vilken skärm som är vilken när man ställt upp dom.
När man placerat skärmarna som man vill ha så kan man dra musen och applikationer över mellan skärmarna som om dom vore en skärm. Om man maximerar en applikation maximeras den dock på aktuell skärm.

Edit: Jag missade att det skulle köras på Vista, men jag kan inte tänka mig att det fungerar annorlunda där.
 
Senast ändrad:

eosguy

Aktiv medlem
det låter lovanda, funderar om man ska köra på 2st ati 2950 med pci-express, blir dyrt men shysst :)
 

stefanw

Aktiv medlem
Michael: Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vilka applikationer du kör för att ha nytta av så stor skärmyta?

(Och frågan är seriöst menad och inte ett tecken på avundsjuka om någon nu trodde det...)
 

eosguy

Aktiv medlem
stefanw skrev:
Michael: Jag kan inte låta bli att bli lite nyfiken på vilka applikationer du kör för att ha nytta av så stor skärmyta?
Det är lugnt :)

Jag körde en 24" cinemadisplay förrut som gick sönder, så köpte en Samsong 215TW som tillfällig ersättare, ville egentligen gå upp på 30" men vill vänta in nästa generation som borde komma i höst. Tanken var att samtidigt när jag byter dator nu i höst, använda denna 21" brevid, med den gamla burken, för att köra mitt aktieprogram, Wintrade, som utan problem fyller en hel skärm med info. (Kör idag min laptop brevid med den infon). Men genom att lägga allt på samma dator så slipper jag extra tangentbord/mus.

Den 3:e skärmen har jag inte riktigt bestämt mig 100% vad jag ska ha den till, men jag har alltid oerhört många program öppna samtidigt, så på den kan jag köra tex outlook, fönster med info från webservern, inkommande orders etc. (Jobbar med näthandel).

Och huvudskärmen det man arbetar med för tillfället, när man jobbar med beställningar så har man ekonomiprogran, webadmin, pacsoft (posten) , labelprinter etc. skönt att se all info samtidigt och slippa alt+tabba hela tiden. Frilägger mycket produktbilder så en stor skärm att lägga banor på blir väldigt skönt hoppas jag.

Jag är dock lite orolig för platsbrist, inser att en 30" skärm är hyffsat stor, så när den väl är på plats får det bli ett slutgiltligt beslut om det finns plats för en 3:e skärm eller om det får räcka med 2st.
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Kolla upp vad som krävs för 30-tumaren. Vet att Apples 30" kräver dubbla skärmkontakter. Inte en susning om det gäller 30-tummare generellt eller i windowsmiljö också.
 
Senast ändrad:

woofes

Aktiv medlem
Flahultarn skrev:
Kolla upp vad som krävs för 30-tumaren. Vet att Apples 30" kräver dubbla skärmkontakter. Inte en susning om det gäller 30-tummare generellt eller i windowsmiljö också.
Kör man 30" som oftast har en native upplösning på 2560x1600 så krävs det att grafikkortet har EN dual-link DVI port. Alltså en DVI port med högre bandbredd för att klara den högre upplösning. Finns grafikkort med dubbla dual-link DVI portar. Krävs även en speciell DVI kabel, men den följer troligvis med alla skärmar som kräver det. Fick med det till min HP 30". Nu har jag ingen aning om hur Apple gör på just sin skärm :)

/Andreas
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
woofes skrev:
Kör man 30" som oftast har en native upplösning på 2560x1600 så krävs det att grafikkortet har EN dual-link DVI port. Alltså en DVI port med högre bandbredd för att klara den högre upplösning. Finns grafikkort med dubbla dual-link DVI portar. Krävs även en speciell DVI kabel, men den följer troligvis med alla skärmar som kräver det. Fick med det till min HP 30". Nu har jag ingen aning om hur Apple gör på just sin skärm :)

/Andreas
Stämmer bra det, alla de 30-tummare som säljs just nu måste matas med en duallink-dvi. Kablarna är speciella, och medföljer skärmarna, men finns även att köpa på trogna Claes Olsson för en rimlig penning ;)

För ett och ett halvt år sedan var det mycket sällsynt med grafikkort som hade duallink-utgång (även om grafikchipen hade stöd för det), men senaste året har allt fler kort -- även ganska billiga -- fått duallink-utgångar.

Nu i höst kommer dessutom Eizo med en spännande 30-tummare som ovanligt nog kan drivas via två vanliga singellink-dvi. Datorn tror att den driver två skärmar på 1280x1600 bredvid varandra.
 

eosguy

Aktiv medlem
en tanke som slog mig, hur funkar det att köra olika upplösning på skärmarna, tex huvudskärmen 2560x1600 och en sido skärm med en lägre upplösning? Löser Vista det automatiskt?
 
ANNONS