Annons
Gammal 2017-05-29, 11:56
Rikard Olsson

Fråga Försäkringsstrul
Hejsan
Hade i dag en diskussion med Länsförsäkringar .
Min kamera föll i backen i höstas och gick i sönder . Jag har lämnat den till kamerateknik för lagning och fick ett pris på 10 200 för lameller och slutare som behövde bytas .

Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring . Detta innebär att hela min kameraväska är oförsäkrad .

Då undrade jag om min dator och skrivare omfattades av hemförsäkringen då jag tagit fram bilden på dessa och tjänat pengar med dom som hjälpmedel . Fick inget svar på det .
Gammal 2017-05-29, 12:33
Loba

År det inte kriminellt ?
Som rubriken lyder,vågar man stämma dom ?
Det är ju inte ärligt att ändra regler i efterhand.
Som privat person så är ju hemförsäkring just det, och inte bara vissa delar av bohaget.

Detta är mycket skumt och det enda jag kan rekommendera är att alltid spela in samtal.
Lus läs villkoren och ge dig inte.
Detta kan ju drabba oss alla amatörer med.
Dock skall man inte glömma att svensk juridik och pris ,gör att man inte vågar gå till domstol.
Mycket nedslående o allvarlig nyhet.
MVH LOBA Stefan
Uppdatera gärna hur det går med detta ärende.
Gammal 2017-05-29, 13:12
Rikard Olsson

Håller på att gå vidare med det .

Har nu fått reda på att om man har en dyr kamera typ 1dx mark 2 och inte tjänar pengar på den så omfattas den inte av hemförsäkringen .

Återkommer :)
Gammal 2017-05-29, 13:41
Astroscapist

Rikard Olsson skrev:
Har nu fått reda på att om man har en dyr kamera typ 1dx mark 2 och inte tjänar pengar på den så omfattas den inte av hemförsäkringen .
Det var nåt nytt. Var ligger gränsen i prisklass, eller har de en lista över produkter som klassas som endast för yrkesfolk och en för endast privatpersoner?

Rikard Olsson skrev:
Länsförsäkringar vill inte ersätta min kamera för att den ingår inte i lösöret då jag tjänat pengar på den och skulle haft kameran i företagsförsäkring .
Jag har ingen firma då det är en hobby och inte tjänar så mycket på den .

Hur gör ni andra hobbyfotografer , som inte har firma men tjänar pengar på fotandet , med försäkring ?

.
Det där är inget nytt och är rätt självklart. Kör med två kameror, en för att tjäna pengar och en för privatbruk eller skaffa kameraförsäkring.

/stefan
Gammal 2017-05-29, 14:10
Erik Schalin

Undvik Länsförsäkringar är mitt råd om det dem påstår är sant.
Jag använder IF och där ingår kameran.
Men jag har ju köpt min kamera utan momsavdrag så den äger jag privat.
Gammal 2017-05-29, 14:15
Rikard Olsson

Astroscapist skrev: Det var nåt nytt. Var ligger gränsen i prisklass, eller har de en lista över produkter som klassas som endast för yrkesfolk och en för endast privatpersoner?

Det där är inget nytt och är rätt självklart. Kör med två kameror, en för att tjäna pengar och en för privatbruk eller skaffa kameraförsäkring.

/stefan
Har pratat med trygg hansa och dom skulle ersatt mig då det är Hobbyverksamhet .
Frågade om dator och skrivare också står oförsäkrade då jag tagit fram bilden jag sålt på dom . Det kunde inte skaderegleraren svara på .
Fortsättning följer
Gammal 2017-05-29, 14:18
Rikard Olsson

Erik Schalin skrev: Undvik Länsförsäkringar är mitt råd om det dem påstår är sant.
Jag använder IF och där ingår kameran.
Men jag har ju köpt min kamera utan momsavdrag så den äger jag privat.
Men säljer du en bild på den så skulle den inte täckas av länsförsäkringar . Är den dyr så skulle dom förutsätta att den användes i uppdrag enligt min skadereglerare :)
Gammal 2017-05-29, 14:21
Astroscapist

Rikard Olsson skrev: Har pratat med trygg hansa och dom skulle ersatt mig då det är Hobbyverksamhet .
Frågade om dator och skrivare också står oförsäkrade då jag tagit fram bilden jag sålt på dom . Det kunde inte skaderegleraren svara på .
Fortsättning följer
Har du läst LF:s försäkringsbrev?
Står om Hobby här: http://www.lansforsakringar.se/globa...verksamhet.pdf

/Stefan
Gammal 2017-05-29, 14:29
ATJ

Detta var något nytt för mig, får nog ringa LF och fråga vad som gäller för privatköpt dyr foto utrustning
Gammal 2017-05-29, 15:38
ErlandH

Rikard Olsson skrev: Länsförsäkringar sade att dom räknar med att dyra kameror används till uppdragsfotografering och därför inte omfattas av min hemförsäkring .
Försäkringsbolaget kan inte "räkna med" ditten och datten. Det måste framgå av försäkringsvillkoren att kameran inte omfattas av försäkringen. Gör det det?

Edit: Har tittat lite snabbt i LFs villkor. Det står att hemförsäkring omfattar "lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som
endast är avsett för ditt privata bruk". Att fotografera som hobby är väl privat bruk? I punkt D4 finns ett antal undantag, men det står inget om "hobbyverksamhet" eller dyra kameror osv.

Det brukar finnas möjlighet att begära att försäkringsbolaget omprövar ärendet. Gör det. Gå sedan vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Gammal 2017-05-29, 16:12
Astroscapist

ErlandH skrev:
Edit: Har tittat lite snabbt i LFs villkor. Det står att hemförsäkring omfattar "lösöre som du äger, lånar av privatperson eller hyr och som
endast är avsett för ditt privata bruk". Att fotografera som hobby är väl privat bruk? I punkt D4 finns ett antal undantag, men det står inget om "hobbyverksamhet" eller dyra

Har länkat om hobbyverksamhet. Det och hobby är inte helt samma sak.

/Stefan
Gammal 2017-05-29, 16:21
ErlandH

Astroscapist skrev: Har länkat om hobbyverksamhet. Det och hobby är inte helt samma sak.
Att LF vill tjäna pengar på att erbjuda en extraförsäkring är en sak. Men det som spelar någon roll är villkoren för den försäkring som TS har, dvs hemförsäkringen. Och jag kan i den inte hitta några undantag för hobbyverksamhet.
Gammal 2017-05-29, 16:26
Astroscapist

ErlandH skrev: Att LF vill tjäna pengar på att erbjuda en extraförsäkring är en sak. Men det som spelar någon roll är villkoren för den försäkring som TS har, dvs hemförsäkringen. Och jag kan i den inte hitta några undantag för hobbyverksamhet.
Kruxet ligger i att han tjänar pengar. Då gäller inte hemförsäkring längre. Är samma sak på Folksam.

/Stefan
Gammal 2017-05-29, 16:35
Rikard Olsson

Astroscapist skrev: Kruxet ligger i att han tjänar pengar. Då gäller inte hemförsäkring längre. Är samma sak på Folksam.

/Stefan
Läste igenom din länk och är rädd för att jag får ta kostnaden själv .
Men intressant är ju att då borde varken objektiv i väskan och datorutrustning innefattas av hemförsäkringen . Ringde till dom och kundtjänst kunde inte svara på frågan .
Trygg hansa hade ersatt efter en kortare diskussion med dom .

ETT STORT TACK ALLA FÖR INPUTT I TRÅDEN :)
Gammal 2017-05-29, 17:51
PMD

ErlandH skrev: Det brukar finnas möjlighet att begära att försäkringsbolaget omprövar ärendet. Gör det. Gå sedan vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Det låter som ett mycket gott råd om det inte står uttryckligen att dyra kameror inte omfattas av hemförsäkringen.

Själv ska jag nog överväga att byta till ett annat försäkringsbolag eftersom Länsförsäkringar tydligen kan hitta på regler som inte står i villkoren.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.