Gammal 2019-02-05, 23:11
Martin F

Prisvärt stativ för halvtungt tele (Sigma 500/4,5)?
Jag har i dagsläget ett gammalt Manfrotto 190XProB med en klen kulled 496RC2.

Det funkar fint för normalt landskapsfoto och liknande men när jag nu hänger på mitt Sigma 500/4,5 så är det inte ens i närheten av OK (vilket jag inte heller väntat mig).

Bra och prisvärt stativ för max 4-5000 kr? Vill gärna ha kolfiber för viktens skull. Kommer som sagt att fota med tungt tele, men räknar då främst med att främst använda en gimbal (som jag inte köpt ännu). Dock bra om kulleden i alla fall är stadigare än min nuvarande, så kanske jag kan köra med 70-200 eller 300/4 i alla fall.

Kollade på detta kit som påstås klara 30 kg men det kanske är att hoppas på för mycket?
https://www.cyberphoto.se/foto-video...-40-gron-svart

Jag är inte speciellt lång (173 cm), så det behöver inte vara ett jättehögt stativ.
Gammal 2019-02-06, 00:38
gunte

Nja..ska du ha ett Gimbal så skulle jag nog gå på stativmodell typ Sirui 3213 med platt fäste mot huvudet och inte en uppstickande mittpelare.
Själv kör jag med Berlebach trästativ, inte lättaste med mycket stabilt och tåligt.
Gammal 2019-02-06, 21:40
Martin F

Det låter klokt. Mittpelaren känns som en svag länk på mitt nuvarande stativ. Såg att man dessutom fick med en mittpelare som kan monteras om man känner för det, till nämnda Sirui 3213. Låter som en stark kandidat!
Gammal 2019-02-06, 23:40
jonasfj
Avslutat medlemskap

gunte skrev: Nja..ska du ha ett Gimbal så skulle jag nog gå på stativmodell typ Sirui 3213 med platt fäste mot huvudet och inte en uppstickande mittpelare.
Själv kör jag med Berlebach trästativ, inte lättaste med mycket stabilt och tåligt.
Berlebach är väldigt snygga! Har alltid velat ha ett sånt.
Gammal 2019-02-06, 23:51
PMD

Det finns en svensk tillverkare av trästativ som gör utmärkt bra stativ (enligt tester; jag har inget själv).

Ett annat alternativ om man gillar trästativ är att leta rätt på ett lantmätarstativ. Sådana brukar inte vara blodigt dyra.
Gammal 2019-02-07, 06:30
Martin F

För min del är vikten av stor betydelse så trästativ går bort.
Gammal 2019-02-07, 07:22
ja-foto

Jag kör ett gammalt Manfrotto 074B samt ett Manfrotto 501HDV och det funkar kanon till 600mm.
Aningens tungt om man går långt, men ack så stabilt.
Fördelen är ju priset, gav runt 2000:- för allt ihop (nyskick).
Gammal 2019-02-07, 07:47
Daniel Papic

En klassiker....men jag tror att detta

https://www.cyberphoto.se/foto-video...fiber-tredelat

är ett bra val för slantarna. Kula till det kunde ex.vis vara Manfrotto 468 men det passerar din angivna budget. Ev kan du försöka hitta kulan beg.
Gammal 2019-02-07, 08:22
snap01

Martin F skrev: För min del är vikten av stor betydelse så trästativ går bort.
Jag har alltid kört gitzo kolfiber denna

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/...=8024221621037

men delar nöttes ut o jag beställde reservdelar o då beställde jag ett kolfiber stativ från benro. Den väger ungefär lika litet 1,6 kg o jag har inte haft några problem med det. Använder stativet dagligen fäller upp o ner hela tiden. Är en typ kopia på gitzo för en bråkdel av prislappen.
Som huvud använder jag BH 55 från really right stuff det faller långt utanför dig budget, men huvet är riktigt bra men tungt.
Om jag vore dig så skulle jag köpa ett liknande huvud som har släde,snabbplattor i samma fattning som arca swiss.

Stativet från benro som är riktigt bra är denna.

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/...er?id=52TMA28C
Gammal 2019-02-07, 09:50
Martin F

Daniel Papic skrev: En klassiker....men jag tror att detta

https://www.cyberphoto.se/foto-video...fiber-tredelat

är ett bra val för slantarna. Kula till det kunde ex.vis vara Manfrotto 468 men det passerar din angivna budget. Ev kan du försöka hitta kulan beg.
Tror du att det är bättre än Sirui 3213? Jag tänkte att det var en fördel att slippa mittpelaren, av stabilitetsskäl.
Gammal 2019-02-07, 09:53
Martin F

snap01 skrev: Jag har alltid kört gitzo kolfiber denna

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/...=8024221621037

men delar nöttes ut o jag beställde reservdelar o då beställde jag ett kolfiber stativ från benro. Den väger ungefär lika litet 1,6 kg o jag har inte haft några problem med det. Använder stativet dagligen fäller upp o ner hela tiden. Är en typ kopia på gitzo för en bråkdel av prislappen.
Som huvud använder jag BH 55 från really right stuff det faller långt utanför dig budget, men huvet är riktigt bra men tungt.
Om jag vore dig så skulle jag köpa ett liknande huvud som har släde,snabbplattor i samma fattning som arca swiss.

Stativet från benro som är riktigt bra är denna.

https://www.hegethorns.se/Meny/Foto/...er?id=52TMA28C
Jag tänkte att det skulle vara bättre med stativ utan mittpelare då jag tänkt köra gimbal till viss del. Känns ditt stabilt med långa och tunga telen?
Vad är höjden utan att dra upp mittpelare?
Gammal 2019-02-07, 10:49
Daniel Papic

Martin F skrev: Tror du att det är bättre än Sirui 3213? Jag tänkte att det var en fördel att slippa mittpelaren, av stabilitetsskäl.
Ja, JAG tror det. Om jag plockar med ett av varje av dessa båda tillverkare i ungefär samma prisklass så framstår M som mer på riktigt på nåt vis. Men jag talar om uppskattad livslängd, där tror jag M håller längre framåt. Deras återförsäljare har dessutom i stort sett alla reservdelar som går att frambringa, iaf till de något äldre stativen. Skulle dock tro att man hittar mer stabilitet utan mittpelare. Själv drar jag aldrig nånsin upp pelaren när jag använder lite tyngre grejor, men visst bör det ändå finnas ett visst spel/glapp även med pelaren nere. Lägger du 4 - och uppåt på Sirui får du säkert bra grejer. Gitzo är troligtvis bäst i längden. Smärtar i plånboken, men bara en gång, det håller nog längst. Men en del av oss lägger hellre lite mindre här & nu för nåt som vi tycker är good enough. Om nån annan betalade hade jag pekat på Gitzo dock.
Gammal 2019-02-07, 11:34
Martin F

Jag tänker lite mer som att i vissa fall (t.ex. Manfrotto) betalar man även lite för märket och då borde man få mer för pengarna om prislappen är densamma om man väljer en "utmanare" :)
Gammal 2019-02-07, 13:43
Daniel Papic

Martin F skrev: Jag tänker lite mer som att i vissa fall (t.ex. Manfrotto) betalar man även lite för märket och då borde man få mer för pengarna om prislappen är densamma om man väljer en "utmanare" :)
Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
Gammal 2019-02-07, 13:56
Martin F

Daniel Papic skrev: Förstår vad du menar. För egen del upplever jag i så fall att Sirui är överskattat & att det isf är där du betalar lite xtra för namnet. Gillar inte hur vissa detaljer ser ut på vissa stativ, små skruvar, nedersta bensektionen som man får i näven om man råkar låsa upp de där skruvlåsen för mkt. Kanske bättre på de som kostar mer...? Kanske bäst att försöka få till en hands-on här. Många tycker olika ang stativ.
Mycket bra, det är precis sånt här jag efterlyser! Har aldrig ens tafsat på ett Sirui :)

Är ett Manfrotto 055CX3 tillräckligt stabilt för en kamera + ett 3 kg tele (500mm) på en gimbal så köper jag gärna ett sånt.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.

Miops Capsule360