Gammal 2019-02-24, 10:16
Michael GJ Bernhardsson

Handla i Hongkong och Bangkok
Hej
Vet inte riktigt om denna tråd varit uppe innan, men kan inte hitta i sådant fall!

Ska resa till Hongkong och Thailand/Kambodja. Har lagt ner tid på att planera vad jag ska se och resa. Nu i sista minuten så börjar jag tänka på shopping. Närmare shopping av fotoutrustning.
Någon som har kunskap om vilka platser som har bäst shopping möjlighet. Har varit i Bangkok för så jag känner till en del platser. Prisskillnad mellan Hongkong och Bangkok vet jag inget om.
Har fått för mig att Hongkong har ett bra utbud! Någon som vet vilka shoppingplatser man skall besöka där? Hur ser prisskillnaden ut mot här hemma? Hur ser prutmöjligheterna ut?

Michael
Gammal 2019-02-24, 11:00
ErlandH

Gissar att du är medveten om att du ska betala tull och moms när du kommer hem till Sverige, om inte värdet är under 4300 kr. Så det kanske inte blir speciellt billigt.
Gammal 2019-02-24, 11:34
cardazio

ErlandH skrev: Gissar att du är medveten om att du ska betala tull och moms när du kommer hem till Sverige, om inte värdet är under 4300 kr. Så det kanske inte blir speciellt billigt.
Var kommer 4300 ifrån? Har inte tittat så mycket på privatimport, men har aldrig stött på just 4300.

Kommer inte in på tullverkets hemsida just nu (så dubbelkolla siffrorna om du kommer åt), men ringa värde verkar ligga på 1600 och överskrider man det lär man betala utefter beloppsgränserna för tull o moms?

Beloppsgränserna är väl cirka 300 kr för moms och 1000 kr för tull har jag för mig (Kommer som sagt inte åt tullverkets hemsida just nu så kan ha justerats för 2019)
Gammal 2019-02-24, 11:56
Astroscapist

Pga av moms och tullavgifter så att köpa utomlands och ta hem på lagligt vis så är det oftast ingen vinst man gör. Blir mest problem med eventuella garantier. Bättre att handla i Sverige när det är rea eller kampanjer.

/Stefan
Gammal 2019-02-24, 11:58
Stene_68

ErlandH skrev: Gissar att du är medveten om att du ska betala tull och moms när du kommer hem till Sverige, om inte värdet är under 4300 kr. Så det kanske inte blir speciellt billigt.
Tullen kan väl inte veta att man köpt utrusningen där om man inte är så snäll/dum att man talar om det?
Gammal 2019-02-24, 12:18
Canon-Krille

Har handlat på PhotoFile och Big Camera på Central Plaza i Bangkok, en del grejer är billigare andra är faktiskt dyrare. Har även handlat på Canon Center i MBK (4:e våningen). Uppe i MBK finns flera kamera butiker, jag var in i en av dem ( Big Camera) och klämde lite på en Nikon Coolpix P1000, den skulle han släppa för 33.000 THB (9850:- SEK). Dock lite för stor och klumpig att släpa runt på så den blev kvar i affären.

// Krister
Gammal 2019-02-24, 12:23
Graylingman

Från Tullverkets hemsida:

"Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?

Du får ta med dig varor för maximalt värde på 4 300 kronor om du reser med ett kommersiellt fartyg eller flyg. Åker du på annat sätt så är det för maximalt 3 000 kronor som du inte får överstiga utan att betala tull och skatt. I det här beloppet ingår samtliga varor (utom alkohol och tobak) som du köpt under resan."

https://tullverket.se/sv/privat/hand...8cf3532ca.html
Gammal 2019-02-24, 12:24
ztenlund

cardazio skrev: Var kommer 4300 ifrån? Har inte tittat så mycket på privatimport, men har aldrig stött på just 4300.

Kommer inte in på tullverkets hemsida just nu (så dubbelkolla siffrorna om du kommer åt), men ringa värde verkar ligga på 1600 och överskrider man det lär man betala utefter beloppsgränserna för tull o moms?

Beloppsgränserna är väl cirka 300 kr för moms och 1000 kr för tull har jag för mig (Kommer som sagt inte åt tullverkets hemsida just nu så kan ha justerats för 2019)
Tullverkets hemsida, eller i sin tur
"RÅDETS DIREKTIV 2007/74/EG
av den 20 december 2007
om undantag från mervärdesskatt och punktskatt på varor som införs av resande från tredjeländer"

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...LEX:32007L0074

Se artikel 7.

(Dessa regler gäller alltså inte om du beställer hem varor, utan när du själv vid resa fysiskt tar in dem.)

Tillägg:
Den svenska implementationen av direktivet finns i den lag 3:5:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1994-1551

Sedan har Tullverket något dokument som anger fastställda belopp i SEK.

Senast redigerad av ztenlund den 2019-02-24 klockan 12:45.
Gammal 2019-02-24, 13:01
ErlandH

cardazio skrev: Var kommer 4300 ifrån? Har inte tittat så mycket på privatimport, men har aldrig stött på just 4300.
Så här står det: "Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor."
Gammal 2019-02-24, 13:03
ErlandH

Stene_68 skrev: Tullen kan väl inte veta att man köpt utrusningen där om man inte är så snäll/dum att man talar om det?
Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
Gammal 2019-02-24, 13:11
Third eye

ErlandH skrev: Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
Fast ts åker inte för att handla, han handlar för att han kommer vara där.
Och jag tror inte avsikten är att begå brott, lika lite som att man kanske ligger i 100 på 90-väg.
Gammal 2019-02-24, 13:40
Stene_68

ErlandH skrev: Om man tycker det är okej att begå brott för att tjäna några tusenlappar finns det nog enklare sätt att göra det på, som inte innebär att man behöver resa till andra sidan världen. Den typen av diskussioner hör dock inte hemma på FS.
Att det skulle vara att begå brott håller jag inte med om så länge politikerna använder en stor del av skatterna och avgifterna till verksamhet som är direkt skadlig och livsfarlig för mig och de flesta andra skattebetalare.

Men man kan med Tullverkets goda minne beställa från https://www.e-infin.com/eu/ innan Brexit (31/3) och få t ex en Sony A7r III för vad en A7 III (utan "r") kostar i Sverige.
Gammal 2019-02-24, 13:45
ErlandH

Stene_68 skrev: Att det skulle vara att begå brott håller jag inte med om så länge politikerna använder en stor del av skatterna och avgifterna till verksamhet som är direkt skadlig och livsfarlig för mig och de flesta andra skattebetalare.
Så du tycker att du har en moralisk rätt att begå brott (och att kalla det något annat) för att du inte håller med om alla beslut som fattas i riksdagen?
Gammal 2019-02-24, 13:53
ErlandH

Third eye skrev: Och jag tror inte avsikten är att begå brott...
Det tror inte jag heller, det var därför jag påpekade att momsen vid införsel kommer att äta upp stora delar av, kanske hela, "vinsten" av att handla i Hongkong.
Gammal 2019-02-24, 14:18
Staffan Zetterlund

Nu är det ju inte det TS frågar efter, så om man inte vet så kan man ju låta bli o upplysa om en massa som han inte undrar över !!!
Besvara

Bokmärken

Taggar
shopping hongkong!

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:01.

Elinchrom ELB 500 TTL