Gammal 2019-09-16, 22:47
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Så det är Pär Holmgren som styr IPCCs rapporter för att skrämma upp folk?
Per Holmberg pratar om väder men har möjligen lite kort och snävt perspektiv. Kan vara en yrkesskada.
Gammal 2019-09-16, 22:49
sb12

martinot skrev: Repeterar mig inte mer om huvudpunkterna (har redan förklarat poängen bakom deras forskning - som du tydligen inte ens nu förstått), men ett litet PS. gällande "strejkuppmaningen" som du undrat över ett par gånger (men som jag inte brytt mig om att kommentera tidigare för att inte ta fokus från att försöka få dig att förstår huvudsyftet med forskarnas artikel): Detta "strejkupprop", om du inte redan förstått det, är ju endast en humoristisk sarkasm och en lite kul "känga" åt just Gretas skolstrejk.
Jaja, tror dessvärre att jag förstår den bättre utan din förklaring.
Kul ändå att du är för hög bensinskatt!!
Gammal 2019-09-16, 22:53
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Nej. Du fortfarande tyvärr helt missat poängen i deras forskning och vad de skriver.

Hela poängen i vad de är ute efter är att undvika specifika regleringar och specifika skatter, och istället ersätta dessa med en generell CO2-skatt eller försäljning av utsläppsrätter (de har i stora drag samma ekonomiska verkan och princip, men är två sätt att exekvera det hela på).

Idén är att det är upp till marknaden att med innovationer och andra åtgärder minska CO2-utsläppen, och att man därmed effektivast lägger resurser på att minska CO2 där det ger mest effekt och verkningsgrad för miljön i förhållande till insatsen och den ekonomiska kostnaden/resurserna som krävs för denna.

Har du inte ens nu lyckats att förstå denna grundläggande princip som de framför (du behöver absolut inte hålla med om det, bara du förstår innebörden av vad de föreslår), så tror jag det är rätt lönlöst att fortsätta debattera detta (med dig).
Vem förväntas betala CO2 skatten? Tillverkare eller konsumenter och i vilka länder?
Gammal 2019-09-16, 23:14
sb12

Sten-Åke Sändh skrev: Vem förväntas betala CO2 skatten? Tillverkare eller konsumenter och i vilka länder?
De refererar till den svenska koldioxidskatten och har den som ett exempel som borde införas globalt. I Sverige så beskattas fossila bränslen med koldioxidskatten, den betalar brukaren av bränslet, typ bensin till bilen.
Gammal 2019-09-16, 23:16
sb12

martinot skrev: Nej. Jag motsäger inte mig själv här. Du måste kunna ha bättre läsförståelse än så.

Du har dessutom också tolkat författarnas inlägg precis totalt fel, och precis tvärt om vad de är ute efter. Seriöst; hur lyckas du?

De vill alltså undvika en massa lösa detaljregleringar och enskilda specifika punktbeskattningar, som tex. en särskild bensinskatt för bilar. Idén är precis tvärt om; att man skall ha en enda generell CO2-skatt, oavsett hur denna CO2 genereras (bensin i bilar, vedeldning, kolkraftverk, oljepanna, traktordiesel, grillkol, flygbensin, sopförbränning, fisande kossor, etc.).

Jag är nästan full av beundran för hur du alltid kapitalt misslyckas med att förstå innebörden av en text eller idéformulering!
Det absolut roligaste är att koldioxidskatten är en punktskatt. Och att du beskriver den svenska koldioxidskatten som en ny idé som de skulle ha kläckt.

”En smart klimatpolitik är att sätta pris på utsläppen. En koldioxidskatt på svensk nivå eller ett utsläppshandelsystem med ett rimligt högt pris skulle med största sannolikhet räcka och vara det smartaste sättet att hantera klimatkrisen.”
Gammal 2019-09-17, 05:10
Bengf

Jag Sverige har mycket hög bensin skatt och haft så i många herrans år, tidigare var det nödvändigt för välfärden, nu passar det så klart bra med nödvändigt för miljön, svenska spel drar nog in lite kosing till kassan också, att några familjer går under av speldjävulen, så kan ibland lyxfällan rädda några stycken.
Gammal 2019-09-17, 09:19
Ventures

Byt rubrik på tråden!
Byt den missvisande rubriken på denna tråd till "miljöfrågan" eller passar "allt är piss" bättre?
Gammal 2019-09-17, 17:04
martinot

sb12 skrev: Jaja, tror dessvärre att jag förstår den bättre utan din förklaring.
Kul ändå att du är för hög bensinskatt!!
Vad är definitionen på "hög"?
Gammal 2019-09-17, 17:06
martinot

sb12 skrev: Det absolut roligaste är att koldioxidskatten är en punktskatt. Och att du beskriver den svenska koldioxidskatten som en ny idé som de skulle ha kläckt.

”En smart klimatpolitik är att sätta pris på utsläppen. En koldioxidskatt på svensk nivå eller ett utsläppshandelsystem med ett rimligt högt pris skulle med största sannolikhet räcka och vara det smartaste sättet att hantera klimatkrisen.”
Varför du inte ser det som någon ny idé beror som sagt på att du helt missförstått forskarnas idéer och rekommendationer.
Gammal 2019-09-17, 17:17
martinot

AFJ skrev: Tittade in för att kolla den här tråden - nu när vi inte har en moderator kanske det vore bra med lite självdisciplin.
Visst.

Det sagt så verkar TS lämnat för länge sedan (och syftet och målsättningen från TS från start var nog lite oklart redan där).

Gällande dig och andra; gillar ni inte trådens nuvarande fokus, så läs den inte längre. Enklare än så kan det nog inte bli? :)

Men, rent principiellt och regelmässigt, så håller jag dock med dig helt. :)
Gammal 2019-09-17, 17:21
martinot

martinot skrev: Varför du inte ser det som någon ny idé beror som sagt på att du helt missförstått forskarnas idéer och rekommendationer.
Kan besvara mig själv här med ett tillägg; sedan även om "SB12" inte förstår skillnaden mellan enskilda punktbeskattningar, och generella utsläppsbeskattningar, så skall tilläggas att de inte är nya idéer då många haft liknande tidigare (minns tex. att Folkpartiet/Liberalerna redan på 80-talet hade förslag gällande försäljning av utsläppsrätter).
Gammal 2019-09-17, 17:22
martinot

Sten-Åke Sändh skrev: Vem förväntas betala CO2 skatten? Tillverkare eller konsumenter och i vilka länder?
I fallet med att man kör på en generell CO2-skatt så tänker jag mig närmast liknelsen med mervärdesskatten, att den läggs på i alla led förädlingsled från tillverkning ända fram tills slutkonsumentens köp av varan/tjänsten.

Fördelen jämfört med osammanhängande punktbeskattningar (som tex. bensinskatten) och detaljregleringar (som tex. förbud för plastsugrör) är att man då ersätter dessa med en generell CO2-skatt som tillämpas likt mervärdesskatten (även om den har vissa undantag) över alla varor och tjänster på ett jämt balanserat sätt.

Skulle man gå på varianten med att slags auktionsförfarande och försäljning av utsläppsrätter så kommer ju denna kostnad, precis som alla företags alla andra kostnader, att tas med i priset för tillverkningen av varan/tjänsten, och betalas i slutändan av slutkonsumenten oavsett var i kedjan den köptes/anskaffades.
Gammal 2019-09-17, 18:21
PMD

Blir det inte besvärligt att räkna ut hur mycket CO2 som alla varor och tjänster släpper ut?
Gammal 2019-09-17, 18:27
sb12

martinot skrev: Varför du inte ser det som någon ny idé beror som sagt på att du helt missförstått forskarnas idéer och rekommendationer.
Forskarnas rekommendation:

Svensk koldioxidskatt:

”Koldioxidskatt är en skatt som tas ut på icke förnybara bränslen utifrån deras innehåll av kol, som vid förbränning orsakar utsläpp av koldioxid. Denna skatt används i Sverige som ett ekonomiskt styrmedel med syftet att minska användningen av fossil energi och fossila utsläpp.

Koldioxidskatten är en svensk punktskatt som tas ut på bränslen för motordrift och vissa bränslen enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi, som trädde i kraft 1995-01-01, samtidigt som Sverige anslöt sig till Europeiska unionen. Sverige har dock haft koldioxidavgift sedan 1991.
De skattepliktiga bränslena är bensin, olja, gasol, naturgas, kol och koks. Även hushållsavfall som förbränns för uppvärmning är skattepliktigt.”

En punktskatt, gäller generellt för bränslen som innehåller kol.
Gammal 2019-09-17, 18:32
sb12

martinot skrev: I fallet med att man kör på en generell CO2-skatt så tänker jag mig närmast liknelsen med mervärdesskatten, att den läggs på i alla led förädlingsled från tillverkning ända fram tills slutkonsumentens köp av varan/tjänsten.

Fördelen jämfört med osammanhängande punktbeskattningar (som tex. bensinskatten) och detaljregleringar (som tex. förbud för plastsugrör) är att man då ersätter dessa med en generell CO2-skatt som tillämpas likt mervärdesskatten (även om den har vissa undantag) över alla varor och tjänster på ett jämt balanserat sätt.

Skulle man gå på varianten med att slags auktionsförfarande och försäljning av utsläppsrätter så kommer ju denna kostnad, precis som alla företags alla andra kostnader, att tas med i priset för tillverkningen av varan/tjänsten, och betalas i slutändan av slutkonsumenten oavsett var i kedjan den köptes/anskaffades.
Jag tänker att jag lägger in samma här också.

”Koldioxidskatt är en skatt som tas ut på icke förnybara bränslen utifrån deras innehåll av kol, som vid förbränning orsakar utsläpp av koldioxid. Denna skatt används i Sverige som ett ekonomiskt styrmedel med syftet att minska användningen av fossil energi och fossila utsläpp.”

Inte så osammanhängande, tydligen bra enligt forskarna som skrev artikeln.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.

Elinchrom ELM8