Annons

Gammal 2019-10-15, 01:14
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev: Jo TN blandar och ger ( bra förkortning )- tillhör inte dom allra värsta där ute på nätet i alla fall. tråden gav dock inlägg om sensor rengöring som inte var ovidkommande. Fins inte eller så många köpare av kameran så man gräver lite grann över allt. Nämnde vid ett annat tillfälle Thom Hogan som jag i min enfald uppfattat som ganska så seriös, skriver mycket om Nikon bland annat, så jag trodde han var ambassadör för Nikon, för det tydligen lilla jag läst av honom så skrev han mycket gott om Nikon, tydligen så påstod någon annan att han tvärt om mest smutskastar Nikon av någon anledning fast jag inte har läst det samma.
Jag vet inte om det handlar om dagsform eller om skribenterna är fulla eller bakis men jag reagerade över ett riktigt "rambrott" signerat Ken Rockwell. Jag tycker faktiskt att Rockwell skriver bra ibland men i en recension av Sony A7 III skrev han av någon obegriplig anledning följande om Leica och Fuji:

"Versus Fuji
Fuji cameras are optimized for people photos. If people are your thing, Fujis usually create great-looking skin tones in any light, but Fuji cameras tend to have inferior color rendition for every other kind of subject.

While Sony has come from out of nowhere in 2013 with originally klunky full-frame mirrorless cameras and has made astounding progress each year with genuinely superior cameras each go-round, the saddest thing about Fuji is that their buggy first cameras haven't gotten any less buggy.

Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else."

"Versus LEICA
LEICA is only for the very special people who deserve them. If you have to ask, no, LEICA is not worth it, and actually far inferior even to Sony's oldest full-frame cameras for actual picture taking.

The only good things about LEICA digital full-frame is that they are MADE IN GERMANY, their system uses superior fixed-focal-length lenses and that their manual-focus magnifier tends to time-out as soon as you release the focus ring. LEICA's strength is the supremacy of its lenses and the superior nature of the people who own LEICA. LEICA's digital cameras have inferior performance.

Den länge misstänkte Palme-mördaren Krister Pettersson har ju uttalat en del bevingade ord och hans: "Varför säger folk saker", kan väl passa rätt bra här. :-)

Rockwells: "Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else.", känns ju inte helt genomarbetat om man säger så.
Gammal 2019-10-15, 01:17
PMD

Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?
Man bör f.ö. notera att Rockwell inte alltid är helt allvarlig och har en ganska speciell humor (som alla kanske inte uppskattar).

En annan sak att komma ihåg är att Ken Rockwell alltid sparar sina bilder som JPEG i kameran. RAW är onödigt enligt hans uppfattning. Jag håller inte med, men om man ska bedöma hans skrivna alster så måste man avlägsna RAW från ekvationen.
Gammal 2019-10-15, 06:29
Bengf

Ja lyssnade på senaste podden med Magnus och Martin, vilket var en bra och trevlig genomgång, Martin tyckte i alla fall att Sony gjort en ovanlig snabb resa i utveckling och börjat lyssna mera på fotografer ( menysystemet får väl bli nästa förbättring förhoppningsvis )- TN ville ha knappar även på vänstersidan vertikalt som Nikon har, samtidigt vurmar TN mycket för att skärmarna borde vara utvikbara åt sidan, vilket inte påverkas då av monterade blixtrar eller mikrofoner, nu köps väl inte A7RIV av bloggare kanske, men har tydligen blivit på modet i dessa dagar, men borde inte telefonen passa bättre för det.

Fortfarande viktigt med display på ovansidan, standard på yrkes kameror och ger minus när det saknas, A7RIV har en ledig yta där uppe till vänster om EVF:n, vilket vore bäst, rattar, knappar eller display. A9 har en ratt där vilket också ser ut att uppskattas.

Noterar också att Z6 numera har fått extragrepp att tillgå, en kamera som är lite större än A7/A9 från början och ändå lär den höja bekvämligheten med större objektiv, det har ju tidigare varit en konstig ovilja att behöva skruva på extragrepp på Sony, jaha sade man då blir den stor som dom andra. Det bästa som hänt är att Canon/Nikon äntligen släppt spegelfria småbilds kameror, acceptansen för EVF har ökat 100% sedan dess.
Gammal 2019-10-15, 06:58
jag&bilden

En klar fördel med att alltid fota i JPG direkt i kameran är att han faktiskt kan jämföra färgerna lättare mellan olika system. Förutsatt att hans dator och skärm är vettigt inställda och kalibrerade.

Fota med alla olika system i raw och sedan framkalla i PS eller LR et al låter inte direkt tillverkarens färger och justeringar komma till tals.

PMD skrev: Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?
Man bör f.ö. notera att Rockwell inte alltid är helt allvarlig och har en ganska speciell humor (som alla kanske inte uppskattar).

En annan sak att komma ihåg är att Ken Rockwell alltid sparar sina bilder som JPEG i kameran. RAW är onödigt enligt hans uppfattning. Jag håller inte med, men om man ska bedöma hans skrivna alster så måste man avlägsna RAW från ekvationen.
Gammal 2019-10-15, 12:16
PMD

De flesta kameror har väl rätt stora färgjusteringsmöjligheter för JPEG?
Gammal 2019-10-16, 13:04
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?

Om man lever på att recensera fotoprodukter så verkar man i en förtroendebransch och då tror jag man tar en risk om man ägnar sig åt svepande generaliseringar och en humor som kanske inte funkar fullt ut i sammanhanget. Det blir kanske i fallet Fuji mer begripligt om man anser att kameran ska göra hela jobbet, RAW är förkastat helt samt att efterbehandling ses som något onödigt eller ovidkommande.

Det är av samma skäl jag kommenterat Tony Northrups synpunkter som Bengt pekade på i den video man länkat till. Verkar man i en förtroendebransch så kan man inte undslippa sig att man aldrig läser manualer. Gör man det så kommer läsare som jag att ha svårt att ta hans recensioner på fullt allvar eftersom jag då vet att han aldrig brytt sig om annat än att surfa på ytan med den kunskap han skaffat sig genom att killgissa sig genom världen med referensramar som kanske inte funkar fullt ut längre alla gånger. Moderna kameror i allmänhet är idag så fulla av funktioner som läsarna ofta verkligen behöver ha hjälp och vägledning med och TN riskerar att svika dem rätt ordentligt.

Jag tycker verkligen det är dessa recensenters ansvar att läsa in sig ordentligt på ämnet innan de möter sin läsekrets och just när det gäller Sony-kameror finns det inga ursäkter alls att inte göra detta eftersom varenda Sony-kamera sedan minst 10 år tillbaka är minutiöst dissekerad av Gary Friedman som haft detta som affärsidé längre än någon annan. Han har dessutom en hyfsat unik egenskap i branschen att dessutom vara en verkligt bra pedagog. Jag skulle vilja gå så långt att det möjliga stödet i Friedmans Sony-manualer är en stor komparativ fördel för Sony, vars egna manualer ju är ett skämt. Numera skriver han till lycka för Fuji-fotograferna även manualer för deras kameror.

Det finns ingen "friendly manual" för A7r IV ännu även om den kan beställas, men det finns för allt som kommit innan och om den kunskapen funnits hos Tony Northrup så hade nog inte menysystemet varit det mysterium det alltjämt verkar vara för honom.

Länk till Friedman archives: https://www.friedmanarchives.com/

Länk till A7r IV manualen som nu kan förbeställas för drygt 28 U$.
https://gumroad.com/l/sVCnl

28 dollar eller kanske 300 spänn för oss i Sverige borde väl inte vara en oöverstiglig summa för en som är beredd att lägga upp 40 000 spänn för kameran.
Gammal 2019-10-16, 14:57
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Om man lever på att recensera fotoprodukter så verkar man i en förtroendebransch och då tror jag man tar en risk om man ägnar sig åt svepande generaliseringar och en humor som kanske inte funkar fullt ut i sammanhanget.
Det kanske man tar, men det tycks gå rätt bra för Rockwell. Han ser ut att leva gott på att vara nättroll på heltid. :-)

Rockwells webplats tycker jag annars är rätt bra om man vill ta reda på tekniska specifikationer och andra fakta. Hans har en av de bättre på nätet för sånt.
Gammal 2019-10-16, 17:08
Bengf

TN gick igenom nya RX100VII hur den fungerade, såg inte hela inslaget men det började bra, han var kvick värre och verkade påläst.

Omfattande menyer, var det inte 7DMKII när den kom som hade 27 flikar att bläddra i mellan mot gamla 7D som hade 7 eller 9 st.
Gammal 2019-10-17, 07:54
Bengf

Försa om det framöver kan ske automatiskt att Sony kamera kan avgöra själv mellan djurögon och människoögon, eller en snabbknapp att tillgå, man fotar någon bekant i blåbärsskogen och helt plötsligt dyker något djur upp. Jag bor nära skogen med många hus runt om kring, men förutom dom vanliga rådjuren, så dyker räven upp titt som tätt, grävling har också varit på besök, fast mera sällsynt, lika så älgen, en annan gång kom en hela vildsvins familj, men man inner oftast inte med alls förstås.
Gammal 2019-10-17, 12:21
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Det kanske man tar, men det tycks gå rätt bra för Rockwell. Han ser ut att leva gott på att vara nättroll på heltid. :-)

Rockwells webplats tycker jag annars är rätt bra om man vill ta reda på tekniska specifikationer och andra fakta. Hans har en av de bättre på nätet för sånt.
De flesta lär sig väl läsa selektivt efter ett tag. Håller med om att Rockwell i sina bästa stunder inte alls är dålig. Men alla är inte lika förlåtande som vi tydligen är i detta fall. Många gallrar stenhårt och har inga problem med att kasta ut barnet med barnvattnet när det minsta avviker från de egna referensramarna.
Gammal 2019-10-17, 13:35
Bengf

Sten-Åke Sändh skrev: De flesta lär sig väl läsa selektivt efter ett tag. Håller med om att Rockwell i sina bästa stunder inte alls är dålig. Men alla är inte lika förlåtande som vi tydligen är i detta fall. Många gallrar stenhårt och har inga problem med att kasta ut barnet med barnvattnet när det minsta avviker från de egna referensramarna.
Bra skrivet, det var det afe ville peka på att man drar till ordentligt gärna överdrivet så det förslår för att locka in nya läsare. Rockwell vill att man skall skicka en peng också.
Gammal 2019-10-18, 01:57
lonian

afe skrev: Att klaga på den förmodligen bästa spegelfria kameran just nu får förstås folk att reagera och starta trådar på FS och andra forum, vilket är precis vad han är ute efter.

Samma snubbe Northup klagar på Nikon att de inte kör F mount på Nikons nya aps-C mirrorless och säger att det är bortkastat att ha så stor Z mount på en aps-C sensor.

Jag tycker han bara hittar på problem för folk skall se hans videos.
Gammal 2019-10-18, 02:09
PMD

I allmänhet tycker jag att Northruparna är rätt svamliga, men just den där kommentaren har visst fog för sig. Man behöver inte lika vid fattning för en mindre sensor.

Vad de dock missar är att det knappast skulle ge några fördelar med F-mount på en spegelfri APS-C-kamera. Det vore i mitt tycke rätt korkat att ha samma registeravstånd på en spegelfri kamera som på en spegelreflex. Utan detta extra onödigt långa registeravstånd skulle det inte gå att använda F-objektiv trots F-fattning.

Ovanstående förutom nackdelen med att inte kunna använda Z-objektiv på en spegelfri APS-C-kamera.

Så jag håller nog med dig. :-)
Gammal 2019-10-19, 00:11
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev: TN gick igenom nya RX100VII hur den fungerade, såg inte hela inslaget men det började bra, han var kvick värre och verkade påläst.

Omfattande menyer, var det inte 7DMKII när den kom som hade 27 flikar att bläddra i mellan mot gamla 7D som hade 7 eller 9 st.
Ja det är ju just det - " verkade påläst".

En gång på 70-talet var vi några från Linjeflyg som var på certifieringsförhör för Convair 340/440. Killen före mig fick i uppgift att förklara hur kabinventilationen funkade med hjälp av ett elschema över systemet. När han var klar blev det tyst ett litet tag och sedan sade killen som höll i förhöret: "Ja, det där lät ju väldigt övertygande - men det var tyvärr helt fel. "
Gammal 2019-10-19, 00:17
Sten-Åke Sändh

lonian skrev: Samma snubbe Northup klagar på Nikon att de inte kör F mount på Nikons nya aps-C mirrorless och säger att det är bortkastat att ha så stor Z mount på en aps-C sensor.

Jag tycker han bara hittar på problem för folk skall se hans videos.
Ja vad skulle alternativet vara, en fattning till för APS-C? Det är nog billigare att ha samma fattning för både FF och APS-C och det är nog inte svårare än så.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:22.

B+W Filter