Annons
Gammal 2019-10-03, 22:55
Wolfgang

Ingen VR med stativ!
Jag har en 4/300 och 1,4III och får skarpa bilder!
Med kameran på stativet är det viktigt att stänga av stabilisatorn, eftersom den söker hela tiden, vilket ger vibrationer som förstärks genom stativet!
Gammal 2019-10-03, 23:10
ztenlund

Wolfgang skrev: Jag har en 4/300 och 1,4III och får skarpa bilder!
Med kameran på stativet är det viktigt att stänga av stabilisatorn, eftersom den söker hela tiden, vilket ger vibrationer som förstärks genom stativet!
Ur manualen till det objektiv som trådstartaren hade hemma:

"TRIPOD: Recommended mode to reduce camera shake when using atripod. With a super-telephoto lens, camera shake may occur evenwhen the camera is mounted on a tripod. TRIPOD mode reducescamera shake when shooting with a tripod, especially with shutterspeeds between 1/15 and 1 sec. It also reduces image shake in theviewfinder."*

Ur manualen till ditt eget objektiv om du menar att du har 300/4 PF:

"NORMAL and SPORT vibration reduction can reduce blur when the camera is mounted on a tripod. OFF may however produce better results in some cases depending on the type of tripod and on shooting conditions."

Sedan finns det objektiv som inte kan känna av att de sitter på stativ, eller har ett särskilt läge för det, och då är det nästan säkert att det blir problem.

*Tillägg: Sedan finns det under "notes" anmärkningar med samma innebörd som sista meningen i citatet från manualen till 300/4 PF, om än uttryckt på annat vis.

Senast redigerad av ztenlund den 2019-10-03 klockan 23:27.
Gammal 2019-10-04, 09:37
Osquar

Staffan skrev: Tack för svaren !

Nu har jag tittat igenom en hel del videofilmer, tack för tipset!

Upplever att objektivet jag har skickat tillbaka och haft på öppet köp inte var helt friskt. Så nu är det bara att starta om och leta efter en ny glugg.
Ett par följdfrågor......

Noterar att två av er har 600/4, är det att föredra för fågel framför 500/4?

Är det värt att uppgradera från TC14 II till TC14 III ?
Respektive för 1.7 konvertern?

/Staffan
För min del så var inte de extra 100 mm prio 1 när jag gick från 500 till 600. Anledningen var;
1. Den senaste versionen av 600 är 70 g lättare än den näst senaste versionen av 500 (som jag då hade).
2. Den senaste versionen av 600 har endast ett motljusskydd, vilket gör den oändligt mycket "smidigare" än tidigare versioner med dubbla motljusskydd.
3. Sist men inte minst så fick jag råd till "galenskaperna" tack vare ett bra inbytespris på 500:at och en lyckosam bildförsäljning.
4. 100 mm extra är ju alltid trevligt, men knappast något avgörande.

I Daniels fall tror jag att han gick från 300-glugg till 600:a, dvs en mer "normal" uppgradering än i mitt fall. Och dubbla brännvidden gör givetvis en rackans massa!

Beträffande användning med konverter, så är min erfarenhet efter många års användande av alla tre (Nikon) varianterna att;
1. 1,4x är avgjort bäst och den som jag använder mest. Skillnaden mellan version II resp. III finns, men inte så att man drattar på rompa av hänförelse.
2. 2.0x sliter jag fram först när det är dokumentationsläge på ap-håll som gäller, dvs inte för att göra printar av.
3. 1.7x var en liten besvikelse för mig, då den gav knappt skönjbar större brännviddsförlängning jämfört med 1.4x, men samtidigt en påtaglig försämring av AF-hastigheten. Den gjorde jag mig av med ganska snart.

Och som "alltid" med användning av konverters: blända ner ett steg för att minimera skärpe-tappet som denna kompromiss alltid ger.

Fridens
Oscar
Gammal 2019-10-04, 09:46
Osquar

Polar300 skrev: Jag har en fråga alldeles intill så att säga:
Hur fungerar Nikkor 300mm f/4E PF ED VR tillsammans med de där 5-6 olika teleförlängarna? Och vilka funkar det helt enkelt inte med? Vad är era erfarenheter?
(Enligt den där kompatibilitetstabellen så ska det funka med både min kära Df och min D810. Men frågan är ju hur bra/dåligt...)
PF-femhundringen antar jag att ingen har några erfarenheter av?
/Odd
Min sambo har 300PF och använt den med 1.4x, både version II resp. III. Skärpan blir utmärkt! Hon har även testat med en 2.0x III där resultatet blev som vid andra gluggar, dvs slö AF samt "mjukare" skärpa.

I helgen som gick hade jag förmånen att få testa 500PF och även den levererar med besked tillsammans med 1.4x. Här ska dock påpekas att gluggens ljusstyrka på f/5.6 ger f/8 med 1.4x på, vilket i praktiken betyder f/11 (blända ner ett steg för minimering av skärpeförlusten). Det krävs mao bra ljusförhållanden/högre ISO/stativ eller motsvarande. Men uppfylls något eller flera av dessa "krav", så sitter skärpan kalas!

Fridens
Oscar
Gammal 2019-10-07, 09:40
Staffan

Osquar skrev:
I helgen som gick hade jag förmånen att få testa 500PF och även den levererar med besked tillsammans med 1.4x. Här ska dock påpekas att gluggens ljusstyrka på f/5.6 ger f/8 med 1.4x på, vilket i praktiken betyder f/11 (blända ner ett steg för minimering av skärpeförlusten). Det krävs mao bra ljusförhållanden/högre ISO/stativ eller motsvarande. Men uppfylls något eller flera av dessa "krav", så sitter skärpan kalas!

Fridens
Oscar
Den gluggen är ju ett intressant alternativ med tanke på smidigheten.
Vad fick du för intryck av bygg- och bildkvalitet visavi 500/4 & 600/4?

Med vänlig hälsning

Staffan
Gammal 2019-10-07, 10:00
Osquar

Staffan skrev: Den gluggen är ju ett intressant alternativ med tanke på smidigheten.
Vad fick du för intryck av bygg- och bildkvalitet visavi 500/4 & 600/4?

Med vänlig hälsning

Staffan
Här kan jag bara säga att den korta tid som jag kunde klämma på PF:n, så kände jag inte några omedelbara "svackor" i PF-bygget gentemot dess klumpigare kusin. Men spontant så har jag svårt att tro att Nikon medvetet skulle ha tummat på byggkvalitén hos PF-gluggarna (300:a resp. 500:a so far...). Och bildkvalitén är i mina ögon helt i klass med dess större kusiner!

/Oscar
Gammal 2019-10-07, 10:11
Staffan

Tummen upp
Osquar skrev: Här kan jag bara säga att den korta tid som jag kunde klämma på PF:n, så kände jag inte några omedelbara "svackor" i PF-bygget gentemot dess klumpigare kusin. Men spontant så har jag svårt att tro att Nikon medvetet skulle ha tummat på byggkvalitén hos PF-gluggarna (300:a resp. 500:a so far...). Och bildkvalitén är i mina ögon helt i klass med dess större kusiner!

/Oscar
Tack, tror att jag börjar landa i mina funderingar !
Gammal 2019-10-07, 10:43
Osquar

Staffan skrev: Tack, tror att jag börjar landa i mina funderingar !
Kan tillägga att jag för egen del med största sannolikhet kommer fasa ut mina bjässe-gluggar till förmån för PF-motsvarigheterna... ;-) Så för mitt vidkommande är jag tillräckligt nöjd med av vad jag hittills har sett och upplevt av PF-telena (sambon har sedan nå't år tillbaka 300/4PF... underbar glugg rakt av!)

/Oscar
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:04.