Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro till insektsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

tordistehag

Medlem
Hej!

Jag är nybörjare på fotosidan o hoppas att jag lyckats pricka rätt forum för min fråga:

Min stora hobby är bortsett från fotografering entomologi, dvs insekter. Nu vill jag kombinera dessa två och börja fotografera småkrypen. jag behöver således ett bra macroobjektiv till min Nikon D90. Jag funderar på Sigmas 105 mm eller möjligtvis Tamron 90 mm., Sigma 150 mm tycker jag är för dyr.. Är det någon som har ett köpråd eller andar erfarenheter att dela med sig.

Vänligen
Tord
 

lofling

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare på fotosidan o hoppas att jag lyckats pricka rätt forum för min fråga:

Min stora hobby är bortsett från fotografering entomologi, dvs insekter. Nu vill jag kombinera dessa två och börja fotografera småkrypen. jag behöver således ett bra macroobjektiv till min Nikon D90. Jag funderar på Sigmas 105 mm eller möjligtvis Tamron 90 mm., Sigma 150 mm tycker jag är för dyr.. Är det någon som har ett köpråd eller andar erfarenheter att dela med sig.

Vänligen
Tord
Tamron 90 är ett väldigt bra objektiv tycker jag. Har ännu inte provat Nikon 105 VR, men de flesta recensioner säger att optiskt är det inte någon större skillnad. Detta gäller mellan de flesta makroobjektiv (Tokina 100 ska vara väldigt bra också, t.ex.).

Med detta sagt skulle jag vilja säga att Sigma 150 verkar vara deras kanske skarpaste objektiv.

Jag skulle också rekommendera Sigma 150 för att arbetsavståndet är bättre. Om du hamnar för nära skrämmer du insekterna och står i vägen för blixtar. Detta är ett av de största besluten man behöver ta när man fotar makro, att bestämma vilket arbetsavstånd man behöver.
 

gedjan

Aktiv medlem
Tamron 90mm har fått topp recensioner överallt, bortsett från sin AF. Läs gärna recensioner här på fotosidan vad medlemmar tycker om det. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340
Min erfarenhet vid macro och nära håll har detta mindre betydelse, kör uteslutande manuell AF vid macro.
Vad du kanske skall fundera på är vilken brännvidd som passar ditt macro fotograferande bäst. Ju längre brännvidd, desto längre ifrån motivet kan du vara.
Vilket är önskvärt många ggr. vid skygga insekter.

Lycka till med ditt köp!
 

lofling

Aktiv medlem
Min erfarenhet vid macro och nära håll har detta mindre betydelse, kör uteslutande manuell AF vid macro.
Nu blev det lite knasigt, manuell AF?

Jag håller i alla fall med, att AF hastigheten inte är viktig för makro. Jag brukar använda AF för att hamna i närheten av vad som behövs, och sedan gå över till MF. För insekter kanske det är lite bökigare, som tur var så fotar jag inte så många av dem!
 

Sail

Aktiv medlem
Nikons 105 mm, Sigmas 105 mm samt 150 mm är bra objektiv. Tamron 90 mm bra optiskt men jag tycker det är för plastigt.

Använder själv Nikons 105 mm både på DX och FX format och det funkar väldigt bra till blommor. Men är det insekter du är på jakt efter är ett lite längre avstånd till modellen inte helt dumt och det ger Sigmas 150mm.
 

lofling

Aktiv medlem
Nikons 105 mm, Sigmas 105 mm samt 150 mm är bra objektiv. Tamron 90 mm bra optiskt men jag tycker det är för plastigt.
För plastigt är väldigt mkt en smaksak anser jag. För mindre än halva priset av Nikons 105 VR var jag beredd att prova.

Än så länge har det inte varit några problem, och objektivet är inte tungt, vilket gör att det är väldigt roligt att jobba med.
 
ANNONS