Annons

Nattfotografering med digitalkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

BarbieQkiller

Guest
Ager en Olympus camedia 4000, har forsokt mig pa nattfotografering men nar jag lagger upp bilderna pa datorn ar dom fulla av "prickar" mest roda.

Forsokte med TIFF formatet men samma sak dar, finns det nagra installningar som minskar eller helt tar bort dom storande "prickarna"?

Testade olika ISO installningar, kan ha mellan 100-400.
Slutartiden ar som langst 14 sek.

Tips och rad!!!

MVH
/angela
 

Erik F

Aktiv medlem
Nattfotografering är digitalkamerornas största svaghet. Bruset gör det i princip omöjligt att få bra bilder vid längre slutartider. Vet inte vart gränsen för acceptabelt brus ligger för de modeller som finns på marknaden men jag har inte hört att någon kamera skulle klara riktigt långa tider.

Det nästan enda man kan göra för att minska bruset är att kyla sensorn, men det blir inte helt enkel...

Tror att de enda alternativet är att låna en analog kamera för att fotografera nattbilder. Då är det möjligt att använda slutartider på flera timmar.
 

Loj

Aktiv medlem
Erik F skrev:
Nattfotografering är digitalkamerornas största svaghet. Bruset gör det i princip omöjligt att få bra bilder vid längre slutartider. Vet inte vart gränsen för acceptabelt brus ligger för de modeller som finns på marknaden men jag har inte hört att någon kamera skulle klara riktigt långa tider.

Det nästan enda man kan göra för att minska bruset är att kyla sensorn, men det blir inte helt enkel...

Tror att de enda alternativet är att låna en analog kamera för att fotografera nattbilder. Då är det möjligt att använda slutartider på flera timmar.
Ditt resonemang stämmer för CCD-sensorer, men knappast för CMOS-kretsar. Det är alltså inte generellt så att digitalare inte klarar nattfoto, även om Angelias Camedia är utrustad med just en CCD.
 

RolandM

Aktiv medlem
JAg tycker det har fungerat bra med både ccd och cmos, med dels Minolta Dimage 7i och Canon EOS 300D med slutartider upp till 30 s. Längre har jag inte provat. Finns bilder i portföljen från båda kamerorna.
 

BarbieQkiller

Guest
Tack sa jattemycket!

Jag far fortsatta trixa vidare tills jag har rad till en systemkamera....

Kanske borde passa pa att lara mig hantera Photoshop under tiden =)
 

eax

Medlem
En sak som är ganska viktigt att tänka på när du fotar med långa exponeringa med din C4000 är att ha Noise Reduction igång och försök hålla nere ISO talet till 100 (du använder förmodligen stativ så det ska förhoppningsvis inte ställa till med problem). Det tar ungefär lika lång tid för kameran att göra sin Noise Reduction som det tog att ta bilden, så tar du en 16 sekunders exponering så kommer det ta ganska lång tid innan du kan ta nästa bild, men det reducerar ganska mycket brus i bilden.
Sen är det som tidigare nämnt väldigt bra att köra bilderna igenom NeatImage för att ta bort det resterande bruset i bilden.

De röda pixlarna du såg kan iof vara "stuck pixels" som är ganska vanligt vid långa exponeringar med digitalkameror. Jag brukar själv titta igenom bilden i 100-150% skala och använda photoshops "healing brush" för att ta bort dessa när det är nödvändigt.

Hoppas det kan hjälpa lite :)

/Mathias
 

Damocles

Aktiv medlem
Ditt resonemang stämmer för CCD-sensorer, men knappast för CMOS-kretsar.
Njae... som med allt annat. Traditionellt sett är cmos kretsar brusigare än CCD kretsar, iaf fram tills Canon släppte sin CMOS sensor. Det var igentligen en större skräll än att dom släppte en 3MP D30.
 
ANNONS