Annons

Nattfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Foffe

Aktiv medlem
Jag är nybörjare på vad det gäller fotografering, har ingen värstingkamera heller (Canon PowerShot A60) men den är tillräcklig för mina behov för tillfället. Har egentligen en massa frågor angående fotografering men någonstans måste man börja:

Jag vill ta nattfoton, alltså foton på tex solnedgångar. Problemet är då att blixten inte får någon verkan eftersom den inte har något att reflektera emot (allting är ju så avlägset). Bilden blir väldigt ofokuserad och suddig. Måste jag fokusera manuellt(?), detta är ju väldigt svårt då det är svårt att se motivet i displayen eftersom det är så mörkt... Vilka inställlningar kan jag göra för att få hyfsade bilder. Är medveten att min kamera inte är tillräckligt bra för att ta bra nattfoton men det kan ju iaf bli bättre än de bilder jag tagit nu..?

Tacksam för ideer och kommentarer angående detta (är som ni förstår av mitt inlägg nybörjare).
 

Erik F

Aktiv medlem
Fokuseringen borde inte vara något problem om motivet befinner sig långt bort så jag antar att oskärpan orsakas av att du inte klarar av att hålla kameran stilla under exponeringen så prova med ett stativ.
 

Foffe

Aktiv medlem
Tack för svaren. Har labbat friskt nu och med en exponeringstid på några sekunder gjorde susen. Men problemet är som ni sa att ett stativ behövs.

Även länken var mycket användbar. :)
 

RolandM

Aktiv medlem
Ett tips är stativ och lång slutartid. Bländaren bör ställas så att stort skärpedjup uppnås. Då kan det bli bilder liknande dem jag har i min nattportfölj.

Lycka till i mörkret
 

Foffe

Aktiv medlem
Ok, så inställningen på bländaren ändrar skärpedjupet. Ska testa att labba mer med den.

Har märkt att stativ är ett måste, har dock inget men har ställt ut en högtalare i balkongöppingen som jag kan lägga kameran på nu när jag labbar.
 

michap

Aktiv medlem
Fredrik!
Om du bor i närheten av Stockholm så har jag har ett stativ du kan få köpa för en hundring eller två.
Inget avancerat, men billigt! Funkar fint till en såpass lätt kamera.

/Micha
 
ANNONS