Annons

Filter för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

sm2uyn

Medlem
Har tänkt börja experimentera lite med filter. Visst, pol-filter har jag lekt med i några år, men det finns ju en massa andra.
Fotar mycket landskap, men vill gärna ha tips på vilka filter som även passar i andra olika situationer.

Färgfilter - när kan man använda vilket? Vilka ska man köpa om man ska köpa 2-4 stycken?
"Effektfilter" - något speciellt som är extra värt att ha?

Konrad
 

Jeppe

Aktiv medlem
Avtonat gråfilter kan vara bra att ha med sig.

Sen har du ju de gula, röda och gröna till B&W

Jag tror scandinavianphoto har rätt bra beskrivningar på olika filter..
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har plåtat i 15 år varav 9 yrkesmässigt. Jag har aldrig behövt några effektfilter förutom pol-filter. Vad ska du med dem till?

Att använda effektfilter är att köpa kreativitet i nästan alla fall. En bild blir inte bra bara för att himlen är orange. Någon gång i reklamsammanhang kanske det kan behövas, men annars tycker jag det är bättre att söka glädjen i att ta bra bilder. En bra bild kan vara hur enkel som helst, men att ta den fyller en med ett glädjerus.

Lanskapsfotografer kan ofta ha nytta av ett avtonat gråfilter.

Vid svartvitfotografering funkar ett gulfilter bra för att få lite mer kontrast.

Jag tycker alltså att du ska prova utan och jobba mer med att hitta bra motiv istället. Risken är att det bara blir tekniklek.
 
Senast ändrad:

Erik F

Aktiv medlem
Förutom avtonat gråfilter så finns det inte så mycket olika filter som man "behöver" till färgfotografering. Men det är något som jag verkligen skulle rekomendera att du köper. Eftersom man med ett avtonat gråfilter kan göra bra bilder i ljussituationer som annars skulle vara omöjliga. T.ex. en ljus himmel och mörk förgrund. Köp kvadratiska filter som du placerar i en filterhållare, ex. Cokin A system, då är det möjligt att filytta avtoningen uppåt eller nedåt i bilder, något man inte kan göra med ett filter som man skruvar fast.

Något filter för att korrigera färgtoner, varmtons eller klaatons filter kan vara bra ibland, särskilt om du behöver fotografera i blandljus.

Har sett några bilder från Terje där han använt ett sepia filter för att få intressanta effekter.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=141254
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=143030&pf=32983


Om du fotograferar svartvitt speciellt landskap så finns det en mängd filter som du kommer att ha användning av, ex. rödfilter för att höja kontrasten på himlen... (sök i forumet det har disskuterats tidigare)
 

sm2uyn

Medlem
Visst, en dålig bild blir inte bra bara för att man använder ett filter av nåt slag; det är jag helt med på!
Däremot skulle jag kunna tänka mig att man kan få bättre och naturligare färgåtergivning med ett (svagt) filter i vissa situationer. (tidiga morgnar?) Där är jag intresserad av kommentarer och erfarenheter. (Att färgtemperaturer justeras med ett visst antal Kelvin säger inte mig så mycket.)

Avtonat gråfilter har jag sett i diskussioner tidigare och efter att ha tittat lite närmare på Cokin-systemet så kanske det blir att köpa ett sådant.

Har även hört att varmtonsfilter kan vara bra för landskap för att öka jordfärgerna utan att ändra på det himmelsblå eller grönfärgen i löven. Erfarenheter och kommentarer någon?

Konrad
 
ANNONS