Annons

Elljus och svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag fotar mest svartvitt och äger ingen blixt. Jag vill kunna ta porträtt och andra bilder inomhus utan att använda blixt eller "fotolampor". Går det att fotografera svartvitt med vanliga glödlampor hemma, och isåfall, vad ska man tänka på då?

Tacksam för svar! /Jesper
 

Erik F

Aktiv medlem
Ja det är inga problem. Använder man färfilm vid valigt elljus så får man ett färgstick men det syns inte på svartvit film.
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Fotolampor ska dessutom ge battre hudtoner ved S/V fotografering. Tank pa att du kan behova ga ned till ganska langa slutartider om du vill kunna blanda ned nagat. Sa se till att ha kameran pa ett stativ.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Lampljus sänker kontrasten när det gäller hudtoner. Det är som att ha ett gulfilter på objektivet. En del gillar det, medan andra vill använda ett blåfilter. Efke 25 och 50 är utmärkta att använda i lampljus. De är ortopankromatiska, och har ett "inbyggt blågrönt filter".
 

Bobo_m

Aktiv medlem
Om du anvander vanliga glodlampor sa ar risken valdigt stor for att slutartiderna blir for langa om du inte vill att lampan ska vara valdigt nara.

Ett tips ar att kopa bygglampor pa claesolson for en bilig penning. Men rikta dem inte rakt pa motovet for det ger valdigt harda kontraster utan "studsa" dem mat tex en vit pappskiva eller en vagg osv.

Lycka till!
 

Ulf Landin

Aktiv medlem
Svartvit repro med en modern systemkamera

Jag har gjort den erfarenheten att en s/v-film har en annan känslighet om man använder elljus som ljuskälla. Att känsligheten blir aningen lägre.
EFKE KB50 är en utmärkt universalfilm. Låter sig med utmärkt resultat exponeras efter 100 ASA, kanske med 0,5 min. förlängning i framkallaren (som för mig heter Agfa Rodinal). Den är också en utmärkt reprofilm. Men gör en serie provexponeringar och d:eek: provframkallning först, det lönar sig.
Hälsningar, Uffe
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Tack så mycket!
Jag har märkt att kontrasten minskar lite, tror det får bli Tri-X, kanske pressad till 800!? Tri-X är en ganska kontrastrik film så det borde fungera ganska bra, den går ju även utmärkt att pressa!

/Jesper
 

mipert

Aktiv medlem
Re: Svartvit repro med en modern systemkamera

Ulf Landin skrev:
Jag har gjort den erfarenheten att en s/v-film har en annan känslighet om man använder elljus som ljuskälla. Att känsligheten blir aningen lägre...
Visst är det så. Mina mätningar på några filmer visar att de flesta svartvita tappar 1/3-1/2 stegs känslighet i glödljus. Inte mycket men det är så pass med underexponering att en finsmakare reagerar på det.
Även färgfilm tappar ungefär lika mycket i glödljus.

FotoJeppe skrev:
Tri-X är en ganska kontrastrik film...
Nja, en film har den kontrast den har beroende på framkallningen. En Tri-X har samma kontrast som en Agfapan 100 om man bara framkallar den till samma kontrast, och det bör man ju göra om man skall jämföra två filmer.
Däremot har Tri-X högre kontrast i de mörka motivdelarna än de flesta filmer. Delta 400 och Fuji Nepoan 400 ligger ganska lika Tri-X.
 
ANNONS