Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv använder du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik F

Aktiv medlem
Ja vilka objektiv har du och vilka använder du? Favorit bränvidd? Finns det något objektiv som du skulle vilka införskaffa?

Själv är det fast optik och oftast 35mm som används men även ett 50 då och då. Har en 85-210 zoom som jag inte använder allt för ofta eftersom den inte är alldeles för ljusstark eller skarp. Så nästa köp blir nog någon stans i det området.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Tjena!

Mina två favoritobjektiv som jag använder är:

Nikkor AF 50mm 1:1.8 - favoriten

Nikkor AF 24mm 1:2.8D - underbar vidvinkel

På inköpslistan står dock även en 35mm och en 20mm.

Har även några zoomar, men fasta objektiv är trevligast tycker jag. :D
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag använder alla objektiv jag har så klart :)

Tokina 17mm f/3.5 ATX PRO:

För vidvinkelbilder givetvis..gillar inte att det är fast brännvidd och har beställt en Tamron 17-35/2.8-4 XR Di istället..kommer garanterat trivas mycket bättre med det.

Vidvinkelbilder tar jag både i naturen och vid annan fotografering.

Sigma 105mm f/2.8 EX Macro 1:1:

Knivskarpt objektiv som jag i första hand använder till närbilder och macro..men även till reportagebilder som barndop och liknande.

Canon EF 50mm f/1.8 II:

Ett plastigt billigt objektiv som dock är mycket skarp, har använt det mest till porträtt.
Har även använt det till naturbilder när jag vill ha extra kort skärpedjup.

Har oxå använt det till reportagebilder som barndop och liknande.

Tamron 28-75/2,8 XR Di:

Knivskarp zoom redan på full öppning, perfekt till porträtt på en 10D (motsv. 44-120mm) kommer även använda det flitigt till naturbilder och annat.

Jag köpte detta objektiv och gjorde mig av med Canon 28-135/3.5-5.6 IS USM, då detta objektiv är mycket skarpare och ljusstarkare.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM:

Mitt "djurobjektiv" fotograferar mycket fåglar med det, även däggdjur som rådjur och älg..o.s.v.

Den fungerar även exellent till insektsfotografering, man kan stå två meter ifrån insekterna utan att störa och ändå få de riktigt stora på bild!

Har även tagit en det naturbilder utan djur med det.

Det är mitt absoluta favoritobjektiv då det är så otroligt mångsidigt, möjligheten med enbensstativ, zoom och IS är verkligen kanon!

soligor PRO 2x konverter:

Använder jag knappt..fungerar fint om man bländar ned två steg.
 
Senast ändrad:

ohls

Aktiv medlem
Ja använder också allt jag har för det mesta använder jag min 28-105 efter som det är det ända objektivet jag har i detta område. Vill jag har något mer extremt så använder jag mitt 16mm fisheye.
 

forstheim

Aktiv medlem
Canon 24/2.8
Canon 35/2.0
Tamron 90/2.8 Macro
Canon 70-200/4L USM
Canon 300/4L USM
Canon 1.4x + 2x extendrar

Alla är favoritbrännvidder på sina sätt, men 35:an har kommit att bli den mest använda. Den fungerar till så mycket..allt ifrån gatufoto till landskap och tom "närbilder". 300:at är en favorit för allmänt naturliv (och då gärna kombinerat med 1.4x extender). Men 70-200:at är också användbart när man strövar runt i naturen. 90:an har jag varit dålig på att använda i naturen, men den har kommit mer till pass nu när jag även börjat inkludera människor i mina motiv.

Jag har inga planer på att införskaffa något speciellt objektiv just nu. Känner nog att grejorna jag har är väl avvägda för den typ av fotografering jag utövar. Men eftersom det känns som om jag börjar gå ifrån naturfotot till fördel för lite mer reportagefoto, är det kanske inte otänkbart att de längre telena och extendrarna säljs av så småningom. Fast å andra sidan är de väldigt bra att ha..bara ifall att.. :=)

Nej, jag är nöjd just nu!
 
Senast ändrad:

bjanha

Aktiv medlem
Jag använder mitt Canon EF 35-135/f4-5.6 för utomhusfoto och för porträtt kör jag med 50/f1.8 mkII. Ibland för att få bättre vidvinkel inomhus, t ex vid familjesammankomster med många personer i soffan blir jag tvungen att slänga på 35-135 i 35mm-läget för att få med alla.

Det objektiv jag förmodligen kommer köpa härnäst är Sigma 70-200/2.8 alternativt Canon EF 300/4L USM.
 

Biber

Aktiv medlem
Canon EF 20-35/2.8L:
Det jag har på kameran för jämnan, använder det
till streetphoto och rent allmänt när jag är i
trånga lägen.

Sigma EX 105/2.8:
Porträtt och makro. När jag behöver lite längre
brännvidd än vad zoomen ger mig. Knivskarp.
 

irrbloss

Aktiv medlem
Jag får väl berätta om mina objektiv också, i kronologisk ordning :)

Canon EF 28-80/3.5-5.6 DC: Mitt första objektiv som jag fick när jag köpte min EOS500n. Några månader efter att jag köpt 10D:n så var detta det enda objektiv jag hade. Ganska plastigt och inte så skarpt. Använde det till allt möjligt eftersom det var det enda jag hade. Nu använder jag det knappt aldrig. :)

Canon EF 50/1.8 MK2: Riktigt skarpt och mysigt när man vill ha kort skärpedjup. Funkar nog mest till porträtt för min del. Tycker det är lite för ovidvinkligt vid naturfoto då jag gillar lite större vyer. Byggkvalitén är ju inget att skryta med heller.

Tokina AT-X 17: Ett av mina favoritobjektiv. Ger 27-28 mm på en 10D ungefär. Riktigt välbyggt är det också och ger bra känsla. Använder det mest till natur.

Sigma 70-200/2.8 EX APO HSM: Ögonstenen i min objektivsamling. Underbar känsla, hastighet och skärpa. Har tyvärr inte haft tillfälle att använda det så mycket än pga tråkigt väder. Men det kommer förmodligen användas en hel del till djur och annat skyggt. :)
 

adrianulander

Aktiv medlem
Jag använder Canons plastglugg 50/1.8.. När jag får råd blir det nåt ljusstarkt kring 17-22 också. Helst EF 20/2.8 eller Sigmas 20/1.8..

Mvh. Adrian
 

Softasnubben

Aktiv medlem
KGS skrev:
mitt favorit är 28-200 2,8-3,5 ;-)
Hehe vad mer behöver man! =)


Annars är jag ruggit nöjd med mitt Minolta AF 28-105mm 3.5-4.5, vilket har resulterat i ett problem. Vet inte vad jag ska komplettera med för obj. =)

Soft - Som har massor att göra men har fastnat på fotosidan!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag tre bra objektiv kvar som jag använder i formatet 24x36 mm.

105/2 favoritobjektivet. Ljusstarkt och skarpt. Perfekt till porträtt. Går att få kort skärpedjup för att trolla bort bakgrunden.

50/1,4 allroundobjektiv för vardagsbilder. Tillsammans med 800-film ger det fria händer i dåligt ljus.

24/2,8 rolig brännvidd som fungerar bra i miljöer och på fester. Detta objektiv saknar autofokus men det gör inte så mycket.
 

Nisse-s

Aktiv medlem
Har bara fasta. Rubbet är orginal Canon FD.
24mm f2.8 - Min favorit
50mm f1.8 - Också en höjdare
100mm f2.8 - Används rätt mycket.
200mm f4 - Har tagit max 10 bilder med detta. Passar mig verkligen inte.

Funderar på att köpa ett 35mm f2.0, sen tror jag faktiskt att att jag inte behöver något mer.
 

andgi

Aktiv medlem
Min favorit är också normalen, i mitt fall Canon EF 28/2.8 på digitalaren. Litet och lätt, ganska skarpt samt har avståndsskala (väldigt användbart vid nattfoto). Just mitt (begagnade) exemplar trilskas dock vid kyla :-/.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Använder Canon 50mm 1.8 II tveklöst mest.

EF-S 18-55mm funkar oftast bra för mig trots den tveksamma ljusstyrkan eftersom jag oftast använder stativ. (Långa slutartider + djupskärpa) Skärpan tycker jag är mycket bättre än vad kanske ryktet säger. Det är klart att jag kör mycket f8 och högre och "pressar" inte det i tuffa förhållanden...

Teleobjektivet 75-300 USM III används sällan, men ska försöka utveckla min teknik med det objektivet i år. Problemet är att jag riskerar skakningsoskärpa med det + att bildkvalitén i vissa lägen är tveksam. Har nytt stativ nu som kanske hjälper mig där också.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nikon 28-105/3,5-4,5 och Nikon 18-35/3,5-4,5, de använder jag mest. Har sneglat lite på Nikon Af-S 24-120/3,5-5,6G IF-ED VR. Vi får se...
På ett jobb förra veckan körde jag nästan bara med mitt Nikon 80-200/2.8, den urgamla modellen.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Med film använder jag 35/2.8 med shift och 24/2.8 mest. Tätt följt av 100/2.8.

Med stillvideon är det mest 24/2.8 och 50/1.8. Måste hitta en vidvinkel nu!
 

Jalong

Aktiv medlem
Har väl mest blivit mitt Canon 28-135mm USM IS. Fotar huvudsakligen på resa och då är det väldigt skönt att alltid ha det objektivet sittande på förstahuset. Annars gått och skaffat Canons fasta vidvinklar 20mm/2,8 och 24mm/2,8 och tror jag kommer att använda dem flitigt i fortsättningen. Gillar brännvidden och att distortionen är så låg. Mitt Tokina 17mm AT-X börjar jag dock tröttna på. Kul i början, men blir alltmer sjösjuk av bildförvrängningen. Kör analogt kanske är bäst att tillägga.

Någon gång i framtiden skulle jag också bra gärna vilja ha ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, men det är förnärvarande en alldeles för stor investering. Får hålla tillgodo med 75-300mm IS så länge. Tycker bildstabilisator är ett utmärkt hjälpmedel.
 

ELe

Aktiv medlem
Linsval

50mm f1.8, 20mm f2.8 och 70-180f4.5-5.6
Har dessa tre linser och jobbar ganska jämt med alla tre beroende på humör. Med dessa klarar jag mig ganska bra. De fasta linserna är små och smidiga och det är dessa två som får följa med på resor för tillfället.

Man är väl lite pryltokig för på önskalistan finns både kortare (17/18-35), längre (80-400mm) och ett allsidigt smidigt reseobjektiv (24-120 kanske). Men samtidigt blir det en massa att släpa på om man ska ut och bära på allt.

Sen kommer funderingarna om digital och brännviddsförändringen.
 
ANNONS