Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm XF1

Produkter
(logga in för att koppla)

Kasch

Aktiv medlem
Verkar intressant bar den inte har Orb-problem som X10..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Den lär ju ha den modifierade sensorn som alla nya X10 har samt som de bytt ut alla (de som skickat in sin kamera) gamla X10-sensorer med. Jag upplever en ganska markant skillnad i mellan den gamla och nya sensorn så de värsta barnsjukdomarna verkar till slut vara avhjälpta. Däremot finns väl en risk, som ofta verkar vara fallet med Fujifilm, att produkten inte är helt färdigtestad. Men just att XF1 bygger på X10:ans teknik, borde ju tvärtom öka möjligheterna till att denna kamera faktiskt släpps i färdigutvecklat skick. Härligt att de håller fast vid mekanisk zoom även i denna kompaktversion.
 

schaki

Aktiv medlem
Lite trist bara att den har så grymt liten bländaröppning vid tele-läget jämfört med X10 som den ersätter.
 

schaki

Aktiv medlem
Fast den ersätter ju inte X10. Den är ju snarare ett "lillasyskon".
X10 har inte 24mm vidvinkel. Antar att det borde komma en X20 någon gång under första halvan av 2013.
Olympus XZ-2 ser allt mer intressant ut, trots att den använder samma zoom som XZ-1 som dock är en bra zoom, speciellt med tanke på att dem nu äntligen har fått väck den vanvettiga brusreduceringen för jpgs som tvingade folk att använda Raw för att få ut någonting vettigt.
Det var dock ett klokt val av Fujifilm att strunta i sökare. 85% täckning som den i Fujifilm X10 hade är ju nästan bara skräp ändå då man lätt kan få med oönskade objekt eller föremål i bilden som man inte hade tänkt sig när man komponerar en bild enbart med sökaren.
Exakt hurvida den sökaren missade täckning på bredden eller höjden känner jag inte till. Men värst tycker jag det är när det är bredd-täckningen som får lida. Det har jag också själv fått erfara med en gammal Minolta Dimage EX 1500 zoom som endast har 76% täckning vid vidvinkelläget.
En kamera som är tillverkad 1998 och i stor grad är långsam och en del dumma brister. Vissa designmissar.Men ändå smått förtjusande väldigt fina filmlika bilder med kornighet.
Faktiskt bättre än den första Ricoh GRD enligt mig.
http://forums.dpreview.com/forums/thread/2844254
 
ANNONS