Annons

Några idéer...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Kom på att jag saknar företeelsen med utnämning av "bäste.."-någonting likt "Guldbaggen"-mallen.

Att man nominerar, kanske genom röstning, några fotografer här på FS och sedan genom en medlems-vald eller opartisk part från FS-ledningen utvald jury alternativt genom omröstning igen utser en vinnare.

"Bäste naturfotograf", "Bäste porträttfotograf", "Bäste pressfotograf"...
"Bästa naturbild", "Bästa porträtt..."...

Sedan tycker jag idén med att låta alla upplgda bilder här på FS vara anonyma vad gäller vem som är fotografen en viss tid, kanske några dagar/en vecka. Det ger den effekten att man röstar på fotot och inget annat. Kanske blir jätteintresant röstnings-effekt...

"Idésprutan´" - Von Alkerdun
 

Bilagor

ariadne

Aktiv medlem
en grej som skulle va lite kul kanske är om de som ville kunde skicka in sitt favoritfoto, härifrån, och gärna skriva någon längre kommentar till. eller lång behöver den kanske inte vara men mera innehållsrik än mer än "den här bilden gillar jag. "

så kunde man skicka in detta och sedan så slumpas favoritbilder från olika medlemmar fram då och då.
och dessa + kommentarena får en plats i solen en stund.


det här med att låta fotografen vara anonym tror jag personligen inte skulle ge ngr våldsamma effekter. jag kan ha fel, men jag tror delvis att det är en myt att man röstar på fotografen och nte biden. finns väl undantag men jag tror de är få ändå.
 

_lkerdun

Aktiv medlem
ariadne skrev:
en grej som skulle va lite kul kanske är om de som ville kunde skicka in sitt favoritfoto, härifrån, och gärna skriva någon längre kommentar till. eller lång behöver den kanske inte vara men mera innehållsrik än mer än "den här bilden gillar jag. "

så kunde man skicka in detta och sedan så slumpas favoritbilder från olika medlemmar fram då och då.
och dessa + kommentarena får en plats i solen en stund.
Inte helt olikt den funktionen som finns idag då, där senast upplagd samt slumpmässig bild syns...


ariadne skrev:
det här med att låta fotografen vara anonym tror jag personligen inte skulle ge ngr våldsamma effekter. jag kan ha fel, men jag tror delvis att det är en myt att man röstar på fotografen och nte biden. finns väl undantag men jag tror de är få ändå.
Att då inte prova det vore väl ändå fel, då varken du, jag eller någon annan vet men ändå kanske är nyfikna på om det kan vara så.
 

niklasl

Aktiv medlem
Von skrev:
Sedan tycker jag idén med att låta alla upplgda bilder här på FS vara anonyma vad gäller vem som är fotografen en viss tid, kanske några dagar/en vecka. Det ger den effekten att man röstar på fotot och inget annat. Kanske blir jätteintresant röstnings-effekt...

"Idésprutan´" - Von
Bra idé. Har själv sett en del bilder av fotografer som är välkända på FS som jag uppfattat som mediokra (inte dåliga, men...), men det har jag inte vågat/velat skriva av olika skäl. Man skulle kunna köa alla nyupplagda bilder anonymt för kritik som du föreslår för att sedan släppa identiteten efter en tid. Skulle kunna leda till intressanta effekter.
 

Jesper K

Aktiv medlem
En idé som varit uppe flera gånger förut och inte blir den bättre med tiden.
Om jag publicerar en bild här på FS, någon annastans på nätet eller i tryck så vill jag att det ska synas att det är min bild!

Att släppa på anonymiteten efter ett dygn eller så hjälper inte, då har bilden ramlat över kanten och får knappt någon uppmärksamhet längre.

Rör inte min byline!

Jesper
 

_lkerdun

Aktiv medlem
Jesper K skrev:
En idé som varit uppe flera gånger förut och inte blir den bättre med tiden.
Om jag publicerar en bild här på FS, någon annastans på nätet eller i tryck så vill jag att det ska synas att det är min bild!

Att släppa på anonymiteten efter ett dygn eller så hjälper inte, då har bilden ramlat över kanten och får knappt någon uppmärksamhet längre.

Rör inte min byline!

Jesper
Att bilden är din tas ju inte ifrån dig heller, du och FS vet ju det, bara att det den första tiden inte framgår officiellt.
Det är rätt ofta foton inte har någon synbar "credit" på till exempel anonns-pelare vem som fotat bilden o.s.v.
Du har givetvis befog för din negativitet, eller...?
 

ariadne

Aktiv medlem
Von skrev:
Inte helt olikt den funktionen som finns idag då, där senast upplagd samt slumpmässig bild syns...

njae, rätt olik ändå. det enda gemensamma är ju att bilden är slumpvald. mitt förslag skulle ju innebära att favvobilder lyfts fram. förvisso inte favvobilder enligt den stora massan, men ändå.




Von skrev:
Att då inte prova det vore väl ändå fel, då varken du, jag eller någon annan vet men ändå kanske är nyfikna på om det kan vara så.
jag är personligen inte så nyfiken på detta men du eller ngn annan får givetvis vara det. jag tror inte på ngr jätteeffekter faktiskt. de som skulle vara i "riskzonen" för att få kommentarer för att man är den man är och inte för bilden har oftast en rätt så tydlig profil här på sidan ändå att man förmodligen skulle känna igen vem som tagit bilden ändå.
 
ANNONS