Annons

Tromsö, Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

ke_v2007

Medlem
Har ni några tips till mig som jag ska resa till Tromsö nästa vecka fotar norrsken och landskap.
Jag kommer att hyra en bil. Var kan jag uppleva bästa möjliga norrsken på kvällarna? Var kan jag köra på dagarna?

MVH Hung Lu
 
Senast ändrad:

Emil-G

Aktiv medlem
Det finns en linbana, Fjellheisen, som går upp på ett berg precis öster om stan, därifrån har man en riktigt fin utsikt över Tromsön och de omkringliggande fjällen. Jag har bara varit där sommartid men jag kan tänka mig att det blir fint även på vintern.

Nackdelen med Tromsö är att det ligger nedanför bergen precis vid havet. Det gör att det ofta är molnigt och därmed ser man inte eventuellt norrsken. Ofta är det bättre väder längre ut mot öppet hav eller bakom fjällen (det är den stora anledningen till att man så ofta kan se norrsken i Abisko). Skulle jag åka tillbaka skulle jag definitivt lagt några dagar på ön Senja men det ligger några timmar från Tromsö så det blir svårt med en dagsutflykt dit. Kvalöya verkar också fint och ligger betydligt närmare stan.

Tänk på att det kan snöa rejält och det är inte säkert att de minsta vägarna eller fjällpassen är öppna. Nordnorsk snöröjning är grymt effektiv men det är långa avstånd så det tar ändå tid att röja efter kraftiga snöfall.
 
ANNONS