Annons

Bildvisning med hög kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Hur gör ni för att visa era bilder för en större publik än vad som ryms kring en arbetsstation. I bildskärmstrådar får man bra tips hur man åstadkommer hög kvalite vid redigering. Men denna högkvalitativa bild vill man, givet att man inte ska förevisa bilden i tryckt form, även att släkt och vänner ska kunna njuta av. Kan man kalibrera en TV att bli lika bra som datorskärmen? Intresserad av er erfarenhet i ämnet. Eftersom jag står i begrepp att köpa en ny bildskärm för editering kanske Eizo CS2420 undrar jag om jag kommer kunna presentera den färdiga bilden med samma kvalité.
 

iSolen.se

Guest
Hur gör ni för att visa era bilder för en större publik än vad som ryms kring en arbetsstation. I bildskärmstrådar får man bra tips hur man åstadkommer hög kvalite vid redigering. Men denna högkvalitativa bild vill man, givet att man inte ska förevisa bilden i tryckt form, även att släkt och vänner ska kunna njuta av. Kan man kalibrera en TV att bli lika bra som datorskärmen? Intresserad av er erfarenhet i ämnet. Eftersom jag står i begrepp att köpa en ny bildskärm för editering kanske Eizo CS2420 undrar jag om jag kommer kunna presentera den färdiga bilden med samma kvalité.
En 55" 4K-tv räcker långt. Projektor går bort pga dålig kontrast och kräver nedsläckning av rummet.

Men jag har i princip slutat med bildvisningar på detta sett, sociala medier, bildspel på nätet där var och en kan titta och kommentera har ersatt.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
sony 4k 65

En 55" 4K-tv räcker långt. Projektor går bort pga dålig kontrast och kräver nedsläckning av rummet.

Men jag har i princip slutat med bildvisningar på detta sett, sociala medier, bildspel på nätet där var och en kan titta och kommentera har ersatt.
Det kostar men en Sony 4K 65 tum gör jobbet. Köpte en dylik efter många om o men för att par veckor sedan från Hembiobutiken. Äntligen är jag hemma!
Den kostade men är värt varenda krona!

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/233630-sony-kd-65sd8505baep/

Jag har längtat efter den apparaten i många år, ja tom innan den fanns att köpa. Det är inte den bästa för tv-program men för att visa dina bilder är den fantastisk i alla avseenden.
 

Kåre50

Medlem
Är erfarenheten att en TV apparat, t ex de som nu nämnts i tråden, ger samma färgrymd, jämnhet och skärpa som de bildskärmar (t ex Eizo CS2420 och liknande) som används för redigering? Hur gör ni i så fall för att uppnå det. Finns motsvarande hårdvarukalibrering för dessa?
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Troligen inte...

Är erfarenheten att en TV apparat, t ex de som nu nämnts i tråden, ger samma färgrymd, jämnhet och skärpa som de bildskärmar (t ex Eizo CS2420 och liknande) som används för redigering? Hur gör ni i så fall för att uppnå det. Finns motsvarande hårdvarukalibrering för dessa?
... men sannolikt klart bättre än mina okalibrerade ögon. Jag är väldigt nöjd.

På tal om kalibrering så ser jag (som många andra) olika på vänster och höger öga. Vänster öga levererar en tydligt varmare bild jmft med höger öga. Så har det varit så länge jag kommer ihåg. Skall jag kalibrera mot vänster eller höger öga?
 

iSolen.se

Guest
... men sannolikt klart bättre än mina okalibrerade ögon. Jag är väldigt nöjd.

På tal om kalibrering så ser jag (som många andra) olika på vänster och höger öga. Vänster öga levererar en tydligt varmare bild jmft med höger öga. Så har det varit så länge jag kommer ihåg. Skall jag kalibrera mot vänster eller höger öga?
Personliga färgavvikelser lär knappast påverka om du tex jämför bildskärm och TV. Du tar ju med dig ögonen.
 

stefohl

Aktiv medlem
... men sannolikt klart bättre än mina okalibrerade ögon. Jag är väldigt nöjd.

På tal om kalibrering så ser jag (som många andra) olika på vänster och höger öga. Vänster öga levererar en tydligt varmare bild jmft med höger öga. Så har det varit så länge jag kommer ihåg. Skall jag kalibrera mot vänster eller höger öga?
Du ska kalibrera med en kalibrator.
 

Kåre50

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att använda en Spyder kalibrator tillsammans med Eizos ColorNavigator 6 mjukvara och kalibrera TVn genom att koppla en dator till TVn och kalibratorn.
 

stefohl

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att använda en Spyder kalibrator tillsammans med Eizos ColorNavigator 6 mjukvara och kalibrera TVn genom att koppla en dator till TVn och kalibratorn.
ColorNavigator fungerar bara tillsammans med Eizos skärmar. Men med andra program skulle det gå.
 

DocRock

Aktiv medlem
Är erfarenheten att en TV apparat, t ex de som nu nämnts i tråden, ger samma färgrymd, jämnhet och skärpa som de bildskärmar (t ex Eizo CS2420 och liknande) som används för redigering? Hur gör ni i så fall för att uppnå det. Finns motsvarande hårdvarukalibrering för dessa?
Jag tycker frågan är relevant och intressant. Om jag förstår Stefans svar nedan så skulle man kunna kalibrera (och profilera?) sin TV skärm på samma sätt som sin dator skärm.
Men hur försäkrar jag mej om rätt bildkvalitet på TVn inför inköpet?
På datorskärmen kan jag se i en spec hur den tex täcker Adobe RGB men TV skärmarna specas ju inte alls så... eller?

Hur är rent allmänt bildkvaliteten på en TV skärm och hur ser jag vilka som kommer att vara bra för bildvisning?

Per
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tycker frågan är relevant och intressant. Om jag förstår Stefans svar nedan så skulle man kunna kalibrera (och profilera?) sin TV skärm på samma sätt som sin dator skärm.
Men hur försäkrar jag mej om rätt bildkvalitet på TVn inför inköpet?
På datorskärmen kan jag se i en spec hur den tex täcker Adobe RGB men TV skärmarna specas ju inte alls så... eller?

Hur är rent allmänt bildkvaliteten på en TV skärm och hur ser jag vilka som kommer att vara bra för bildvisning?

Per
profilera skärmen kan man alltid göra. Det innebär ju att du mäter upp din skärm och skapar en profil för att beskriva skärmens färgåtergivning. Kalibrera den kan vara svårare. En hårdvarukalibrering kan du antagligen inte göra. Det innebär ju att du ändrar färg och ljusstyrka på skärmen med de kontroller som finns i skärmen. Helst sker detta med automatik. Men du kan kanske göra en mjukvarukalibrering. Det innebär att du ändrar den signal som skickas ut från videokortet. Nackdelen med detta är att du jobbar i 8 bitar som gör att risken för bandningar blir rätt stor.
 

alfin

Aktiv medlem
profilera skärmen kan man alltid göra. Det innebär ju att du mäter upp din skärm och skapar en profil för att beskriva skärmens färgåtergivning. Kalibrera den kan vara svårare. En hårdvarukalibrering kan du antagligen inte göra. Det innebär ju att du ändrar färg och ljusstyrka på skärmen med de kontroller som finns i skärmen. Helst sker detta med automatik. Men du kan kanske göra en mjukvarukalibrering. Det innebär att du ändrar den signal som skickas ut från videokortet. Nackdelen med detta är att du jobbar i 8 bitar som gör att risken för bandningar blir rätt stor.
Han frågar väl om TV-skärm. Hur menar du att profileringen skulle gå till och var ska man göra av profilen? TV-apparater mäter man upp med speciell programvara och kalibrerar med kontrollerna på TVn. Ju bättre (dyrare) TV, desto bättre inställningsmöjligheter.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har jag ännu inte använt det själv, men mina plasma-TV och projektorer har stöd för hårdvarukalibrering av certifierade tekniker (man behöver rätt utrustning för att kunna göra det).

Har du rätt utrustning, och vet vad du gör, så skall man även kunna göra det själv (jag har inte vågat gå in och pilla på det). Meny-alternativet på de flesta TV och projektorer brukar heta något med "ISF" eller "ISF Calibration".

Har du ingen möjlighet att göra en ISF-kalibrering på direkt i hårdvaran på din TV så kan du även göra det i vissa BlyRay-spelare eller hemmabio-förstärkare. Har det på mina bättre Onkyo-receivers (heter även där ISF Calibration i menyalternativen har jag för mig).

Sök på ISF Calibration för mer info.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har jag ännu inte använt det själv, men mina plasma-TV och projektorer har stöd för hårdvarukalibrering av certifierade tekniker (man behöver rätt utrustning för att kunna göra det).

Har du rätt utrustning, och vet vad du gör, så skall man även kunna göra det själv (jag har inte vågat gå in och pilla på det). Meny-alternativet på de flesta TV och projektorer brukar heta något med "ISF" eller "ISF Calibration".

Har du ingen möjlighet att göra en ISF-kalibrering på direkt i hårdvaran på din TV så kan du även göra det i vissa BlyRay-spelare eller hemmabio-förstärkare. Har det på mina bättre Onkyo-receivers (heter även där ISF Calibration i menyalternativen har jag för mig).

Sök på ISF Calibration för mer info.
Man kan kalibrera TVn med en colorimeter och en programvara som heter calman. Finns flera TV-försäljare som erbjuder det. Jag köpte min Panasonic plasma på MediaMarkt och de kalibrerade TVn åt mig med calmans mjukvara. Det var några år sedan, så det skulle nog behöva göras om.
 

martinot

Aktiv medlem
Man kan kalibrera TVn med en colorimeter och en programvara som heter calman. Finns flera TV-försäljare som erbjuder det. Jag köpte min Panasonic plasma på MediaMarkt och de kalibrerade TVn åt mig med calmans mjukvara. Det var några år sedan, så det skulle nog behöva göras om.
Tack för tipset. Skall absolut prova detta vid tillfälle. Just nu står alla prylar och möbler i externa förråd, så har lite svårt att testa just nu (vi är lite i flyttagen och mellanläge emellan bostäder/fastigheter). När jag får en permanent placering av all AV-utrustning så skall jag kika på detta.

Hittade en artikel här där de verkar göra något liknande som du nämner, och sedan utvärdera resultat om de tycker det vart värt det: http://www.trustedreviews.com/opinions/thx-and-isf-calibration-is-it-worth-it.

De verkar köra med en ganska dyr colorimeter ifrån X-rite, men kanske finns andra lite mer prisvärda alternativ?
 

alfin

Aktiv medlem
De verkar köra med en ganska dyr colorimeter ifrån X-rite, men kanske finns andra lite mer prisvärda alternativ?
Det där ser ut som X-rite i1Pro spektrofotometer och den kostar en slant. Jag tror det fungerar bra med en colorimeter istf en spectro. Programvaran Calman kostar också en del, så det är nog billigare att låta någon kalibrera TVn åt dig.
 

pacc

Aktiv medlem
Ingen som har nämnt nya HDR standarder för TV,
Det lär vara årets feature på nya modeller.

Sedan är det ändå ok att välja något beprövat,
Oled kan ju tex ha egna problem med väldigt ljusa bilder
 

professorb

Aktiv medlem
Skall du visa bilder för en större publik är det projektor som gäller. Med en JVC X5000 eller X9000 får du en kontrast på 50.000:1-100.000:1 (ej sk. dynamisk kontrast) och de kan återge en större färgrymd också sk HDR. En av dessa med en bra skärm typ DNP Supernova 08-85 120'' så blir det bra. En Sony VW520 har äkta 4k upplösning men sämre kontrast, bara runt 10.000:1. För stillbilder är det kanske viktigare med äkta 4k men jag upplevde JVC X5000 som skarpare trots fusk-4k.

Är det en mindre skärm som önskas skulle jag gå på en LG OLED 65'' med 4k. Den har möjlighet att släcka ner pixlar helt och ger alltså oändlig kontrast. Den klarar också Premium UHD som skall vara en garanti för både 4k och HDR dvs större färgrymd.

Är det en riktigt liten publik är fortfarande Apple iMac 27'' retina oslagbar. Med sina 5k upplösning och utökad färgrymd lämnar den lite att önska.

Är budgeten begränsad skulle jag gå på en Samsung SUHD i valfri storlek. De är också "Premium UHD". Inte så bra kontrast med LCD som med OLED eller de reflektiva LCD som projektorerna ovan använder men OK ändå.

Naturligtvis kan alla skärmar kalibreras, ingen skillnad om det är en datorskärm, TV eller projektor du driver.
 
ANNONS