Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Trappers

Aktiv medlem
Han kör med längre brännvidd och panorama så han får mer ljus per bågsekund, dvs han får mer sjärnor på sina bilder kan man säga. Jag kör kortare brännvidd och längre slutartider och oftast inga panoramor.
Sen brukar han fota på mkt mörkare platser än vad jag gör. Det gör en del med.

/Stefan
Efter att ha granskat Tannerstedts bilder så har jag nu slutligen bestämt mig för att behålla Walimex-objektivet. Det är bra att man har riktigt kunnigt folk att rådgöra med ;-)
Tyvärr så utför inte Astroweden längre arbetet med att astro-modifiera kameror, men jag blev rekommenderad ett Baader ACF-filter som ska vara bättre än det som är fakriksmonterat i 60Da.
Ska bli riktigt kul att se vad det går att få för resultat med detta filter, men ska väl ändå börja utan modifiering först.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bra beslut! Men kolla så den inte är skarp på ena sidan och oskarp på andra för det är ett vanligt fel på dom. Lite heller på skalan.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Vidvinkel är bäst. Hur vette sjutton. Svårt som tusan att fota med supermåne samt man måste ha tur. Geminiderna befinner sig NÖ och det är därifrån de ser ut att komma ifrån.
Perfekt, köpte mig ett vidvinkel i helgen som jag gärna testar. Tyvärr bor jag i Stockholm och har ingen bil, dessutom jobbar jag till 19 och ska upp tidigt dagen efter så jag kommer inte kunna ta mig ut till något mörkt ställe. Funderar istället på om jag ska fota ifrån en lyftkran, där jag kommer ha bra utsikt över staden och försöka göra det bästa av det med olika exponeringar och försöka klippa ihop det i Lightroom senare. Det lilla jag sett på Youtube så verkar det vara möjligt att fota på ljusa platser om man kör "expose to the right".

Gör jag så får jag mer tid till foto och blir det för kallt så har jag värme i hytten. I viss mån kommer jag att kunna ändra min position, dock finns risk för skak. Ska jag göra ett försök eller bara ge upp och försöka när jag har bättre förutsättningar?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Inte helt perfekt, men det duger. Tror månen stör minst lika mkt som staden. Dessutom lär man bara få se de ljusstakaste och för att göra det svårare är det de ännu mer ljustarka man kan fånga på bild. Så det gäller ha tur att det ens dyker upp en sådan. Men försöker man inte så har man ännu mindre chans.
 
ANNONS