Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttele (58-85mm, 1.4)

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Har nu avyttrat mitt 85 f/1.8G med tanken att satsa på ett ännu bättre porträttobjektiv kring 58-85mm. Överväger dessa just nu:

Sigma 85 mm f/1.4 Art
Nikon 85 mm f/1.4D
Nikon 85 mm f/1.4G
Sigma 85 mm f/1.4 EX DG

Har ni fler tips på autofokusobjektiv med god skärpa (på D800) samt jämn, ej störande, smetig bakgrundsoskärpa. Tanken är att kunna använda det till vardags, studio och även för motljusporträtt vid stora bländaröppningar och fp-blixt. Bra om mängden CA är låg och att ok skärpa sitter redan vid 1.4.

Lite rörig beskrivning, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar - fråga gärna annars så får jag förtydliga.

Jag har inga problem med att satsa en hel del pengar på rätt objektiv - slutliga kvaliteten på bilderna är viktigare. Tacksam för tips - gärna från yrkesfotografer.

OBS jag vet hur oskärpa förhåller sig gällande distans till subjekt, bländaröppn och avstånd till bakgrund etc. Jag vill att ni ska ha använt samtliga objektiv ni rekommenderar.

I Övrigt:
Har haft 70-200 f/2.8G VR, men den är lite för otymplig.
Har 180 f/2.8 D IF ED och den är super förutom långsam autofokus och hög nivå CA samt att motljusskyddet inte är fast.
Har haft 135 f/2 DC, men den var inte så användbar på större bländaröppningar tyckte jag (CA + mycket soft).
85 f/1.8G var väldigt bra, men saknade ljussteget och hade lite mycket CA i vissa situationer. Hade nog gärna haft marginellt kortare brännvidd - 70-75 mm kanske och då ligger 58 mm nära till hands.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag använder 58:1.4G, 85:1.4G och 105:1.4G. Alla tre ger väldigt bra resultat, men jag funderar på att sälja 85mm-objektivet eftersom jag tycker att jag klarar mig bra med de andra två. Om jag däremot skulle vara tvungen att bara välja ett av de här objektiven skulle det kanske bli just 85mm. Det är en mycket bra kompromiss helt enkelt.
Det finns garanterat de som granskar sina bilder vid 100% förstoring på skärmen och hittar kvalitetsskillnader mellan de olika onjektiven, men jag tror inte att det är något som någon tänker på när man ser de färdiga utskrifterna.
 

horvendile

Aktiv medlem
Av dessa har jag haft och har Sigma 85/1,4 EX DG. Jag tycker det är ett fenomenalt objektiv. Skärpan på f/1,4 är mer än användbar, och på f/2,0 och bortom upplever jag det knivskarpt. Jag gillar bakgrundsoskärpan. Autofokusen, åtminstone i mitten och på min D800, är snabbare än man har rätt att förvänta sig.

MEN man kan märka viss CA på max bländare. Och allt jag läst indikerar att Sigma 85/1,4 Art är ännu bättre. Så om du inte är priskänslig (och viktkänslig) är min version kanske ändå inte den du ska satsa på.
 

EJM68

Aktiv medlem
Utvecklingen går framåt. Prestandamässigt lär det nya Sigmaobjektivet vara bäst, men det är ganska stort.

Enligt lenstip är Sigmas nya 135:a ungefär lika stor som 85:an, men presterar ännu bättre. http://www.lenstip.com/index.php?test=obiektywu&test_ob=501

För några år sedan ansågs Nikon 85/1,4G enligt många vara bästa 85:an, men inte längre. Borde dock vara det säkraste köpet med tanke på service.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag har en 1.4/58 och gillar den verkligen. Har även haft "UrNocten" som av finsmakarna räknas som ännu bättre. Men jag hade lite svårt med fokuseringen och autofokusen hjälper åtminstone mig. Har också haft manuella 50 och 55 med bländare 1.2. Oftast har jag med mig 58:an och min 1.4/24. De passar väldigt bra ihop. Nu gäller det bara att spara ihop till den nya 105:an också! Tills vidare får jag nöja mig med en gammal 2.5/105:a.
Har tidigare haft 2.8/70-200 VR1, 2.8/80-200 skjutzoom, 2/135 AIS, flera manuella 180:eek:r och nuvarande 180, första generationen med AF (den plastiga fula, men skärpa är det inget fel på).
58:an är verklig trevlig. Många tycker att den billigare 1.4/50 ger mer för pengarna.
1.4/85 har jag bara haft AIS, ingen AF 85. För rena porträtt är kanske en 85:a bättre. Men 58:an är mer allround och kan användas till så mycket mer.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag har haft 85mm 1.4G. Tyckte den hade för mycket CA vid 1.4. Var inte alls skarp om ljuset var lite sämre. Jag jobbade mkt med att justera AF så jag tror inte det var problemet. Jag köpte tillbaka 85mm 1.8G som jag tycker är skarpare vid full öppning än 1.4an vid f/2.

Nu har jag 58mm 1.4G istället för porträtt på lite större avstånd. Funkar bra att göra head shots på barn också. Visst är den inte helt skarp på f/1.4, men den oskärpan går bra att skärpa till i datorn (antagligen för att den består av SA). Anledningen till att köpa 58an är såklart den fantastiska bakgrundsoskärpan. Man blir helt knäsvag ibland. Är lika bra bokeh vid t ex f/4 om bakgrunden är långt bort, och då är objektivet mycket skarpt!
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja här fanns mycket att betänka. Nikons 58 f/1.4 eller Sigmas 85 f/1.4 Art ligger nog närmast till hands ändå. Egentligen hade jag gärna testat 58 Nokton, men det faller på att det saknar autofokus.

Jag ska tänka vidare och titta igenom mängder med bilder så får jag se vad det utmynnar i. 85 f/1.8G är svårt att klå speciellt med tanke på pengarna man lägger.

Råkar ni även ha tips på 50 mm så tar jag gärna emot det också - när jag ändå överväger 58 mm.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja här fanns mycket att betänka. Nikons 58 f/1.4 eller Sigmas 85 f/1.4 Art ligger nog närmast till hands ändå. Egentligen hade jag gärna testat 58 Nokton, men det faller på att det saknar autofokus.

Jag ska tänka vidare och titta igenom mängder med bilder så får jag se vad det utmynnar i. 85 f/1.8G är svårt att klå speciellt med tanke på pengarna man lägger.

Råkar ni även ha tips på 50 mm så tar jag gärna emot det också - när jag ändå överväger 58 mm.
Jag har Sigmas 50 1,4 ART. Hade också Nikons 58 1,4G. Tycker personligen att Sigman är överlägsen. Knivskarp på bl 1,4 och mycket bra bokeh
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag ska tänka vidare och titta igenom mängder med bilder så får jag se vad det utmynnar i. 85 f/1.8G är svårt att klå speciellt med tanke på pengarna man lägger.

Råkar ni även ha tips på 50 mm så tar jag gärna emot det också - när jag ändå överväger 58 mm.
Ja en annan del av mina standardtips för 85 mm är just Nikons 85/1,8 G. Jag har visserligen inte provat det själv, och Sigmas gamla 1,4 (den jag har) tycks vara bättre optiskt plus förstås ha f/1,4 - men Nikons alternativ är så mycket lättare och billigare att man kanske ska överväga om det kan räcka.

På 50 mm gillar även jag Sigmas 1,4 Art, om det är maximal bildkvalitet (givet ändlig budget och att man vill ha autofokus) som efterfrågas. Det är objektivet jag plockar fram när jag tänker just maximal kvalitet, även om skillnaden mot deras gamla 85/1,4 lite nedbländad knappast märks.
 

cardazio

Aktiv medlem
Tackar för alla svaren. Jag ska betänka det om ett par veckor när jag har lite mer tid över. Sigmas 85 och 50 f/1.4 art verkar vara det jag ska titta på först. 105 och 135 mm är tyvärr lite för "nära". Ramlade över ett 70-200 f/2.8G VR som jag får använda under tiden, men det är en rätt stor best och inte så ljusstarkt just när man letar efter ett kort tele med smetigare kvaliteter :).
 
ANNONS