Annons

Är Lightroom 6/CC kompatibelt med Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kåre50

Medlem
Har tänkt byta till LIghtroom pga av att min PS Elements 12 inte är kompatibel med Windows 10. Dock efter att snurrat runt på adobes support sidor bland andra verkar inte Adobe ge garantier för att övergången till Windows 10 ska gå felfritt med LR 6.
Vad är er erfarenhet? Fungerar LR CC bättre. Såg att det kostande 120 kr/månad för att få Lightroom CC och andra Adobe programvaror som PS, Bridge med flera. Jag behöver bara LR så jag undrar om det finns något billigare sätt att komma undan.

Så frågan blev kanske lite rörig men i resonemanget antog jag att CC är mer kontinuerligt uppdaterad än vad LR6 är och därmed mer kompatibel med Windows 10. Vidare undrar jag om det kommer en LR 7 eller om man kommer tvingas in i LR CC. Till syvende och sist vill jag inte byta till LR för att PS Elements 12 inte är kompatibelt samt att få ett bättre program och sedan upptäcka att den ena fördelen faller pga av den inte heller är kompatibel med Windows 10.

Antar att det måste sitta många i forumet sa har erfarenhet av att köra Windows 10 och LR och därför kan delge sina erfarenheter.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har själv inga problem med Lr6 och Windows 10.

Här är Adobes egna systemkrav:

Photoshop Lightroom CC/Lightroom 6 system requirements and language versions

Windows

Intel® or AMD processor with 64-bit support*
Microsoft Windows 7 with Service Pack 1 (64-bit), Windows 8.1 (64-bit), or Windows 10 (64-bit)
2 GB of RAM (8 GB recommended)
1024 x 768 display
1 GB of Video RAM (VRAM). 2 GB of dedicated VRAM is suggested for large, high-resolution monitors, such as 4K- and 5K-resolution monitors.
2 GB of available hard-disk space
DVD-ROM drive required if purchasing Adobe® Photoshop® Lightroom® retail boxed version
OpenGL 3.3 and DirectX 10-capable video adapter for GPU-related functionality
Internet connection and registration are necessary for required software activation, validation of subscriptions, and access to online services.†


macOS

Multicore Intel processor with 64-bit support*
Mac OS X v10.10 (Yosemite), Mac OS X v10.11 (El Capitan), or macOS v10.12 (Sierra)**
2 GB of RAM (8 GB recommended)
1024 x 768 display
1 GB of Video RAM (VRAM). 2 GB of dedicated VRAM is suggested for large, high-resolution monitors, such as 4K- and 5K-resolution monitors.
2 GB of available hard-disk space (cannot install on a volume that uses a case-sensitive file system or on removable flash storage devices)
DVD-ROM drive required if purchasing Adobe® Photoshop® Lightroom® retail boxed version
OpenGL 3.3–capable video adapter for GPU-related functionality
Internet connection and registration are necessary for required software activation, validation of subscriptions, and access to online services.†

* Dual-core processor recommended for HD or AVCHD video functionality.

** Lightroom CC 2015.1/Lightroom 6.1 and earlier versions are supported on Mac OS X 10.8 and Lightroom CC 2015.6.1/Lightroom 6.6.1 and earlier are supported on Mac OS X 10.9.

https://helpx.adobe.com/lightroom/system-requirements.html
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR för LR6 och CC är i princip samma program.
Betalningsmodellerna skiljer och PS följer med i CC paketet.
De funkar alldeles ypperligt på WIN 7 8 och 10.
 

lofling

Aktiv medlem
De funkar alldeles ypperligt på WIN 7 8 och 10.
Jag kan tyvärr inte säga att LR CC funkar ypperligt på Win 10 för mig, trots en dator som är betydligt mer kraftfull än vad som krävs. Segt, och Adobe har ju nu till och med själva erkänt problemet. Frågan är vad de gör åt det...

Men jo, det funkar med Win 10.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr inte säga att LR CC funkar ypperligt på Win 10 för mig, trots en dator som är betydligt mer kraftfull än vad som krävs. Segt, och Adobe har ju nu till och med själva erkänt problemet. Frågan är vad de gör åt det...

Men jo, det funkar med Win 10.
Jag kanske har förstått det fel, men som jag uppfattat Adobe så är det Lr6 i sig som har prestandaproblem, och att det är något som gäller generellt för Lr 6 på samtliga plattformar?

Dvs. att det inte på något sätt är relaterat till Windows 10 (vilket var TS undran), men kanske det framkommit annat på det sista som jag missat (hänger inte alltid med på precis allt)?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag kanske har förstått det fel, men som jag uppfattat Adobe så är det Lr6 i sig som har prestandaproblem, och att det är något som gäller generellt för Lr 6 på samtliga plattformar?

Dvs. att det inte på något sätt är relaterat till Windows 10 (vilket var TS undran), men kanske det framkommit annat på det sista som jag missat (hänger inte alltid med på precis allt)?
Nä, jag hänvisade inte till Win 10 direkt, utan att det funkar alldeles ypperligt. För det gör det inte. Sen uppfattade jag det som att LR har problem, både 6 och CC (men de ska väl vara näst intill lika). Så det stämmer, jag tror inte det är specifikt för Win 10. Därav den sista meningen som var en slutsats.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu kan jag inte svara för Erik Schalin, men det jag uppfattade var att han avsåg att det fungerande minst lika bra med Lr på Windows 10, som på andra plattformar. Vilket jag även uppfattade var precis det TS undrande.

Håller annars med dig om att Lr efter version 4-5 någon gång började bli rätt segt, men det har för mig gällt lika segt oavsett om på Windows 7, 10 eller MacOS.

Det verkar som Adobe har ett generellt jobb att göra kring att förbättra Lr. Vore mycket bra kan jag hålla med dig om, och helt klart på tiden att de gör det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är väl en effekt av att man lägger till allt mer funktionalitet.
Det blir segare.
Lyckas man bara installera så fungerar normalt LR. Det är väldigt få som har problem med funktionen.
CC funkar på min 6 år gamla desktop. Men inte lika fort som LR4.
Men jag är inte beroende av hastighet, det är jag som är mest saktfärdig av oss två ;)
 
ANNONS