Annons

Hyra en kamera eller använda befintlig?

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamLu

Aktiv medlem
Bilden är väl helt OK? Den tycks visa rätt bra hur rummet ser ut. Lite mer arbete med att få kameran i våg (eller upprätning av lutande linjer i efterarbetet) är nog det enda som krävs för att få till en bild som duger för ett prospekt.

Jag tycker att det har gått lite för långt när det gäller förskönande bilder för bostadsförsäljning. Bilderna brukar inte visa så värst bra hur verkligheten ser ut, och det är knappast bra för någon. Är det någon som tror på sådana bilder numera?
Jag hoppas att köparna köper det...

Det gör dom...
 

iSolen.se

Guest
Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Vidvinkeln gör linjer lite avrundade. Inte heller ok. Har justerat så gott jag kunde i GIMP.
Den är sned på flera sätt, distorsion som inte fixats i efterbehandlingen, ljuset är ojämnt...nej jag skulle inte vilja ha en sån bild i mitt prospekt.

Kolla här, en slumpmässigt vald duktig märklarfotografs bilder, bläddra gärna ner en bit:

https://www.instagram.com/ovenilssonphotographer/
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Vidvinkeln gör linjer lite avrundade. Inte heller ok. Har justerat så gott jag kunde i GIMP.
När jag har varit bostadsspekulant har det inte varit det fototekniska eller prospektutformning som har avgjort.

Först kommer storlek, läge och prisklass. Sedan planlösning och sist bilderna.
Bilderna ska för mig ge en relevant känsla av rummen, ljuset från fönstren, och andra viktiga egenskaper.
Snygga tulpanbuketter på en köksbänk med oskarp bakgrund suckar jag bara över.
Tyvärr blir jag ibland lurad av möblemanget i bilderna. Kan tycka att ett rum är fint bara för att det är harmoniskt möblerat med fina möbler. Men i övrigt tänker jag att jag ser väldigt rationellt på bilderna.

Det kan hända att det funkar annorlunda för andra. Att fel vitbalans och lutande vägglinjer får folk att välja andra objekt. Sådant borde det finnas statistik eller forskning på.
 

MHalle

Avslutat medlemskap
Denna är jag nöjd till 70%. Skulle behöva göra den ljusare utan att den blir mjölkaktig.

Vidvinkeln gör linjer lite avrundade. Inte heller ok. Har justerat så gott jag kunde i GIMP.
Försöka själv är alltid kul, men:

Bilden är sned, lider av distorsion och dessutom är ljuset helt tokigt - det ser ut som rummet är fotat med kraftig blixt rakt framåt från där bilden är tagen. Vidare är fönstren alldeles för överexponerade och det är hård skugga nedanför takbjälken till höger.

Jag skulle ställa högre krav på mäklaren så att denne ordnar fram en fotograf som kan sin sak. Det blir dyrare att hyra kamerautrustning och lämna bort redigeringen än att ta dit en yrkesfotograf.
 

AFJ

Aktiv medlem
Bilden är väl helt OK? Den tycks visa rätt bra hur rummet ser ut. Lite mer arbete med att få kameran i våg (eller upprätning av lutande linjer i efterarbetet) är nog det enda som krävs för att få till en bild som duger för ett prospekt.
Jag tycker bilden är svag. Soffan fungerar som en "barriär" som hindrar dig från att "stiga in" i rummet. Den svarta kudden i nedre vänster hörn stör extra mycket. Ljuset är inte smickrande och bilden känns inte tillräckligt skarp. Vinklar och linjer är sneda. Jag tycker det är ett typiskt exempel på när en amatör försöker få till det. Det är i princip samma bild som jag själv skulle ha tagit om jag försökt få till en interiörbild - dvs medioker! :)

Jämför med Oves bilder som länkats - det är som natt och dag.



Jag tycker att det har gått lite för långt när det gäller förskönande bilder för bostadsförsäljning. Bilderna brukar inte visa så värst bra hur verkligheten ser ut, och det är knappast bra för någon. Är det någon som tror på sådana bilder numera?
Visst finns det exempel på överarbetade mäklarbilder men jag tycker faktiskt det hör till undantaget numera.

Jag tycker mäklarbilder måste vara säljande och visst blir det ett mått av "försköning" men det är så det funkar i "reklamfoto".
 

AFJ

Aktiv medlem
Oves bilder är förstås helt överlägsna som bilder betraktade, men visar de vardagen i huset?
Nej, skall de göra det?

Mitt hus har aldrig varit så välstädat som när jag lät fotografera det inför försäljningen för 3 år sedan.

Hade bilderna som vi använde i annonsen visat vardagen i huset hade det kanske vari osålt än idag! :)

En mäklarbild är en "reklambild". När Volvo gör en broschyr för sin senaste modell, visar de skitig bil, framförd av en överviktigt gubbe i mysbyxor som sitter fast i en bilkö i decemberslask? Eller är det en skinande blank bil som framförs av en bildskön modell iklädd moderiktiga kläder på en inbjudan tom landsväg?

En mäklarbild skall förstås visa upp en bostad från bästa sida.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Är bilderna på huset perfekta är det stor risk att jag blir besviken när jag ser det i verkligheten. Drömbilder gör bara att intresset svalnar snabbt och köplusten försvinner och jag känner mig lurad vid visning av huset.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Oves bilder är förstås helt överlägsna som bilder betraktade, men visar de vardagen i huset?
Det gör inte den i tråden förevisade bilden heller, så vad har det med saken att göra? Syfter med mäklarbilder är att väcka intresse, framställa bostaden i en positiv (men helst inte alltför missvisande) dager och att folk ska kunna se sig själva i bostaden. Att vi sedan är en hög fotografcyniker som genomskådar både det ena och det andra hör inte riktigt till saken.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är bilderna på huset perfekta är det stor risk att jag blir besviken när jag ser det i verkligheten. Drömbilder gör bara att intresset svalnar snabbt och köplusten försvinner och jag känner mig lurad vid visning av huset.
Det skall rätt mycket till för att en mäklarbild skall vara bedräglig. Alla fattar ju att mäklarbilder ä stylade och att verkligheten kan se annorlunda ut.

För 3 år sedan sålde jag som sagt mitt hus ägnade månader av intensivt sökande för en lägenhet till mig och min sambo samt en till vår son. Jag kollade hundratals annonser och en otalig mängd objekt i verkligheten. Inte en enda gång kände jag att bilderna lurat mig.
 

afe

Aktiv medlem
En mäklarbild ska visa möjligheter med en bostad - inte hur det ser ut för de som säljer. Jag skulle aldrig försöka sälja vårt hus som det ser ut just nu :)
 

PMD

Aktiv medlem
En mäklarbild är en "reklambild".
Och vem tar reklambilder på allvar? (Och de som tar reklambilder på allvar lär ju bli besvikna när de får syn på "the real thing".)

En mäklarbild skall förstås visa upp en bostad från bästa sida.
Det är nog en inte helt orimlig ståndpunkt, men reklambilder på bostäder tycker jag numera visar en bostad från en bättre än bästa sida, dvs en orealistiskt förskönande bild.
 

PMD

Aktiv medlem
Det skall rätt mycket till för att en mäklarbild skall vara bedräglig. Alla fattar ju att mäklarbilder ä stylade och att verkligheten kan se annorlunda ut.
Om alla fattar det så skulle säljarna kunna spara en hel del pengar på att inte lägga ut stora summor på förskönande bilder som inte speglar verkligheten.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om alla fattar det så skulle säljarna kunna spara en hel del pengar på att inte lägga ut stora summor på förskönande bilder som inte speglar verkligheten.
Jag fattar inte vad du försöker säga?

Tror du inte att reklambilder har en funktion och en effekt? Tror du inte att det spelar roll hur en bostad presenteras i en annons? Att det skulle vara egalt hur bilderna ser ut? Självklart förstår alla spekulanter att bilderna är "riggade" och visar ett stylat objekt. Den förståelsen är dock inte samma sak som att man är helt opåverkad av bilderna. Sannolikheten att man åker och tittar på ett objekt ökar om objektet presenteras väl. Det är ju därför som TS bryr sig om hur hans foton kommer att se ut.


Om du tror att reklambilder har som syfte att spegla en grå verklighet så har du fattat fel.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag blir mest irriterad på reklam eftersom den är så fördummande. Sålunda undviker jag reklam i möjligaste mån. Speciellt "förskönande" reklam som får mig att bli negativt inställd till det som reklamen försöker sälja. Men jag är kanske inte speciellt representativ för den stora massan?

Det vore lite sorgligt om folk faktiskt går på de oftast väldigt snygga bilderna i bostadsprospekt och tror att det verkliga objektet faktiskt ser ut som på bilderna.
Men det kanske är så? I så fall faller min uppfattning om mänskligheten ytterligare ett snäpp och mäklarna bör förstås fortsätta att presentera sina objekt med förljugna bilder. Något annat vore oansvarigt mot de säljare de representerar.
 
ANNONS