Annons

Okänd fattning på objektivet (Tokina)

Produkter
(logga in för att koppla)

AlbFal

Ny medlem
Har googlat lite men kan inte hitta namnet på fattningen då det verkar som att just det här objektivet gjorts för alla möjliga fattningar.

vad jag kunnat listat ut är namnet, Tokina Tele-auto f 2.8 = 135 och att det verkar vara någon Canon fattning av att bedöma från CA markeringen.

Tack för hjälp på förhand :)
 

Bilagor

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det innebär att det i praktiken endast kan användas på digitala kameror som är spegellösa med adapter. Sätter du det på en Canon EOS måste du ha en adapter med linser i för att få oändlighetsfokus med påtaglig förlust av skärpa som följd.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har en adapter från FD till min Eos kamera. Den ger riktigt bra skärpa. Kan rekommenders faktiskt. Det finns säkert olika kvalitéer
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
I nedre delen syns en tapp. Är inte den som mekanisk styr bländaren?
Nix, den bländar ner objektivet, men kan inte bestämma bländaröppning, det gör en annan tapp på FD-objektiven, vilket möjliggjorde bländarautomatik med t ex Canon AE-1. Sedan kan väl tilläggas att canons R-, FL- och FD-fattningar har samma bajonett så de kan alla användas på samma kameror, men med olika mått på funktioner. Den på bilden är alltså FL, kan mäta på full öppning och blända ner, men kan inte styras från kameran vad gäller bländaren.
 
ANNONS