Annons

Diskussioner om Tisdagsbilden

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Här kan ni som inte vill delta med bilder och kommentarer till bilderna diskutera Tisdagsbilden.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Vad är det som kan få dig att fastna för en bok, en artikel, en blogg, en forumtråd eller bara ett inlägg i tråden?

Jag gissar att det kommunicerar något till dig som intresserar eller väcker tankar. Det kan vara något som är svårt att sätta fingret på, och bara att fundera över vad det är kan fängsla än mer.
Ibland kan man bli överraskad för att man fastnade för något som sedan visade sig vara något annat än man trodde, och som gav något man inte tidigare haft. Då är det en bra berättelse, eller i det här sammanhanget; En bra bild.

Foto/bilder är något som kommunicerar precis lika mycket som tal eller text, men kan vara mycket subtilare än dessa. Och att prata med andra om hur man uppfattar eller känner inför en bild kan vara väldigt tillfredsställande.

Håller med!
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
Sorry Jonas, så klart vill jag inte förstöra ditt fina initiativ med tisdagsbilden. Ni som modererar kan väl ta bort mina senaste inlägg i tisdagsbilden, jag hittade inget sätt att göra det själv.

Jag tycker idén med tisdagsbilden är utmärkt, men det fungerar inte i denna form. Kvalitén på bildvisningen i forumet är helt enkelt för dålig.

Som tidigare sagt i denna tråd så finns idén med att kommentera varandras bilder på fotosidan redan. Frågan är varför det fungerar dåligt. Jag tror gränssnittet behöver moderniseras och göras både enklare och mer direkt. Kanske ett flöde likt instagram, där både bildvisningar och diskussioner existerar sida vid sida och där det är lätt att följa och få notifieringar när det händer något med de bilder och diskussioner man interagerat med. Det får gärna vara i appform också för att kunna funka på fler plattformar än dator.

Hur som helst måste kvaliteten på uppladdade bilder höjas rejält. Jag tror det är en överlevnadsfråga. Fotosidan har ett bra koncept med papperstidning och community online, men hur ska ni locka nya användare/läsare när verktyget och plattformen inte är up to date? Jag tittar och läser en del på fotosidan, men är mest intresserad av diskussioner om uttryck och budskap i fotografi, men det är ganska sällsynt. En av anledningarna tror jag kan vara kvalitet, förutsättningen saknas helt enkelt. Jag tycker denna idé med tisdagsbilden var fräsch, men är inte motiverad att fortsätta ladda upp.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Jonas du nämnde att detta idé med bildkritik körs i ett annat forum. Vilket? Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
 

FiCa1

Aktiv medlem
... Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
Att köra tema funkar dåligt för mig. Jag gillar att alla som är med i Tisdagsbilden har full frihet att ladda upp precis vilken bild som helst. Spretigheten piggar upp. Absolut inget fel att jobba med tema, men för mig känns det fel för Tisdagsbilden. Men, om fler "tisdagsbildare" vill prova tema-idén, så ok för min del.

/ FiCa1
 

Kristobal

Aktiv medlem
Ett tema kan ju oxå vara väldigt ”löst”.
Men håller till viss del med om att det kan bli lite för styrt med tema. Beror bog på hur det utformas.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Till exempel är det ju skillnad på tema ”fota en fågel” och tema ”rörelse”, ”liv” eller ”tomhet”.
Jaja mest nyfiken på att se hur de gör i detta andra forum.
Tänker att med ett tema får alla komma ut sina comfort zones och det kan ju vara så att det blir lite utjämnande effekt för oss som deltar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jonas du nämnde att detta idé med bildkritik körs i ett annat forum. Vilket? Är lite nyfiken på tema kring veckobilderna och om det hade funkat för tisdagsbilden.
Det var på photo.net i Nikongruppen. Vi kan testa med ett frivilligt tema lite längre fram.

Det finns en grupp på Flickr som heter Critique som också är bra.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vill bara säga att jag är överväldigad av all - på riktigt - konstruktiv kritik som jag har fått om min bild i veckans tisdagsbild.
Jag har fått så mycket tips och tankar om hur jag kan förbättra mina bilder som jag inte ens kunde fantisera om.

Tack Jonas för att du startade tråden.
Och tack alla hjälpsamma, kritiskt granskande, och glatt påhejande medlemmar!

Nu ska jag ladda för att försöka bjuda tillbaka lite om de andra bilderna.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vill bara säga att jag är överväldigad av all - på riktigt - konstruktiv kritik som jag har fått om min bild i veckans tisdagsbild.
Jag har fått så mycket tips och tankar om hur jag kan förbättra mina bilder som jag inte ens kunde fantisera om.

Tack Jonas för att du startade tråden.
Och tack alla hjälpsamma, kritiskt granskande, och glatt påhejande medlemmar!

Nu ska jag ladda för att försöka bjuda tillbaka lite om de andra bilderna.
Du behöver inte tacka för den som kommenterar någon annans bild ger också sig själv en present för man lär sig också något när man formulerar sin kritik... Så kallad win-win-win... 555...
 

PMD

Aktiv medlem
Så, bättre ni väljer ut de bilder ni tycker är bra och kommenterar dem mer ingående, än försöker tillfredställa allt, alla och envar i sammanhanget!
Fast det blir nog fler bra bilder gjorda om man istället väljer ut de man tycker är dåliga och ger konstruktiv kritik om hur de skulle kunna bli bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag brukar kommentera de bidrag som jag känner något för i positiv eller negativ riktning, sedan finns det bilder som ligger utanför min box som jag oftast lämnar för jag har inte så mycket att tillföra
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det finns några enkla knep för att ge kritik.

En är "sandwich-modellen". Ge först positiv kritik, sen det negtiva och avsluta med något positivt.

Formulera ideer till förbättringar som en fråga. Två exempel nedan som säger samma sak:

Undrar hur det hade sett ut om du böjt lite på benen?

Hur tänkte du när du fotade ner på dem? Det stör mig mer, jag tänker inte ens på kompositionen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag tycker detta med Tisdagsbilden är lite kul.
Jag har undrat länge varför vi alla blivit sämre på att kommentera i största allmänhet på Fotosidan och saknar verkligen det som fanns här förr när det gällde den delen och all interaktion mellan medlemmar. det är som en öken numer om man jämför.

Antar att det har med mängden information vi hanterar i våra liv i största allmänhet och att man numer inte har samma tålamod att kolla bilder eller ägna sig åt en sida på samma sätt och att det helt enkelt verkar övermäktigt för människor att hinna med bland allt annat.
Personligen är det nog lite av det men också att jag var i en helt annan fas i livet också med familj och annat nu.
Mitt foto intresse är dock lika stort, så att få tillbaka en del av det som fanns här förr är verkligen önskvärt så varje initiativ till att få lite dialog och få igång ett lätt sätt att lägga upp, utmana sig själv och kommentera får tummen upp från mig:)
jag kanske inte alltid hinner med att få fram något till varje Tisdags bild men jag tycker man får en lite extra sporre till att få fram något till denna tråd vilket är skoj.
Hur vi väljer att kommentera lägger jag mig inte så mycket i, jag personligen väljer nog ut några bilder jag tycker om lite extra och kanske utser en som vinnare eventuellt.
/martin.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag skulle föredra att tävlingsmomentet var en helt egen del i tisdagsbilden och att alla som deltar med bild även väljer en favorit eller flera. Det tar 10 sekunder vilket jag tror samtliga skulle orka. Flest gilla på en bild ger vinst av tisdagsbilden.
Bildkritiken tycker jag kan få vara som nu dvs de som vill ge kritik gör det på det sätt som passar dom bäst och med fokus på att berätta sin upplevelse. I nuläget känns tävlingsdelen minst sagt krystad och som jag skrev tidigare kanske även hämmande för kommentarer.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Hur menar du att tävlingsdelen känns krystad gamlej?

Jag tänker lite kring kommenterandet av bilder.
Det blir rätt likformigt när det är de tre bästa som får kritik tycker jag. Ofta är vi ju ganska överens om vilka tre som var bäst under veckan och de är ofta mer eller mindre perfekta varpå kritiken blir rätt så fattig. Blir mer som beröm med kommentarer som ”vackert ljus” ”helt rätt” osv. För egen del tar jag nästan hellre emot kritik på de bilder som inte tilltalar er övriga än de som tilltalar.
O andra sidan kan det ju vara svårt att kritisera en bild som inte väcker några tankar eller känslor alls. Vet själv att jag tänkt, har inget att kritisera, önskar att fotografen hade valt ett helt annat motiv. Men då kan man väl säga det, eller?
Du Jonas skrev nån gång nåt i stil med ”vet inte vad jag ska skriva, bilden tilltalar mig inte alls.”
Och det känner jag är rätt mycket mer värt än att inte få någon kommentar alls.
Vidare förstår jag såklart att man inte alltid har tid att skriva massor om alla bilder.
Men jag tror att de som sällan får någon kommentar tillslut kommer tröttna.

Detta är inget upprop för förändring på något vis utan bara lite ofiltrerade tankar.
 
ANNONS