Annons

Kompaktkamera / Liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jhaglund

Medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Så är jag ute efter en liten kamera som är större chans att man tar med. Mobilen funkar ok till vissa saker men vill ha något som är ett par snäpp vassare.

De grundkrav jag har är:
- Elektronisk sökare
- Hyfsat bra ljuskänslighet
- Liten o lätt.
- Wifi (har alla idag?)

Framförallt bilder på familj/barn och vid semesterresor som jag skulle tro att den kommer användas.

Det jag hittat som verkar ligga närmast mina krav är Sony RX-100VA eller VI, (möjligen Canon M50 men tror den blir för stor...).


Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni som "andra"-kamera, får man bra bilder med en RX100 eller behöver man gå upp i sensorstorlek, finns det några andra alternativ? Har t.ex. Canon/Leica/Fuji något bra alternativ?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Leica har väl några bra alternativ (kan jag tänka), men gluggarna kostar inte gratis, om priset på gluggarna inte är ett hinder kanske en Leica är det självklara valet.

Utifrån de omdömen jag tagit del av på diverse fotosajter, förefaller Fuji (som ibland kallas för fattigmans-Leica) vara ett klockrent alternativ. Alternativt Sony RX 100 Mark V, inte VI, som jag förstått inte ger så mycket mer för pengarna än V:an. Men jag blir säkert korrigerad utifall att mitt påstående är felaktigt.

Men om jag befann mig i din situation, hade valet stått mellan Sony RX100 Mark V och Fuji, där utfallet troligtvis hade blivit till Sonys fördel.
Vad det gäller bildkvaliteten på Sony:n (om vi håller oss till den) så skall den leverera fantastiska bilder. Dessutom är det Zeiss-glas i optiken. Men, jag vill vara tydlig med att dessa uppfattningar bygger enbart på hörsägen och inte på egna erfarenheter, då jag inte har ägt vare sig någon Fuji eller Sony nu eller tidigare.

En sak man bör ha i bakhuvudet (och vilket gör det lite mer komplicerat att välja mellan dessa bägge kandidater) är (som jag förstått det), Sonys röriga menyhantering, där man tydligen behöver gräva sig ner i menyerna, för att kunna göra någon enklare inställning. Om det inte vore för detta, är Sony:n ett självklar val (för mig) om jag skulle till att köpa en kompaktkamera idag.

Här en jämförelse mellan de olika RX100 modellerna. Lycka till !
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
Lumix har flera utmärkta små kameror med LX-100 II i spetsen om du inte behöver byta objektiv. Om du vill ha en systemkamera kan man köpa GX80 till ett bra pris nu. När jag använder min minsta väska (där inte ens 60D huset går i) får jag ledigt med mig kamera med tre objektiv - liten förpackning och minimal vikt.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ja, jag vet inte din budget men Fuji kan vara ett starkt alternativ. Risken är att du blir biten av Fuji's fokusering på manuella/mekaniska kontrollvred och borjar köpa på dig annat i Fuji..
Men googla dig till mer vetande om Fuhi och gå och se på kamerorna i verkligheten. Det är inte utan orsak som det byts från dslr.

Beg X-E2 med senaste programvaruuppdateringen och 18/2,0 eller 27/28 är inte för dyrt och går ner i en hyfsat stor jackficka.

X100F är mindre och snäppet modernare men ligger ca duublet upp prismässigt. X100S duger gott, men AF i dåligt ljus är inte kul - men man kan ju förinställa manuellt. Fast optik.

En T1 (tror även T2 och T3) med 2 - 3 objektiv går ner i en GoPro-väska 7 * 15 * 22 cm, dvs ett halvt A4.

-J!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Det jag hittat som verkar ligga närmast mina krav är Sony RX-100VA eller VI, (möjligen
Enligt min uppfattning (som har erfarenhet av flera versioner av RX100-serien) har du landat rätt direkt!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni som "andra"-kamera, får man bra bilder med en RX100 eller behöver man gå upp i sensorstorlek, finns det några andra alternativ? Har t.ex. Canon/Leica/Fuji något bra alternativ?
Om du behöver gå upp i storlek beror på vad du ska använda bilderna till, för att publicera på nätet eller skriva ut i A3 är redan den enklaste RX100 overkill , ska du göra stora bilder att hänga bakom soffan där folk ska titta på den med förstoringsglas är det det i minsta laget.

Att tänka på är dock att de flesta kompakta kameror är ganska ljussvaga varför det kan vara svårt att leka med korta skärpedjup för t.ex. porträtt.
F/1.8 innebär helt olika saker på en RX100 än på en APS-C eller fullformat kamera.
Större sensorer innebär också oftas att efterbehandlingen blir snabbare tack vare mindre brus och bättre dynamiskt omfång.
 

SallyIV

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Ja, jag vet inte din budget men Fuji kan vara ett starkt alternativ. Risken är att du blir biten av Fuji's fokusering på manuella/mekaniska kontrollvred och borjar köpa på dig annat i Fuji..
Men googla dig till mer vetande om Fuhi och gå och se på kamerorna i verkligheten. Det är inte utan orsak som det byts från dslr.

Beg X-E2 med senaste programvaruuppdateringen och 18/2,0 eller 27/28 är inte för dyrt och går ner i en hyfsat stor jackficka.

X100F är mindre och snäppet modernare men ligger ca duublet upp prismässigt. X100S duger gott, men AF i dåligt ljus är inte kul - men man kan ju förinställa manuellt. Fast optik.

En T1 (tror även T2 och T3) med 2 - 3 objektiv går ner i en GoPro-väska 7 * 15 * 22 cm, dvs ett halvt A4.

-J!
En Fujifilm X-T{1,2,3} med ett 16-55/2.8 blir nog inte tillräckligt mycket mindre än en Canon EOS 60D med ett 17-55/2.8 för att vara en ha-med-sig-jämt-kamera. X-E-kamerorna är lite mindre, men det är ju objektivet som är det klumpiga i det här fallet.

De enda systemkameror som jag tycker är tillräckligt små för att jag ska kunna ha med dem i ungefär samma utsträckning som en kompaktkamera är Panasonic GM1 och GM5.

Fujis X100-kameror är nog bättre alternativ än deras systemkameror i det här fallet, men då måste man vara ganska säker på att man inte behöver ett zoomobjektiv.

Jag tror att TS har träffat rätt genom att bli intresserad av Sonys RX-100-serie. Alla kameror i den serien är bra (även om senare modeller förstås är lite bättre än tidigare) så det är mest en budgetfråga om vilken man ska välja.
 

jhaglund

Medlem
Tack för alla tips, bra hjälp så nu vet jag lite mer. efter att ha kollat lite mer så har jag 2 alternativ kvar.

Lumix LX100II
Sony RX100Va (eller VI).

Det som talar för Sony är storleken, det som talar mot är det den får lite kritik när man för besvärliga menyer, ni som är vana vid den vad har ni att säga om det. är det något man störs av/tar tid vid daglig användning?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Så är jag ute efter en liten kamera som är större chans att man tar med. Mobilen funkar ok till vissa saker men vill ha något som är ett par snäpp vassare.

De grundkrav jag har är:
- Elektronisk sökare
- Hyfsat bra ljuskänslighet
- Liten o lätt.
- Wifi (har alla idag?)

Framförallt bilder på familj/barn och vid semesterresor som jag skulle tro att den kommer användas.

Det jag hittat som verkar ligga närmast mina krav är Sony RX-100VA eller VI, (möjligen Canon M50 men tror den blir för stor...).


Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni som "andra"-kamera, får man bra bilder med en RX100 eller behöver man gå upp i sensorstorlek, finns det några andra alternativ? Har t.ex. Canon/Leica/Fuji något bra alternativ?
Hej!

Superkamera som jag precis köpt av samma anledning som du är Lumix GX80, lite sämre bildkvalitet än D800 men räcker långt!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fujis X100-kameror är nog bättre alternativ än deras systemkameror i det här fallet, men då måste man vara ganska säker på att man inte behöver ett zoomobjektiv.
Nja, X100 är inte så liten som många tror, faktiskt större än t ex X-T30.

Är det fickstorleken som är avgörande är Sony RX100-modellerna det självklara valet, men Lumix LX100 är mycket roligare att fotografera med. Fast storleksmässigt är steget vidare till Fuji X-T30 då inte så stort, och det är en helt underbar kamera.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Så är jag ute efter en liten kamera som är större chans att man tar med. Mobilen funkar ok till vissa saker men vill ha något som är ett par snäpp vassare.

De grundkrav jag har är:
- Elektronisk sökare
- Hyfsat bra ljuskänslighet
- Liten o lätt.
- Wifi (har alla idag?)

Framförallt bilder på familj/barn och vid semesterresor som jag skulle tro att den kommer användas.

Det jag hittat som verkar ligga närmast mina krav är Sony RX-100VA eller VI, (möjligen Canon M50 men tror den blir för stor...).


Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni som "andra"-kamera, får man bra bilder med en RX100 eller behöver man gå upp i sensorstorlek, finns det några andra alternativ? Har t.ex. Canon/Leica/Fuji något bra alternativ?
Skulle som många andra här rekommendera RX100 IV eller V. Själv har jag en IV. En del påstår att det är krångliga menyer. Själv har jag kameror som inte behöver någon manual (Leica), så jag är inte så van vid krångliga menyer. Men jag tyckte inte det var något problem med Sony efter ett tag, ganska logiska tycker jag om man har lite kläm på fotografiska parametrar. Annars är det bara att köra på Auto eller P. Det mesta är rätt så adekvat förinställt. Objektivet från Zeiss är super.

Nackdelen (och samtidigt fördelen) med RX100 är att den är så liten(!) Kan bli lite problem med små knappar, går knappast att använda med handskar på.

/T
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Tack för alla tips, bra hjälp så nu vet jag lite mer. efter att ha kollat lite mer så har jag 2 alternativ kvar.

Lumix LX100II
Sony RX100Va (eller VI).

Det som talar för Sony är storleken, det som talar mot är det den får lite kritik när man för besvärliga menyer, ni som är vana vid den vad har ni att säga om det. är det något man störs av/tar tid vid daglig användning?
Som sagt: jag tycker inte menyerna är något problem. Rätt så logiska. Dessutom är det inget du behöver grotta ner dig i på en gång. Man kan starta med läge auto eller P och kolla efterhand.
/T
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En fråga till er som har en Sony RX 100; Då min Nikon1 AW1 som skulle vara vattentät (vilket det snart visade sig efter första doppet, att den inte var) och vilken numer mest är duglig som brevpress samt att jag är rätt trött på att släpa omkring på FF-huset (som dessutom sällan kommer till användning, det är mobilen som för det mesta används), så har tanken på att införskaffa en RX100 (VI) dykt upp (igen), dels på grund av att frågan om kompakt nyligen aktualiserats.

Oaktat vilket, jag befinner mig i Japan och skulle kunna köpa en här (ja, jag vet att man skall skatta för den vid ankomst till Sverige), men det är en sak som gör att jag tvekar; Språkinställningarna. Det finns en mängd språk att välja på (inkl. Engelska), men inte Svenska.

Min fråga blir därför till er som har erfarenhet av modellen; Kan man göra någon uppdaering så att den går att få på svenska i menyerna, eller är det engelska som gäller i så fall ? Och ni som redan har modellen i er ägo, finns Svenska med som alternativ i menyinställningen ?

En dum fråga kanske, (svaret är givet ?) men jag ställer den ändå.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Inte kanske ett direkt svar på din fråga om svenskan...... men i alla fall:

Jag har haft massor av kameror av alla tänkbara fabrikat (bl a tre versioner av RX100) och har på alla kört med engelska - av en mycket praktiskt anledning:

Alla tips om och frågor på användningens alla vinklar och vrår får man bara via engelska -av experter på fora världen över och det räcker för mig....... ETT språk för terminologin är ett måste för mig och det är inte svenska!
 

PMD

Aktiv medlem
X100 är fortfarande större på vissa håll, men inte på alla. Påtagligt fickvänligare än en X-T30 med 23/2 tycker jag inte att den är.
X100F är lägre, bredare, djupare (tjockare) och tyngre än en X-T30 utan objektiv.

Men om man monterar ett 23mm f/2 på X-T30 så blir X-T30 tyngre och bra mycket tjockare. Jag har inte provat i praktiken, men med mått och vikt enligt Camerasizelänken skulle jag inte kalla X-T30 för speciellt fickvänlig (med det objektivet monterat) i jämförelse med en X100F.

X-T30 kan vara ett bättre val ändå (objektiven på X100-serien har väl fått en del kritik för brister?) helt enkelt för att man kan byta objektiv, men som för det mesta så blir en systemkamera lite klumpigare än en kompakt, vilket man bör vara medveten om inför ett köp.

(Sony RX100 är fickvänligare. :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Inte kanske ett direkt svar på din fråga om svenskan...... men i alla fall:

Jag har haft massor av kameror av alla tänkbara fabrikat (bl a tre versioner av RX100) och har på alla kört med engelska - av en mycket praktiskt anledning:

Alla tips om och frågor på användningens alla vinklar och vrår får man bara via engelska -av experter på fora världen över och det räcker för mig....... ETT språk för terminologin är ett måste för mig och det är inte svenska!
Du har en poäng, och engelska i menyhanteringen behöver inte vara ett hinder, men av (för mig) ren bekvämlighet, vill jag nog ha en kamera med svenska i menyerna.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
En fråga till er som har en Sony RX 100; Då min Nikon1 AW1 som skulle vara vattentät (vilket det snart visade sig efter första doppet, att den inte var) och vilken numer mest är duglig som brevpress samt att jag är rätt trött på att släpa omkring på FF-huset (som dessutom sällan kommer till användning, det är mobilen som för det mesta används), så har tanken på att införskaffa en RX100 (VI) dykt upp (igen), dels på grund av att frågan om kompakt nyligen aktualiserats.

Oaktat vilket, jag befinner mig i Japan och skulle kunna köpa en här (ja, jag vet att man skall skatta för den vid ankomst till Sverige), men det är en sak som gör att jag tvekar; Språkinställningarna. Det finns en mängd språk att välja på (inkl. Engelska), men inte Svenska.

Min fråga blir därför till er som har erfarenhet av modellen; Kan man göra någon uppdaering så att den går att få på svenska i menyerna, eller är det engelska som gäller i så fall ? Och ni som redan har modellen i er ägo, finns Svenska med som alternativ i menyinställningen ?

En dum fråga kanske, (svaret är givet ?) men jag ställer den ändå.
I min rx100v4, köpt i Sverige kan man välja mellan 16 språk inklusive svenska. Alla de vanligaste europeiska språken. Däremot inte asiatiska språk som t.ex. japanska. Misstänker att en rx100 köpt i Japan skiljer sig där.

/T
 
ANNONS