Annons

Kläder för extrem kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
inte slicka på stativet bara när det är så kallt.. ;) varför man nu skulle vilja det.. men vem vet vad som far i skallen när man ligger på pass o får tråkigt.. haha
haha.. ja man visste ju vad som hände om man slickade på en stolpe när man var liten, ändå skulle man dit och prova i fall man fastnade lika hårt som förra gången man lyckades fastna.. =)

/Nicklas
 

Paddlare

Aktiv medlem
Overall är oslagbart!

Kör med en stor och varm overall från Björnkläder(/Blåkläder?). Innan jag testade overall hade jag också svårt att hitta nåt som var tillräckligt varmt, men nu är jag jättenöjd!

Brukar ha en sån där gammaldags motorcykelluva på huvudet med teddyfoder inuti och skinn utanpå. Och naturligtvis halsduk och vantar. Har inte testat utstyrseln genom att i timmar sitta still, men jag tror ändå att overall är det bästa i en sån situation.
 

PMD

Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Underst bör du ha ett fukttransporterande understäl. Ett sådant har två lager. Ett inre av syntetmaterial som inte tar upp fukt, och ett yttre av bomull e.d. Kostar inte mycket. Detta kan kompletteras med valfritt antal vanliga underställ i bomull e.d. Det finns mycket varma underställ i fiberpäls som du kan ha ytterst av underställen.
Efter detta kommer tex ett par träningsbyxor av typen "mysbyxor" (bomullstypen).
Nej, inte bomull. När bomull blir blött kyler det riktigt bra. Knappast önskvärt. Bomull tar en evighet att torka också, så man blir kall länge.

Nu är det kanske inte så kinkigt om man bara ska sitta still i ett gömsle, men om man ska förflytta sig en längre sträcka så lär man bli svettig.

Man ska transportera ut fukten från kroppen hela vägen ut i luften utanför skalplagget. Det görs bäst med syntetmaterial som är fukttransporterande. Jag lovar att det fungerar. Man kan se fukten på utsidan av ytterplagget när man är rätt klädd och anstränger sig.

PD
 

dJb

Aktiv medlem
PMD skrev:
Nej, inte bomull. När bomull blir blött kyler det riktigt bra. Knappast önskvärt. Bomull tar en evighet att torka också, så man blir kall länge.

Nu är det kanske inte så kinkigt om man bara ska sitta still i ett gömsle, men om man ska förflytta sig en längre sträcka så lär man bli svettig.

Man ska transportera ut fukten från kroppen hela vägen ut i luften utanför skalplagget. Det görs bäst med syntetmaterial som är fukttransporterande. Jag lovar att det fungerar. Man kan se fukten på utsidan av ytterplagget när man är rätt klädd och anstränger sig.

PD
I stark kyla är sådan fukttransport starkt begränsad och det är vanligt att det bildas is på insidan av skalplagget. Av bl.a. denna orsak är anpassning av klädseln regel nr 1 när man vistas och utför aktiviteter i stark kyla och är en av de första saker som lärs ut vid jägarförband i norr. Svettas man mycket har man för mycket kläder på sig. Det är bättre att ta på sig torra kläder när man stannar upp än att genomsvettig avkylas och inte ha några mer kläder att ta till. Och svettas man så det syns på utsidan av ytterplagget är man garanterat illa ute om temperaturen ligger under -30 grader. Man blir förvånad över hur lite kläder man egentligen behöver när man t.ex. skidar med packning i stark kyla. Bara man har rätt kläder på sig.

Vid torra kalla miljöer är även värdet av gore-tex och liknande membranplagg begränsade men ett vindtätt ytterplagg bör man ha.

Men ska man bara sitta i gömsle så ställs inte så stora krav på klädseln. Mycket kan man göra genom att försöka isolera gömslet så mycket som möjligt från markkylan med t.ex. ett tjockt lager granris och en renhud eller ett rejält liggunderlag.
 

casting

Aktiv medlem
Om du inte...

Har behov av att röra dig så mycket är ju tex en flytoverall ett utmärkt plagg. Det värmer ofantligt mycket tack vare att det har massa flytelement inlagda överallt. Har suttit och åkt båt, stillasittandes i en öppen båt i timmar i över 10 minusgrader, använder den också allt som oftast om jag lakfiskar under kalla midvinternätter där temperaturen varit neråt -35 grader. Det är inte heller så farligt dyrt, betalade runt 2000kr för min Helly Hansen.
Ska du däremot röra dig mycket, då kan du helt ignorera mitt inlägg, för då kommer fukt och liknande att bli för mycket. Den fukt som genereras av vanligt stillasittande är däremot inga som helst problem. Den märker du inte av i en sådan.
En riktigt bra skoteroverall torde ha liknande egenskaper, men fördelen med flytoverallen är att den är regntät också.
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Canada Goose jacka!

Gör som alla wannabes, häng på dig en Canada Goose jacka! Så klart massa andra kläder under! Fattar inte att folk klarar av att gå runt med dom varma fanskapen till jackor när det är så där 10 grader varmt!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Intill kroppen har man som ni redan vet ett syntetunderställ.

Jag läste ett test av dessa en gg, inte äldre än 5 år. Troligtvis i friluftsfrämjandets tidning eller Råd & Rön.

Craft var helt klart mest prisvärt för min aktivitet som är utförsåkning.

Sedan fanns det ett underställ med i testet som endast rekommenderades till stilla aktivitet exv: jaktpass, pimpelfiske.

Jag har för mig att det tom var så att de rekommenderade att man tog skotern till platsen för att man inte kunde gå utan att bli genomsvett.

Är det nu så att man inte kan ta skotern så hade jag haft detta underställ med mig till platsen och dragit på mig det på plats utanpå Craftunderstället.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det hade för namn. Jag har för mig att det såldes i jaktaffärer och att sportaffärer kunde ta hem det.

Renhud är också mycket varm, om det är varmare än liggunderlag vet jag inte.

Jag vet inte om det är sant men det sägs att en eskimå på jakt som blir svettig tar av sig alla kläderna, torkar sig och klär sedan på sig igen för att inte förfrysa delar eller frysa ihjäl.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
"Skåningen" skrev:
Vargtass säger jag bra , om man skall hålla sig varm :)
Bra om man skall hålla sig varm när det är någorlunda varmt. När det är kallt kan det däremot vara riktigt farligt.

Ifall spriten är kall (och den behöver inte vara så väldans kall) kan den ha en kraftigt nedkylande effekt då det går åt betydligt mer energi att värma upp den än samma mängd vatten. Raka motsatsen till flytande kväve som man kan dricka utan att få köldskador trots att den är har groteskt låg temperatur (däremot rapar man rejelt efteråt).

Det finns historier om bandysupporters som haft sprit med sig på kalla SM-finaler och fått köldskador då de inte hållit den varm.
 

Erik F

Aktiv medlem
Sovsäck är helt oslagbart om du ska sitta still länge. Fötterna är oftast det som är svårast att hålla varma, mitt tips är att du tar av dig skorna och stoppar fötterna i sovsäcken även om det inte är så kallt att du vill krypa ner helt...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Visst, syntet är bra men jag håller fast vid att ren ull är det bästa i både stillasittande och aktiva lägen... Luktar dock inte så vidare gott efter ett tag.

Jag tror inte att det är smart att bara ta för givet att syntet är det bästa i kroppsnära plagg.

Mvh Niclas,
 
ANNONS