Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Missy75

Medlem
Har just gjort mitt första riktiga fotojobb och bilderna jag tagit ska vara till en informationsbroschyr. Frågan är nu vad jag ska ta per bild. Har kollat i listor men jag tycker ändå det är svårt. Med tanke på att det är mitt första jobb också. Någon som kan ge nåt förslag kanske på vad jag ska ta i betalning?
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Rekommenderar VAD KOSTAR EN BILD från SFF:

http://www.sfoto.se/sites/default/files/prisguide_2010.pdf

Använder den rätt ofta, och det är alltid skönt att kunna motivera sin prissättning och luta den mot något.

Sedan finns det självklart massor av andra faktorer som spelar roll...
Att det är ditt första jobb, vill du kräma ur max nu eller behålla dem som återkommande kunder?
Hur ska de använda bilden?
Får de använda bilden igen efter informationsbroshyren?

osv


MvH P
 

Missy75

Medlem
Det är just där jag har kikat och det är så mycket så jag blir alldeles snurrig så jag är nog tyvärr inte så mycket klokare nu. ;-)

Rekommenderar VAD KOSTAR EN BILD från SFF:


http://www.sfoto.se/sites/default/files/prisguide_2010.pdf

Använder den rätt ofta, och det är alltid skönt att kunna motivera sin prissättning och luta den mot något.

Sedan finns det självklart massor av andra faktorer som spelar roll...
Att det är ditt första jobb, vill du kräma ur max nu eller behålla dem som återkommande kunder?
Hur ska de använda bilden?
Får de använda bilden igen efter informationsbroshyren?

osv


MvH P
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Vid uppdragsfotografering tar jag inte betalt för bilderna utan den tid det tar för mig från det att jag börjar ställa upp utrustningen tills bilderna är redigerade och klara, företag och media.

Att använda sig av prislistor vad gäller bildpublicering är när media/företag etc vill använda en bild som jag redan har i arkivet.

MVH Julle,
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Ok, jag förstår...

Hur många bilder är det?
Hur många upplagor ska informationsbladet tryckas i?
Ska informationsbladet användas externt (mot företagets kunder) eller internet (bland de anställda)

Det är väl saker som jag skulle tagit med i en prissättning...

När det gäller den typen av jobb, och det inte handlar om någon extremt redigering av bilderna, så brukar jag helt enkelt räkna timmar för plåtning + timmar för redigering och ta ca 700-800:-/h
 

Missy75

Medlem
Det kommer att skickas ut till kommuner men hur många upplagor vet jag inte än så det får jag kolla upp. Som det verkar nu så är det 2-3 bilder de vill ha.

Tack för hjälpen :)
 
ANNONS