Annons

Canon G12 VS Canon S95

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografen-pirren

Aktiv medlem
Tjena alla glada, fråga som rubriken lyder:) För och nackdelar med dessa två kompakt kameror. Finns det kanske andra alternativ som ni hellre rekommenderar? Söker en kompakt kamera som tredje kamera, för tillexempel lite mer diskret gatufotografering, mm. Pris, runt 5. Som alltid, självklart ett plus om det är mindre :)

Mvh
 

nutte

Aktiv medlem
Hej, jag har en S95, trevlig och fickvänlig kamera men den är ju som en kompaktkamera; lite långsam, digital "look" på bilderna, röda ögon etc. Kan ibland sakna optiska sökaren som en G12 har även om den är rätt dålig. F.ö. tycker jag det är roligare att fota med Panasonic GF-1 och 20/1.7 som är en kamera som fokuserar mycket snabbare och ger bättre bildkvalitet men utan zoom (den blir då mycket större och ryms inte i nån ficka) och inte heller bildstabilisering med det objektivet men det är ju å andra sidan ljusstarkt och skarpt så det kanske uppväger det hela beroende på vad man fotar.
 

AFJ

Aktiv medlem
För egen del valde jag S95 - jag har den också som 3:e kamera och då prioriterade jag att den skulle vara liten och lätt. Hade jag valt en kompakt som min enda kamera hade jag kanske prioriterat annorlunda.

Jag är nöjd med min S95 men det är inget underverk. Vissa situationer klarar den av galant - i andra så kommer den till korta. Precis som alla andra bra kompakter.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
För att hålla oss till de kameror som trådskaparen undrade kring och inte blanda in allt annat. S95 är liten och mer behändig och lätt att ha i fickan och ljusstarkare optik. G12 är större, men har optik av högre kvalitet och större omfång, om än inte lika ljusstark. Bilderna blir helt enkelt skarpare med G12 om det är det man är ute efter. Sensorn är ju densamma.
 

and30ers

Aktiv medlem
För att hålla oss till de kameror som trådskaparen undrade kring och inte blanda in allt annat
What? Trådskaparen skev...

Finns det kanske andra alternativ som ni hellre rekommenderar? Söker en kompakt kamera som tredje kamera, för tillexempel lite mer diskret gatufotografering, mm. Pris, runt 5. Som alltid, självklart ett plus om det är mindre :)
...och då är Olympus XZ-1 ett klart alternativ, bättre och ljusstarkare objektiv än Canon's ljussvaga dito, fick högre testbetyg av www.dpreview.com än någon av Canonalternativen. Hetaste kompakten helt enkelt!
 

PFH

Avslutat medlemskap
Köpte ursprungligen G10, samma storlek som G12. Jag upptäckte efter ett tag att trots det är en toppenkamera, blev den för ofta lämnad hemma på grund av storleken. S95:an däremot har jag alltid med i fickan. Dessutom ser den mera ut som en "turistkamera" och folk reagerar inte så mycket när man går runt och fotar med den.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Eftersom min G12 är på service sedan tre veckor tillbaka (vattenpasset visar fel) så har jag börjat intressera mig för andra kameror.
Häromdan var jag väldigt sugen på en Panasonic LX-5 efterom man kan köpa till en riktig elektronisk sökare. Jag skulle verkligen vilja ha en kamera med en riktig sökare som visar 100 %. Men när jag var inne på Cyberphoto och kollade på testbilder tagna med LX-5 så svalnade mitt intresse helt. Objektivet tecknar inte skarpt i hörnen.

Inte heller Canon S95 tycks teckna skarpt i hörnen efter vad jag såg på bilder publicerade i en tråd på Fotosidan.

Jag fattar alltså inte... Finns det någon kamera förutom Canon G11 & G12 som tecknar skarpt över hela bilytan? Inte ens systemkamera-zoomar tycks klara det.

Jag har gjort en recention av Canon G12 på min blogg. Där finns även bilder i full storlek med olika ISO. Observera att bilderna är från RAW-filer och INTE brusreducerade på något sätt. Titta inte på fullformatsbilderna nedskalade i webbläsaren utan se dem i full skala, annars blir det väldigt grynigt. http://www.magnus.burgsvik.se/fotografi/canon-g12-recenseras-med-bilder-fran-stockholm
 
Senast ändrad:
ANNONS