Annons

Kompakt kamera för skidåkning/natur med utbytbara objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Davoorama

Ny medlem
Tjena!

Yes, ytterligare en sån där hjälp mig välja kamera tråd. Jag behöver lite hjälp med att hitta en kompakt kamera med utbytbara objektiv så man kan växla mellan fisköga och andra objektiv. Jag åker mycket skidor och det är där jag vill kameran ska fungera, plus att den givetvis bör vara bra i andra miljöer med. Men skidåkning är ju mycket rörelse och jag gillar att resa så kameran måste:
- vara mindre/lättare än en stor systemkamera
- möjlighet att byta objektiv
- ha bra burst (bilder/s) så man inte missar sjysta pudersvängar
- gärna bra autofokus och manuellt fokus
- ok batteri

sen är det väl plus men inget krav om den tål lite väder. bör inte kosta mer än ~8000 kr heller.

Spanar en del på alla kompakta systemkameror, t ex Sony NEX-7, Nikon 1 V2, Panasonic har några olika och det finns ju ett gäng olika märken till och jag är helt lost i alla specar och benämningar. just nu är jag inne en del på NEX-7 men är osäker på den kamerans snabbhet i fokus.

Skulle någon kunna ge mig tips på en bra eller fantastisk kamera som funkar till det mesta men även till sport, skidåkning och stora berg?

/David
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Stor systemkamera

Dina krav uppfylls av en systemkamera! Inte storleken, tyvärr. Det finns ingen kamera som klarar det du önskar så du måste kompromissa på en eller annan punkt. Du vill fota en snabb sport och då är det ännu en systemkamera typ Canon, Nikon som gäller. Vi är många som vill ha sysemkamerans egenskaper i en liten kamera, men den finns inte än.
Jag kör med Canon men du kanske skall kolla på Pentax eller Olympus, som är lite mindre men bra.
 

vickepe

Aktiv medlem
Tjena!

Yes, ytterligare en sån där hjälp mig välja kamera tråd. Jag behöver lite hjälp med att hitta en kompakt kamera med utbytbara objektiv så man kan växla mellan fisköga och andra objektiv. Jag åker mycket skidor och det är där jag vill kameran ska fungera, plus att den givetvis bör vara bra i andra miljöer med. Men skidåkning är ju mycket rörelse och jag gillar att resa så kameran måste:
- vara mindre/lättare än en stor systemkamera
- möjlighet att byta objektiv
- ha bra burst (bilder/s) så man inte missar sjysta pudersvängar
- gärna bra autofokus och manuellt fokus
- ok batteri

sen är det väl plus men inget krav om den tål lite väder. bör inte kosta mer än ~8000 kr heller.

Spanar en del på alla kompakta systemkameror, t ex Sony NEX-7, Nikon 1 V2, Panasonic har några olika och det finns ju ett gäng olika märken till och jag är helt lost i alla specar och benämningar. just nu är jag inne en del på NEX-7 men är osäker på den kamerans snabbhet i fokus.

Skulle någon kunna ge mig tips på en bra eller fantastisk kamera som funkar till det mesta men även till sport, skidåkning och stora berg?

/David
De små spegellösa systemkamerorna är tyvärr inte lika rappa och säkra i autofokusen som deras större kusiner. Hade jag varit du så hade jag sett till att få testa kamerorna i butik så att du kan skapa dig en uppfattning om just autofokusen som lär vara det största bekymret för den actionfotografering som du vill ha kameran till.
 

VisualD

Aktiv medlem
OM-D är ju vädertätad i alla fall. Den minsta vädertätade med utbytbar optik efter det lär vara Pentax K-30.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag blev lite förvirrad - har du fisheye till något annat och detta inte krävs i det lilla systemet eller måste fisheye finnas i det kompakta systemet du önskar?
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag tror på Sony NEX. Kör själv deras första 5:an, det den inte har är en snabb autofokus. Men annars, har jag haft med den i skidfickan med deras 16mm. Funkar fint, och jag kan tänka mig att Sonys nya pannkaka på 20 är ännu bättre. Personligen hade jag nog kikat på 6:an... Har för mig att de nya modellerna har snabbare fokus. Samtidigt, med vidvinkel så är ju skärpedjupet betydligt...
 

Hot Chili

Medlem
Min system för skidåkning, bräda eller klättring:
NEX-5N + kitobjektiv 18-55 + pannkaka 16 med passande 0,75 vidvinkelkonverter (+ GOPRO HD Hero)
Väldigt kompakt, går att ha innanför jackan om det behövs (viktig när det är riktig kall). Fungerar för det mesta, aldrig haft bekymmer med att AF inte hängde med. Däremot saknar jag sökaren, display fungerar inte bra när det är solig.
Kommer att uppgradera till NEX-6 inom kort. Den har allt jag saknar på min 5N+ att AF ska vara snabbare och stabilare. Det finns även en fisheye konverter för 16mm objektivet, men den har jag inte testad.
 

Davoorama

Ny medlem
Dina krav uppfylls av en systemkamera! Inte storleken, tyvärr. Det finns ingen kamera som klarar det du önskar så du måste kompromissa på en eller annan punkt. Du vill fota en snabb sport och då är det ännu en systemkamera typ Canon, Nikon som gäller. Vi är många som vill ha sysemkamerans egenskaper i en liten kamera, men den finns inte än.
Jag kör med Canon men du kanske skall kolla på Pentax eller Olympus, som är lite mindre men bra.
Jo, jag förstår nästan det... men.... jag har inga planer på att göra Fredrik Schenholm arbetslös som äventyrsfotograf och jag är verkligen glad amatör på foto. Har tidigare bara kört med små kompaktkameror och det är ju smidigt men bursten på 2,5 bps är ju inte så bra. Jag tänkte mer att en kompakt systemkamera, t ex NEX-7, vore ett rejält steg upp från min nuvarande mini-Sony. Och att släpa en stor rackare upp på berget det händer inte.

Så jag vill mer veta vad det finns på marknaden, för kompakta systemkameror, som bäst uppfyller kraven för ett hyggligt autofokus och en bra burst. Sen att det inte är lika bra som en gigantisk systemkamera det gör inget.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Frågan är emellertid vad TS vill prioritera bort?

1. Snabb autofokus vid rörliga motiv (följande AF) - jo snabb AF på stilla motiv går att få med många spegellösa - men varför behövs det - är motivet stilla kan nan ju vänta på AF (finns bara välfungerande i bra ljus till Nikon 1 systemet)
2. Vädertålighet (bara Panasonic GH3 och Olympus OMD med vissa objektiv)
3. Fisheye i rätt fattning (utan adapter) finns bara till m43 - Olympus och Panasonic

Kan man skaffa spegelreflex istället kan man ju få allt. Till en begränsad budget ffa med vädertåligheten i beaktande är Pentax K5 eller K5II + 18-55 WR och 55-200WR+8mm fisheye nog det mest självklara valet annars. Ingen blixtrande snabb AF utan SDM objektiv men med följande AF som ändå slår spegellösa i de flesta situationer.
 

Davoorama

Ny medlem
Tack för bra tips. Låter ju som att Olympus OM-D eller Sony NEX 6 eller 7 kan funka. Men finns det fler man kan kika på, andra fabrikat?
 

antic

Aktiv medlem
Som alternativ till OM-D kan du kika på nya PEN E-P5, samma sensor lite enklare kamera (men nyare). Saknar sökaren men det finns som tillbehör.
 
ANNONS