Annons

Suddig bild i Instagram från Dropbox

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrsurf

Ny medlem
Hej! En fråga om suddiga bilder från Dropbox!

Har ett stort antal bilder som jag flyttat från PC till Dropbox, allt för att smidigt kunna hämta bilderna i Dropbox och spara ner dem på min IPad.

Använder sedan IPad till att skapa inlägg på Instagram, upptäckte dock nu att det inte var så enkelt som jag hoppats...de ser ju tyvärr inte alls så fina ut som originalen. Skärpan tycks förändras, så jag gissar att Dropbox förminskar bilderna?

Någon som har upplevt detta och funnit en lösning? På PC gör jag alltid bilderna i 510x510 sedan mailar dem till iPhone och därifrån gör inlägg på Instagram, vilket är tidskrävande och mitt inköp av paddan var att med förhoppning underlätta arbetet på sociala medier:).

Tack på förhand!
 

SanneJ

Aktiv medlem
På PC gör jag alltid bilderna i 510x510 sedan mailar dem till iPhone och därifrån gör inlägg på Instagram, vilket är tidskrävande och mitt inköp av paddan var att med förhoppning underlätta arbetet på sociala medier:).
Instagrambilder är 1080x1080 pixlar
 

martinot

Aktiv medlem
Hej! En fråga om suddiga bilder från Dropbox!

Har ett stort antal bilder som jag flyttat från PC till Dropbox, allt för att smidigt kunna hämta bilderna i Dropbox och spara ner dem på min IPad.

Använder sedan IPad till att skapa inlägg på Instagram, upptäckte dock nu att det inte var så enkelt som jag hoppats...de ser ju tyvärr inte alls så fina ut som originalen. Skärpan tycks förändras, så jag gissar att Dropbox förminskar bilderna?

Någon som har upplevt detta och funnit en lösning? På PC gör jag alltid bilderna i 510x510 sedan mailar dem till iPhone och därifrån gör inlägg på Instagram, vilket är tidskrävande och mitt inköp av paddan var att med förhoppning underlätta arbetet på sociala medier:).

Tack på förhand!
Nu är jag ingen expert på Dropbox (använder fn OneDrive för foto), men finns det verkligen inget enklare?

Finns det verkligen inget smidigt sätt att direkt publicera foto på Instagram direkt ifrån din PC?Låter som om det vore ett betydligt enklare och extremt mycket mindre tidsödande för dig.

Personligen så publicerar jag direkt ifrån Lr (antingen min MacBook Pro eller Surface Pro) till Facebook och fotosajter. Laddar upp med perfekt omskalning (som är helt skarp) och med alla relevanta metadata.

Snabbt och enkelt - Hur smidigt som helst!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Nu är jag ingen expert på Dropbox (använder fn OneDrive för foto), men finns det verkligen inget enklare?

Finns det verkligen inget smidigt sätt att direkt publicera foto på Instagram direkt ifrån din PC?

Låter som om det vore ett betydligt enklare och extremt mycket mindre tidsödande för dig.

Personligen så publicerar jag direkt ifrån Lr (antingen min MacBook Pro eller Surface Pro) till Facebook och fotosajter.

Laddar upp med perfekt omskalning (som är helt skarp) och med alla relevanta metadata.

Snabbt och enkelt - Hur smidigt som helst!
Det finns och har funnits ett antal alternativ att ladda upp till Instagram direkt från en PC men efterhand som Instagram ändrar sina funktioner så slutar oftast dessa program att fungera. Gjorde så själv ett tag men tröttnade när det inte var pålitligt nog. Men det är ju fritt fram att testa, bara googla så finner du. Använder inte just dropbox men väl Googledrive och Onedrive, ingen av dem förändrar mina bilder på något sätt om jag inte ber om det och det har aldrig varit några problem att lägga bilderna i drive/onedrive/dropbox och sen ladda upp till Instagram från mobilen. Vill du ha kontroll över kvaliteten så använd 1080px vid export.
 

Mrsurf

Ny medlem
Tack!

Tack för bra svar av samtliga!

Ställer mig dock lite frågande till informationen om att Instagram vill ha så stora bilder. Har bara sett att de vill ha 510 x 510 samt 612 x 612, men det är något vi får forska vidare i. Bra tips också om Google Drive, har det nu installerat på alla enheter och vips så löstes alla problem med oskärpa och bilderna ser nu klara och fina ut på Instagram! Ha en fin kväll och tack för bra support!
 

SanneJ

Aktiv medlem
Tack för bra svar av samtliga!

Ställer mig dock lite frågande till informationen om att Instagram vill ha så stora bilder. Har bara sett att de vill ha 510 x 510 samt 612 x 612, men det är något vi får forska vidare i. Bra tips också om Google Drive, har det nu installerat på alla enheter och vips så löstes alla problem med oskärpa och bilderna ser nu klara och fina ut på Instagram! Ha en fin kväll och tack för bra support!
Här har du svaret till varför 1080 är Instagramstorleken du bör välja, gäller sedan någon vecka tillbaka så det kan ha varit lätt att missa:

https://colorlib.com/wp/size-of-the-instagram-picture/
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns och har funnits ett antal alternativ att ladda upp till Instagram direkt från en PC men efterhand som Instagram ändrar sina funktioner så slutar oftast dessa program att fungera.
Ahh. Har de ingen egen officiell app för Windows eller OS X som de själva kan uppdatera i takt med att de ändrar sina API:er?

Eftersom det är en renodlad fotosajt så hade det ju även varit bra om de direkt stött Adobe Lr med en plugin - dvs om det inte redan finns?

Nästan alla bättre/betydande fotosajter har ju det. Extremt smidigt om du frågar mig.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Ahh. Har de ingen egen officiell app för Windows eller OS X som de själva kan uppdatera i takt med att de ändrar sina API:er?

Eftersom det är en renodlad fotosajt så hade det ju även varit bra om de direkt stött Adobe Lr med en plugin - dvs om det inte redan finns?

Nästan alla bättre/betydande fotosajter har ju det. Extremt smidigt om du frågar mig.
Nej Instagram har valt en annan väg och den har ju visat sig vara ganska framgångsrik.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant så hela 1080 x 1080! Det var en rejäl ökning i storlek mot tidigare rekommenderade storlekar på Instagrams inlägg. Tack för bra tips!
Jo, det låter ju som om det var lite på tiden. Det är ju ändå 2015 och de flesta sitter ju på fiber eller 4G.

Visste inte ens att Instagram var begränsad till såpass låg upplösning alls (men visar ju bara på min okunskap om den tjänsten).
 
ANNONS