Annons

Arbeta med RAW på iPad Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Hej. Leker med tanken att spendera restiden till och från arbetet med att framkalla bilder på en padda. Jag skjuter RAW och ställer frågan till er om ni känner till någon möjlighet att köra en RAW-konverterare/redigerare på en iPad?

Jag önskar även ha en koppling mellan appen och iCloud/Google drive eller liknande så man på enkelt sätt kan lasta upp bilder i molnet hemma vid datorn och sen sitta med dessa på paddan på tåget.

Vad säger ni, finns där en lösning?

Magnus
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej. Leker med tanken att spendera restiden till och från arbetet med att framkalla bilder på en padda. Jag skjuter RAW och ställer frågan till er om ni känner till någon möjlighet att köra en RAW-konverterare/redigerare på en iPad?

Jag önskar även ha en koppling mellan appen och iCloud/Google drive eller liknande så man på enkelt sätt kan lasta upp bilder i molnet hemma vid datorn och sen sitta med dessa på paddan på tåget.

Vad säger ni, finns där en lösning?

Magnus
Jag använder TeamViewer som en lösning till problemet.
 

lonian

Aktiv medlem
För önskvärt resultat är väl i så fall nödvändigt att färgprofilen på surfplattan stämmer överens med den man har på datorn.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej. Leker med tanken att spendera restiden till och från arbetet med att framkalla bilder på en padda. Jag skjuter RAW och ställer frågan till er om ni känner till någon möjlighet att köra en RAW-konverterare/redigerare på en iPad?

Jag önskar även ha en koppling mellan appen och iCloud/Google drive eller liknande så man på enkelt sätt kan lasta upp bilder i molnet hemma vid datorn och sen sitta med dessa på paddan på tåget.

Vad säger ni, finns där en lösning?

Magnus
Jag har Lightroom Mobile både i min Iphone 6s och IPad mini 4, och bildbehandlar rawfiler (DNG) mycket enkelt i paddan...Med Iphonen kan jag ju oxå fota DNG-filer. Att överföra bilder mellan IPhone, IPad och MacBookPro funkar suveränt bra, och samtidigt ha Google Drive är praktiskt. LIghtroom CC har jag ju i Mac- laptopen förstås, men också i en stationär PC med Windows 7.

/B
 

bandola83

Aktiv medlem
Lightroom mobile

Intressant. Är det detta som heter CC idag? Behöver jag ett adobe cloud-konto för att kunna köra?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Intressant. Är det detta som heter CC idag? Behöver jag ett adobe cloud-konto för att kunna köra?
Ja det behöver du. Lightroom cc är ju den nya ”prenumerationvarianten” av Lightoom, medan Lightroom Mobile är mobiltelefonappen som man får med gratis som abonnent på creative cloud...120:- /månad för både Photoshop cc, Lighroom cc och Lightroom Mobile alltså..(eller ca1400:-/år i förskott)
Mvh
/B
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Ja det behöver du. Lightroom cc är ju den nya ”prenumerationvarianten” av Lightoom, medan Lightroom Mobile är mobiltelefonappen som man får med gratis som abonnent på creative cloud...120:- /månad för både Photoshop cc, Lighroom cc och Lightroom Mobile alltså..(eller ca1400:-/år i förskott)
Mvh
/B
Hej

Jag kör PS Express och lägger över på externminne IKlips.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Nya Lighroom CC är bra för den som jobbar på olika enheter. Jag har med 1tb lagring i molnet. Riktigt snabbt, redigeringsverktyg (även RAW) och suverän sökfunktion.
 

TBone

Aktiv medlem
Ja det behöver du. Lightroom cc är ju den nya ”prenumerationvarianten” av Lightoom, medan Lightroom Mobile är mobiltelefonappen som man får med gratis som abonnent på creative cloud...120:- /månad för både Photoshop cc, Lighroom cc och Lightroom Mobile alltså..(eller ca1400:-/år i förskott)
Mvh
/B
...och Lightroom Classic. Adobe har verkligen inte gjort det enkelt att hålla reda på namnen på vad som är vad.

Gamla CC är numera Classic och nya CC är enklare app (på win / MacOS), webapp och mobilapp.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Nya Lighroom CC är bra för den som jobbar på olika enheter. Jag har med 1tb lagring i molnet. Riktigt snabbt, redigeringsverktyg (även RAW) och suverän sökfunktion.
Fråga från mig : på DLSR kör jag ju genomgående med Canon...Kan jag a) konvertera mina Canon CR2 råfiler till DNG och bildbehandla dom i Lightroom cc Mobile i paddan, och b) ev från min Canon 7DMk2 tanka över Canon-råfilerna direkt i paddan med hjälp av Wifi-kortet i det ena minneskortfacket l 7DMK2:an?
Mvh
/B
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Jag omvandlar inte mina filer men har både cr2 och DNG som jag kan arbeta med direkt i paddan eller telefonen. Det är ganska fantastiskt att komma åt mina 65000 bilder vart jag än är och kunna fixa med dom.
 

nalle9

Aktiv medlem
Jag har provat att importera D850 NEF på paddan med Lightroom mobile / Classic CC och det funkar jättebra. Man taggar och sorterar snabbt och tar bort dåliga bilder. När paddan ansluter till nåt fett wifi laddas bilderna upp och synkas med min stationära dator helt automatiskt. Det går att ställa in var de nya bilderna ska lagras också och allt detta funkar klockrent. Naturligtvis kommer justeringar och allt sådant med.

Jag har fortfarande inte provat att ta bort de importerade filerna från paddan ännu men jag hoppas att det ska gå att göra utan att de tas bort från den stationära datorn samtidigt. Paddan blir ju annars snabbt full...

Det funkar också väldigt bra att importera filerna på den stationära datorn och synka över till Lightroom mobile på telefon och padda. Det gör att man lätt kan gå igenom bilder på tåget eller så och göra enklare redigering.

På det hela taget mycket smidigt.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag omvandlar inte mina filer men har både cr2 och DNG som jag kan arbeta med direkt i paddan eller telefonen. Det är ganska fantastiskt att komma åt mina 65000 bilder vart jag än är och kunna fixa med dom.
Intressant...Hur får jag över Canons CR2 filer till paddan då? Med kabel? Trådlöst gm wifi??
Med vänlig hälsning
/B
 

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
När jag sparar mina raw i paddan efter jag jobbat med dem i Lightroom blir de runt 1,3 MB mot nästan dubbelt om jag sparar i min dator. Någon som vet varför?
Kameran är en D700.

Jag har precis börjat med Lightroom så jag har mycket liten koll på inställningar och så vidare
 

thommya

Aktiv medlem
När jag sparar mina raw i paddan efter jag jobbat med dem i Lightroom blir de runt 1,3 MB mot nästan dubbelt om jag sparar i min dator. Någon som vet varför?
Kameran är en D700.

Jag har precis börjat med Lightroom så jag har mycket liten koll på inställningar och så vidare
Från min Lightroom-blogg:

Hur och vad laddas upp?

När du synkar upp bilder till molnet från Lightroom på datorn skickas inte hela filen i maxstorlek. Det som skickas är en så kallad ”Smart Förhandsvisning” och i DNG-format.
Du behöver inte själv skapa denna smarta förhandsvisning innan synkning till molnet, det sköts automatiskt av synkningsfunktionen.

Läs mer på http://www.thommyandersen.se/lightroom-cc-mobile-del-1/

Har tyvärr inte hunnit uppdatera alla inlägg efter att de nya versionerna av Lightroom Classic mm släppts - men mycket gäller fortfarande. Hoppas det kommer till nytta...

Thommy
 

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Från min Lightroom-blogg:

Hur och vad laddas upp?

När du synkar upp bilder till molnet från Lightroom på datorn skickas inte hela filen i maxstorlek. Det som skickas är en så kallad ”Smart Förhandsvisning” och i DNG-format.
Du behöver inte själv skapa denna smarta förhandsvisning innan synkning till molnet, det sköts automatiskt av synkningsfunktionen.

Läs mer på http://www.thommyandersen.se/lightroom-cc-mobile-del-1/

Har tyvärr inte hunnit uppdatera alla inlägg efter att de nya versionerna av Lightroom Classic mm släppts - men mycket gäller fortfarande. Hoppas det kommer till nytta...

Thommy
Jag sparar på min iPad och på min Mac och får olika storlekar. Originalfilen är på 13-16 i raw.
 

afe

Aktiv medlem
Med LR CC på padda eller mobil sparas såvitt jag förstått inga råfiler lokalt - bara en cache för att visa bilder i full upplösning. Råfilen lagras i molnet.

Med LR CC på dator kan du välja att spara ner råfilerna lokalt (och om du också synkar till classic görs det alltid).
 
ANNONS