Annons
Gammal 2009-12-13, 15:19
Tommy-tott

Filma med nikon D90
Nu är det så här att jag ej har tillgång till mina böcker till min D90!
Det är så här att jag får verkligen inte i gång filmfunktionen, vill testa den om den är bra eller dålig.

Någon som kan tala om hur jag ska göra?
Gammal 2009-12-13, 15:26
Heat

starta Live View läget sedan är det på "ok" knappen du startar och stoppar inspelningen.
Gammal 2009-12-16, 20:23
CeeJay

Just köpt en likadan kamera idag och pratade med säljaren om att autofokus inte funkar i film-mod. Han sa' att Nikon är på väg ut med en (mjukvaru-)uppdatering som gör att AF ska fungera även vid filmning. Om än ganska långsamt. Ska enl uppg gå att ladda ned gratis från nätet. När den kommer.

Peter
Gammal 2009-12-16, 21:30
jonas_erik

CeeJay skrev: Just köpt en likadan kamera idag och pratade med säljaren om att autofokus inte funkar i film-mod. Han sa' att Nikon är på väg ut med en (mjukvaru-)uppdatering som gör att AF ska fungera även vid filmning. Om än ganska långsamt. Ska enl uppg gå att ladda ned gratis från nätet. När den kommer.

Peter
Det var väl ett tidigarelagt aprilskämt ? Sådana nyheter brukar inte komma från
en säljare !
Gammal 2009-12-17, 00:08
Tell

jonas_erik skrev: Det var väl ett tidigarelagt aprilskämt ? Sådana nyheter brukar inte komma från
en säljare !
Men det finns rykten om firmwaren faktiskt!

http://nikonrumors.com/2009/12/05/fi...on-europe.aspx

Dock hoppas jag verkligen inte att det är autofokus dom lägger till, den är ju ändå totalt oanvändbar ändå. Ge mig helt manuella kontroller istället!

Och ett tips för när ni filmar: Gå in under Anpassningsmenyn, "Reglage" och sedan "Tilldela AE-L/AF-L-knapp" (f4) och sätt den på fjärde alternativet "AE-lås (håll)". Då kommer ni med AE-L/AF-L-knappen att kunna låsa exponeringen, så ni slipper dom fula exponeringsändringarna kameran gör konstant hela tiden och som fular till bilden.
Gammal 2009-12-18, 07:09
Erik Normark

Tell skrev: Och ett tips för när ni filmar: Gå in under Anpassningsmenyn, "Reglage" och sedan "Tilldela AE-L/AF-L-knapp" (f4) och sätt den på fjärde alternativet "AE-lås (håll)". Då kommer ni med AE-L/AF-L-knappen att kunna låsa exponeringen, så ni slipper dom fula exponeringsändringarna kameran gör konstant hela tiden och som fular till bilden.
Den funktionen är mycket bra, jag använder den jämt!
Gammal 2009-12-18, 07:14
Erik Normark

Tell skrev: Men det finns rykten om firmwaren faktiskt!

http://nikonrumors.com/2009/12/05/fi...on-europe.aspx
Säger dock tyvärr inget om just D90.
"But we don’t know to which camera models or what have been changed."
Gammal 2009-12-18, 10:15
Tell

Erik Normark skrev: Säger dock tyvärr inget om just D90.
"But we don’t know to which camera models or what have been changed."
Stämmer bra det, men det Peter sa stämmer ju i alla fall lite överens med nikonrumors rykte. Och så kan man väl ändå få hoppas lite? :D
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.