Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte; Panasonic GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Panasonic DMC-GX1

X är till synes numera den populäraste bokstaven för en kameramodell, som t.ex. Hasselblad nyligen, nu också Panasonic.

Från de första inofficiella bilderna ser det ut att vara ett nära släktskap med gamla GF1, alt. inspirerad av/konkurrent till Olympus E-P3 med ett utbytbart handgrepp och fast skärm. Kanske t.o.m. samma 12.3 Megapixels sensor med lika snabb AF som i E-P3?.

Visserligen en enda inmatningsratt, men med stora distinkta knappar väl åtskiljda, samt med en i övrigt solid metallfinish, gör kameran tillsammans med de dedicerade MFT-objektiven till ett kompakt kit, kanske även lämpat för vinterbruk med vantarna på. Bra i så fall att även skippa den batterislukande elektroniska sökaren, eftersom batterikapaciteten dessutom sjunker vid kyla.

Hur innanmätet presterar återstår dock att se.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hoppas att bruset nu liknar det från Sonys 16Mp sensor.
Tyvärr inte skakred. på sensorn, men en klar kandidat till
en användbar kompaktkamera med 14/2,5 eller 40mm,
kanske den tom kan funka med zoomen på i fickan.
Men den verkar vara större än GF3an.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja, den verkar vara snäppet mindre än GF1 (vilket jag tycker är helt onödigt) men inte lika liten som GF3. Ingen vinklingsbar skärm. Bra, för det behöver jag inte:)
Det ryktas om en ny sökare med högre upplösning än nuvarande, vilket är efterlängtat.

Det jag främst är ute efter är bättre iso-prestanda och en bättre sökare. Om GX1 uppfyller det och inte kostar skjortan uppdaterar jag från min GF1.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Intressant, köpte nyligen en Olympus E-P3 som jag är nöjd med, om denna har ännu bättre bildkvalitet (=brus på höga ISO) kan det mycket väl bli en GX1 eller vad modellen då kan heta när det är dags för uppgradering.
 

zingiber

Aktiv medlem
en enda inmatningsratt
detta är fallgropen för min del.
minst två rattar ska det vara på en entusiastkamera IMO, hellre lite större (och/eller ingen blixt) om det ska behövas. i nödfall kan det fungera det med ett hjul kring "styrkorset" som på flera kompaktkameror men jag kan tom offra PASM-ratten för ett extra inmatningshjul...

men den var ju snygg! :)
 
ANNONS