Gammal 2018-10-11, 18:15
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Jag har definitivt inget behov av att tävla. Det enda jag vill ”bevisa” är att det finns utrustning som kan hantera AF vid barnfotografering. Alltså ett mothugg till det generella påståendet i inlägg tre om att någon sådan kamera inte existerar. Men det är vi nu flera som har bevisat. Med fotboll eller andra barnbilder. Så jag tror att det är utrett. Och frågan om hur trådskaparen med just sin utrustning ska lyckas kan få lite mer utrymme.
Klart det finns utrustning som fungerar bra. Fotar man flygande fåglar får man acceptera att endast cirka 20% sitter rätt.
Barn är nog något enklare. Ju kortare skärpedjup man har desto fler missar.
Så det är vettigt att blända ner för att få marginal om barnen är nära.
Gammal 2018-10-11, 18:27
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: [...]
När du fotar lekande barn är de överallt inom 360 grader. [...]
Jag får nog ge mig. Det finns ingen kamera jag känner till som kan fokusera på något som är bakom kameran. 😆
Gammal 2018-10-11, 18:33
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Jag får nog ge mig. Det finns ingen kamera jag känner till som kan fokusera på något som är bakom kameran. 😆
Jo visst finns det. Du.
Du är inte fast i golvet hoppas jag.
Gammal 2018-10-11, 18:55
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: Jo visst finns det. Du.
Du är inte fast i golvet hoppas jag.
Nja, jag känner mig inte som en kamera. Men visst om jag lyckas sno runt och komponera en bra bild så kommer min kamera hinna fokusera.
Gammal 2018-10-11, 20:16
knobloch

fotobollfoto skrev: Det heter AI Servo AF på 6D. Eller bara AI SERVO i kortform.
Aha, jag trodde AI Servo bara var ett läge som automatiskt kände av om kameran ska köra One shot eller följande AF. Vilket har känts lite meningslöst för mig. Kände inte till detta med ”predictive” AF.
Gammal 2018-10-11, 20:26
fotobollfoto

knobloch skrev: Aha, jag trodde AI Servo bara var ett läge som automatiskt kände av om kameran ska köra One shot eller följande AF. Vilket har känts lite meningslöst för mig. Kände inte till detta med ”predictive” AF.
Det där automatläget som växlar från One Shot till servo heter AI focus AF.

Servo måste vara ”predictive” för att fungera. Annars är den ju alltid steget efter och ur fokus.
Gammal 2018-10-11, 21:07
knobloch

fotobollfoto skrev: Det där automatläget som växlar från One Shot till servo heter AI focus AF.

Servo måste vara ”predictive” för att fungera. Annars är den ju alltid steget efter och ur fokus.
Jag som blandat ihop begreppen då. Och inte riktigt förstått hur följande fokus (servo) funkar. Trodde inte att funktionen var så avancerad att den försöker förutse var motivet ska befinna sig, eller jag har aldrig riktigt tänkt i de banorna. Jag har bara tänkt att den ”följer istället för att låsa”. Tack för info!
Gammal 2018-10-12, 06:03
fotobollfoto

knobloch skrev: Jag som blandat ihop begreppen då. Och inte riktigt förstått hur följande fokus (servo) funkar. Trodde inte att funktionen var så avancerad att den försöker förutse var motivet ska befinna sig, eller jag har aldrig riktigt tänkt i de banorna. Jag har bara tänkt att den ”följer istället för att låsa”. Tack för info!
Principen är lite som jaktskytte på rörligt mål. Egentligen väldigt lite magi.

Tänk dig en bana med en älgfigur i papp som åker fram och tillbaka längs ett spår.
Skytten på sjuttio meters avstånd måste sikta i framkant av eller nästan framför älgens bröstkorg och följa rörelsen hela vägen. När skottet väl hinner fram har älgen sprungit en halvmeter till.

På samma sätt måste servo fokus hela tiden ligga lite före. Så att när slutaren öppnas har föremålet hunnit fram till platsen där fokus låg just när avtryckaren trycktes ner.

Skytten panorerar för att prediktera i x-led, servo AF fokuserar för att prediktera i z-led.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.