Annons

Stjärnhimmel runt Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag är sugen på att ta bilder av stjärnhimmel nu när det kanske bli några klara och kalla nätter även här på västkusten. Men här i centrala Göteborg är det för ljust. Kan någon tipsa mig om en tillräckligt mörk (och gärna vacker) plats inom en radie av 3-4 mil eller 45 min bilresa från Göteborg där det skulle funka att ta bra bilder av stjärnhimlen?
Är oerhört tacksam redan på förhand!
 

A.A.

Aktiv medlem
Jag är sugen på att ta bilder av stjärnhimmel nu när det kanske bli några klara och kalla nätter även här på västkusten. Men här i centrala Göteborg är det för ljust. Kan någon tipsa mig om en tillräckligt mörk (och gärna vacker) plats inom en radie av 3-4 mil eller 45 min bilresa från Göteborg där det skulle funka att ta bra bilder av stjärnhimlen?
Är oerhört tacksam redan på förhand!
Ut på öarna kanske, så du har stadsljuset i ryggen. Hönö är en fin plats.
 
  • Gilla
Reaktioner: atf

lindroos72

Medlem

Bilagor

VargenW

Aktiv medlem
Ok, det låter bra! Är den bilden därifrån? Det ser ju fantastiskt ut! Är det Bådevi?


Kan också rekommendera Hönö, tillgängligt från Göteborg och västsidan är hyggligt mörk. Längst ut i Ersdalens Naturreservat får man den mörkaste natthimlen men även en plats som Bådevi, strax söder om Lappesands badplats, kan vara trevlig med sina sjöbodar o ekor.

https://www.google.com/maps/place/Badplats+Hönö+Lappesand/@57.6896422,11.6336323,327m/data=!3m1!1e3
 

lindroos72

Medlem
Jättefint! Exponeringstid? Jag har en tabell över brännvidd och när stjärnorna börjar bli streck, men det kan vara kul att veta i alla fall.
Bilden är ett "panorama" av fem bilder, två för förgrunden med olika fokuspunkter och tre på höjden för vintergatan. Canon 7d mk2, Samyang 24mm 1.4, ISO 6400, 15s exponeringstid, nisi natural light filter.
Egentligen är 15s lite för lång tid med 24mm och crop-sensor, stjärnorna blir ganska utdragna, samtidigt vill man få med så mycket ljus som möjligt så det får bli en kompromiss...
 

VargenW

Aktiv medlem
ja, 13 s står det för Canon APS-C och 24 mm i tabellen https://petapixel.com/2015/01/06/avoid-star-trails-following-500-rule/
Men det ser fint ut!

Bilden är ett "panorama" av fem bilder, två för förgrunden med olika fokuspunkter och tre på höjden för vintergatan. Canon 7d mk2, Samyang 24mm 1.4, ISO 6400, 15s exponeringstid, nisi natural light filter.
Egentligen är 15s lite för lång tid med 24mm och crop-sensor, stjärnorna blir ganska utdragna, samtidigt vill man få med så mycket ljus som möjligt så det får bli en kompromiss...
 

4243

Medlem
Sisjöns badplats är också en bra plats för att fotografera stjärnhimmel.
Hyfsat tillgänglig och mörk.
 

Heimerdinger

Aktiv medlem
Kan också rekommendera Hönö, tillgängligt från Göteborg och västsidan är hyggligt mörk. Längst ut i Ersdalens Naturreservat får man den mörkaste natthimlen men även en plats som Bådevi, strax söder om Lappesands badplats, kan vara trevlig med sina sjöbodar o ekor.

https://www.google.com/maps/place/Badplats+Hönö+Lappesand/@57.6896422,11.6336323,327m/data=!3m1!1e3
Vad är hemligheten för att få fram någon färg från en svart himmel med vita stjärnor?
Har prövat nattfoto flera gånger, när det varit helt mörkt och klara stjärnor som visserligen blir väldigt fina på bild men bilderna blir alltid svartvita, jag har aldrig lyckats fånga några röd/lila nyanser mellan dom.
Finns det speciella platser där natthimlen inte är svart utan är färgglad? :p
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Vad är hemligheten för att få fram någon färg från en svart himmel med vita stjärnor?
Har prövat nattfoto flera gånger, när det varit helt mörkt och klara stjärnor som visserligen blir väldigt fina på bild men bilderna blir alltid svartvita, jag har aldrig lyckats fånga några röd/lila nyanser mellan dom.
Finns det speciella platser där natthimlen inte är svart utan är färgglad? :p
Hej, fick du någon klarhet i detta?

Jag var ut och skulle fota först den här kometen (Neowise). Blev inte jättebra. Sedan gjorde jag en större satsning för meteorregnet (Perseiderna) och åkte en halvtimme nordost (bor i nordost, Angered, så det här blev alltså utanför Dammekärr på ett berg). Tänkte fota vintergatan också.

Meteorregnet gick ju att fota, men vintergatan som ska vara så lättfotad (?) var ju omöjligt att se något intressant på fotona. Man ser att det är tätare med stjärnor osv men långt ifrån de fina bilderna man sett på nätet. Eller som ovan :)

Nu läste jag iofs att vintergatans kärna, som man inte riktigt ser från Sverige, men så bra det kan bli iaf, är söderut! Dessvärre blir det ju då dumt om man är norr om stan :) men gör det så stor skillnad egentligen? Jag testade också att rikta kameran rakt upp och fota vintergatan, där var det ju ändå kolsvart. Men det blev lika illa:
2020-09-17 07_35_03-Milky Way Deep _ Right up the sky _ Daniel Cederberg _ Flickr - Brave.png


Det som var lättast (och roligast då) var att fota star trails med Live Composit:
2020-09-17 07_35_13-Vättle Star Trails _ Star trails over Vättlefjäll. 240x 10s … _ Flickr - B...png


Inatt var en stjärnklar natt, men orkade inte bege mig ut, det får gärna vara en fre/lör :) nu till helgen hoppas jag på ett nytt försök. Kanske ska prova Hönö då, sånt projekt att ta sig dit men det kanske är värt det.

/edit: om man kollar på Lindroos foto var det ju fotat nästan rakt västerut! Det skulle ju innebära att det vore rätt bra vid Bohuslän också, kanske Smögen, eller Klädesholmen, Marstrand. Eller Kovikshamn, det ligger nära. Borde ju bli bra?
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Daniel, det bästa tillbehöret till astrofoto är en bra app. Har testat några gratis tidigare men så köpte jag Sky guide för en 60:-, finns iaf för iPhone. Den är otroligt viktig iaf för mig. Du ser tex Vintergatan var den är, hur stor den är, var månen är, vilken tid på natten som är bäst, och detta kan du göra dagar innan du ska fotografera, så den är en bra planera. Den visar också förutsättningarna för den plats du är eller en vald plats, hur mörkt det är med ljusföroreningar och när det är mörkast, med hänsyn bl.a till månen.

Den är också ett otroligt stöd när man sitter med massa bilder och inte vet vad det är man har fotograferat, man kan då gå tillbaka till den dag och tid när bilden togs och jämföra appens karta med bilden

Några bilder från min vintergata, dessa i Danmark men likvärdigt i Skåne och med en app så är det enkelt att se hur Vintergatan ser ut på olika platser och tider.


Så här ser appen ut vid samma tillfälle
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Just nu ska ni vända kameran mot SV typ efter 21.
Var på en mörk plats och ha städer, byar och andra ljuskällor åt nåt annat håll.
Annänd RAW och kamera med bra DR och ISO-egenskaper så får ni de färger, kontrast ni söker-

/Stefan
 

lindroos72

Medlem
Ser först nu att jag fick en fråga för över ett år sedan om färgerna i min bild högre upp i tråden och det enkla svaret är att färgerna i den bilden är helt uppåt väggarna :)
Det "blir" (lätt) så när man "sträcker" färger o kontraster i redigeringsprogrammet, sträcker för mycket kan man väl tillägga.
Ju mer ljusföroreningar ju svårare att få till bra balans, bilden blir mer ett "konstverk" än ett fotografi, i min värld iallfall.

Den riktiga rymden är faktiskt inte svart som man kan tro utan går mer i rostbrun ton, något jag fick uppleva i Arizonas öken med en natthimmel i princip fri från ljusföroreningar.

Roger N. Clark har en bra hemsida om att processa astrofoton, läsvärt: https://clarkvision.com/articles/astrophotography.image.processing/
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man ser i länken ovan och bild 1a som är en enkel bild med ganska enkel redigering så ser den ändå väldigt bra ut med riktiga färger. Något liknade har jag aldrig lyckats uppnå, just nu är jag i ljusförorening level 6 som är ibland det bästa jag når i närområdet och fotograferade Andromedagalaxen i veckan och det blir mest svart/vitt, eller galaxen vit. Nu har jag provat att sänka exponeringen ifall det vita är överexponering, men tycker inte att jag kan få några färger att framträda. Kanske är det så att det är hopplöst om man inte är i level 2-3 eller liknade
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag är sugen på att ta bilder av stjärnhimmel nu när det kanske bli några klara och kalla nätter även här på västkusten. Men här i centrala Göteborg är det för ljust. Kan någon tipsa mig om en tillräckligt mörk (och gärna vacker) plats inom en radie av 3-4 mil eller 45 min bilresa från Göteborg där det skulle funka att ta bra bilder av stjärnhimlen?
Är oerhört tacksam redan på förhand!
Det är ont om stjärnor i Göteborg. Blåvitt riskerar att ramla ur allsvenskan.....
 
ANNONS