Gammal 2019-03-29, 08:18
knobloch

iSolen.se skrev: När du citerar, se till att aldrig ändra texten du citerar. Det finns regler och lagar om sånt.
Nej, jag vet. Ska inte göra om det, men kändes relativt harmlöst när mitt inlägg låg precis under ditt. Hoppas du inte tog illa upp, det var ju bara menat som ett skämt vilket jag får intrycket av att du förstår. :) Moderator får gärna ta bort det om det strider mot reglerna, verkar vara för sent för mig att editera bort det nu.
Gammal 2019-03-29, 10:58
Malmöpågen

iSolen.se skrev: Du kan börja,med att ta avstånd från metoden att provocera polis [...]
Vem har provocerat polisen i detta fallet? Ingen, vad jag kan läsa mig till.

Om du menar att personen som vägrar identifiera sig, och pga av det enligt dig "provocerar", så är du ute och cyklar. Som sagt tidigare, man har inte skyldigheten att som medborgare visa identifikation. Man har rättigheten att neka en sådan förfrågan från polis och att nyttja den rättigheten är inte ekvivalent med att provocera polisen.

Det polisen i ett sådant läge ska avgöra är om han har lagligt stöd att gå vidare genom §14 och §19 i Polislagen. JO har ju tydligt bevisat att polisen inte hade sådant stöd.

Vad är oklart?
Gammal 2019-03-29, 11:45
Erik Schalin

iSolen.se skrev: ... Få i tråden tycker tydligen att det är en ful metod och lika få ser den som problematisk.
Jo det är ett stort problem och jag håller med dig.
Filmerna visar normalt bara EN ståndpunkt. Och hade inte filmen visat EN ståndpunkt så hade den troligtvis inte heller dykt upp på nätet(eller ngn annanstans).
Gammal 2019-03-29, 13:28
PMD

iSolen.se skrev: Det håller jag med om.

När du citerar, se till att aldrig ändra texten du citerar. Det finns regler och lagar om sånt.

Däremot är fortfarande okynnesfilmning inte OT bara för att Per säger det, och det är väldigt intressant att han m fl, inte vill ta avstånd från den typen att metod att hänga ut folk på.
OK, jag nappar väl igen. Vad betyder "ta avstånd"? Hur långt avstånd tycker du att jag ska ta?

Varför ska jag ta avstånd från just ett visst dåligt beteende och inte alla dåliga beteenden i världen?

Jag brukar inte använda politiska flosker, så jag låter bli den här gången också.
Gammal 2019-03-29, 20:23
iSolen.se

PMD skrev: OK, jag nappar väl igen. Vad betyder "ta avstånd"? Hur långt avstånd tycker du att jag ska ta?

Varför ska jag ta avstånd från just ett visst dåligt beteende och inte alla dåliga beteenden i världen?

Jag brukar inte använda politiska flosker, så jag låter bli den här gången också.
Trevligt att du nappar, jag har uppfattat dig som en person som bryr sig. Du kan väl ta avstånd, antingen genom min problembeskrivning ovan, eller genom omformulering. Ditt val. Eller inte alls. Det är också ett svar.

Lölja dig inte med att ta avstånd från andra saker som vi inte pratat om, det är onödig forumtaktik.
Gammal 2019-03-29, 20:44
PMD

Brottsprovokation kan vara en användbar taktik ibland, men det måste användas med måtta. Brottsprovokation är inte lagreglerad vad gäller polisen, men det finns en HD-dom där ett åtal ogillades pga polisens brottsprovokation.

Jag är inte polis.
Gammal 2019-03-29, 23:58
PMD

PeterWem skrev: En polis omhändertog en man för identifiering, kroppsvisiterade honom och tog hans telefon. Polisen grundade sitt ingripande på att mannen kunde vara efterlyst, bl.a. på grund av att han inte ville identifiera sig. Mannen filmade stora delar av ingripandet men blev upprepade gånger tillsagd att sluta filma.
https://www.jo.se/PageFiles/12932/6506-2017.pdf

Polis plockar telefon. Enligt målsäganden ska polisen även försökt radera filmen men JO finner inget stöd för att det skett.

Polis hittar på att filmaren "kan vara efterlyst" för att köra en visitering.
En intressant aspekt på detta ärende är att JO påpekar att "Polismyndigheten ska kritiseras för agerandet."

Att en polis bryter mot lagen resulterar alltså bara i att JO framför "kritik".
Gammal 2019-03-30, 05:16
Bengf

Amerikanarna var tidiga med sina då på den tiden dom populära filmkamerorna att filma alla möjliga brottsliga händelser gjorda av både polis och allmänhet, vilket några blev mycket kända och omtalade över hela världen, ofta så klarade sig polisen men några fick sluta efter påtryckningar från allmänheten och media.

Har kollat en del på tunnelbane polisen och flera andra så kallade följa polisens arbete på TV, det är väldigt många sådana program, både UK och Danmark och Sverige då förstås. Inte ovanligt att filmare kommer in lite väl sent och inte känner till upprinnelsen till polisens gripande, det är i bland rent kaos med folk som filmar och kommenterar och bråkar, inte lätt att vara ordningsman alla gånger.
Gammal 2019-04-04, 13:58
iSolen.se

Nu har jag sent omsider sett den enorma filmen (varför är den så gigantisk?) och precis som jag trodde så var polisen initialt trevlig och killen provocerade genom att onödigt hävda sin rätt. Polisen inledde med att uttrycka att personen såg ung ut. En smartare polis hade förstås bett föraren flytta bilen några meter, tex till närmsta parkering eller från privat mark (eller varför inte ha sett bilen anlända eller rulla lite, eller bara vänta), så hade situationen lösts på en gång. Provokatören fick precis som han ville, ett filmat polisingripande som gav kritik.

Killen påstår att han är jurist (nåja han pluggar till det, oskyddad titel så den kan han ju roa sig med) och då är det fullständig hål i huvudet att provocera en polis för, om inte reglerna ändrats, det går inte bli advokat om man blir straffad...eller så har han inga såna ambitioner. Otrolig risk...eller så ljög han bara.

Det där är bara polisjakt. Så onödigt och fult.
Gammal 2019-04-04, 14:19
PeterWem

iSolen.se skrev: Nu har jag sent omsider sett den enorma filmen (varför är den så gigantisk?) och precis som jag trodde så var polisen initialt trevlig och killen provocerade genom att onödigt hävda sin rätt. Polisen inledde med att uttrycka att personen såg ung ut. En smartare polis hade förstås bett föraren flytta bilen några meter, tex till närmsta parkering eller från privat mark (eller varför inte ha sett bilen anlända eller rulla lite, eller bara vänta), så hade situationen lösts på en gång. Provokatören fick precis som han ville, ett filmat polisingripande som gav kritik.

Killen påstår att han är jurist (nåja han pluggar till det, oskyddad titel så den kan han ju roa sig med) och då är det fullständig hål i huvudet att provocera en polis för, om inte reglerna ändrats, det går inte bli advokat om man blir straffad...eller så har han inga såna ambitioner. Otrolig risk...eller så ljög han bara.

Det där är bara polisjakt. Så onödigt och fult.
Det är alltså "nej" som är provocerande?
Gammal 2019-04-04, 14:26
iSolen.se

PeterWem skrev: Det är alltså "nej" som är provocerande?
Du kan inte ha sett filmen.

Tjafset, killen ville uppenbarligen tjafsa och fånga detta på film, och polisen hade fått se körkortet förr eller senare så det handlar ju inte om att vara anonym.

Att hävda lagparagrafer på detta sätt är knappast normalt. Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.

Att inte tro att buset gjorde detta i hopp om att polisen skulle säga eller göra något dumt är naiv.
Gammal 2019-04-04, 14:44
PeterWem

iSolen.se skrev: Du kan inte ha sett filmen.

Tjafset, killen ville uppenbarligen tjafsa och fånga detta på film, och polisen hade fått se körkortet förr eller senare så det handlar ju inte om att vara anonym.

Att hävda lagparagrafer på detta sätt är knappast normalt. Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.

Att inte tro att buset gjorde detta i hopp om att polisen skulle säga eller göra något dumt är naiv.
Jag kan förstås ha missuppfattat dig när du skrev att det var att hävda sin rätt som var provocerande.

Låt mig skriva några exempel så får du själv svara om du anser några av dem är provocerande:

• Polis ber om mitt ID när jag promenerar på stan. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Polis ber att få titta på mina bilder i min kamera. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Jag har sovit i förarsätet i en bil och polis frågar om ID. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
Gammal 2019-04-04, 15:04
PMD

iSolen.se skrev: Om en polis t ex ber en person flytta på sig gör varje normalt funtad person det utan att ifrågasätta det lagliga i det.
Det är en helt annan sak än tvingas legitimera sig utan orsak. Notera också att studenten klev ur bilen när han blev ombedd att göra det.
Gammal 2019-04-04, 15:05
PMD

iSolen.se skrev: Det där är bara polisjakt. Så onödigt och fult.
"Papieren, bitte!"
Gammal 2019-04-04, 15:15
iSolen.se

PeterWem skrev: Jag kan förstås ha missuppfattat dig när du skrev att det var att hävda sin rätt som var provocerande.

Låt mig skriva några exempel så får du själv svara om du anser några av dem är provocerande:

• Polis ber om mitt ID när jag promenerar på stan. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Polis ber att få titta på mina bilder i min kamera. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
  • Jag har sovit i förarsätet i en bil och polis frågar om ID. Polisen tycker jag ser ung ut. Jag säger nej. Provocerande?
Du har ju inte tjafsat i något av exemplen som inte alls liknar fallet ovan. Det stod ovan att det förekommit droghandel och hade skett ett mord på+ platsen. Dessutom är det mitt i natten och du hänger där utan att tanka. Om du dessutom ser ung ut och sitter bakom ratten på en bil tycker jag det är rimligt att få frågan om och visa körkort. Nån gång ska du hem så det är bara tidsfråga till du ändå måste visa legg.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.