Gammal 2019-05-03, 10:32
Flash Gordon

Sten-Åke, du gör en fjäder till en höna. Jag har fotat med 5D kameror sedan den första versionen kom ut. Alltså snart i 15 år. Visst kunde både 5D och 5D II ha problem med att sätta skärpan exakt med ett 85/1,2 på närgränsen 1 meter. Fast då är skärpedjupet så litet att det räknas i några mm.

Kanske berodde det mer på objektivet än på kameran. För i andra sammanhang fungerade kameran bra.

Numera är det Fuji spegellösa som är mitt huvudspår fast jag har fortfarande en Canon 5D MKIV och en 7-8 objektiv.

Med de spegellösa lider jag av att de har problem med speciellt följande fokus i svagt ljus. Vilket verkar vara en svagheter hos de flesta spegellösa kameror så här långt.
Där fungerar min 5D mycket bättre.

Världen är som vanligt inte svart eller vit utan bör ses i hela tonskalan.
Gammal 2019-05-03, 10:40
Sabud

Oförbätterlig skrev: Oj, ändå har den fått så bra recensioner överallt! Men det är väl säkert så att Sigma (och alla andra) bara skickat perfekt justerade objektiv till recensenterna istället från slumpmässigt utvalda från hyllan.

Det var bra tips både att testa i Live-view och att manuellfokusera, det ska jag ge mig på, tack så mycket!

Det är testat på Canon 1DX.

Jag har haft mitt 35/1,4 sedan det kom ut. Har fungerat ypperligt på en 5DM3 genom åren. Känner även ett par till med detta objektiv som aldrig haft några problem.

Gissar att fenomenet nätet även i detta fall kan göra ett mindre problem till ett gigantiskt;)

Ditt begagnade objektiv kan vara skadat och jag skulle lämna in det för diagnos innan jag lägger ut pengar på något annat.

Du kan inte lämna tillbaka det?

/Stephan
Gammal 2019-05-03, 13:04
Cope1

DanneSWE skrev: Jag har nyligen köpt en Sigma 18-35 f1.8
Den sätter fokuset helt rätt så det är inga problem med det.

Dock märker jag att vid svåra förhållanden, låt säga kvällspromenader. Då har den lite problem att hitta fokus, speciellt vid korta brännvidder.
Zoomar jag till 24-25mm eller mer så blir det bättre.
Kan tillägga att detta gäller bara vid max bländare, när jag sen är hemma så har jag använt samma inställningar och då är det inga problem att hitta fokus.

Lösningen som jag har när det är lite svåra förhållanden och jag har största bländaren det är att gå över till liveview, då försvinner problemet för mig.

Verkar helt enkelt som Sigman är lite känsligare när man använder den optiska sökaren..

Har du provat med liveview?
Nä, köpet hävdes och jag köpte istället Tamrons 35/1.8 :)
Gammal 2019-05-03, 13:39
MattiasL

Jag hade en 35/1,4, och ofta var den toppen, men den kändes inte helt förutsägbar. Vissa avstånd satt inte bombsäkert, verkade det som. Fann att jag oftast bländade ner till 4 för att vara säker, och det slutade med att den fick vara hemma i skåpet för det mesta. Min var dock en tidig, och jag tror de förbättrats sen dess.
Gammal 2019-05-03, 14:45
knobloch

Jag har en Sigma 35/1,4 Art och den har funkat utan problem på alla avstånd på både min gamla 7D och numera på min 6D. Jag upplever det som väldigt skarpt.

Har även ett Sigma 85/1,4, men inte Art utan gamla DG-versionen. Den funkade inte alls bra på längre avstånd på 7D men klockrent på alla avstånd med 6D vilket blev en glad överraskning. Är inte lika skarpt som 35:an dock, nya Art-versionen lär vara skarpare.

Har nu även Sigma 24/1,4 samt 105/1,4 (båda Art) och har inte haft några problem med fokus alls. Peppar, peppar.. :)

Kör visserligen inte med UV-filter heller. :D

Att Sigma 35/1,4 skulle vara ökänt för fokuseringsproblem som skrevs tidigare i tråden stämmer inte direkt överens med den uppfattning jag själv har. Tidigare var nog AF-problemen med Sigma-objektiv lite (eller rentav mycket) värre, men i och med Art-serien så är de omdömen och recensioner jag läst på nätet ganska samstämmiga i att de ryckt upp sig väsentligt på den fronten. Stämmer ganska bra med mina egna erfarenheter också.

Har tidigare ägt ett Canon 50/1,4, och det var ganska opålitligt vad gäller fokus. Så ingen garanti att det blir bra även om man kör med original-objektiv.
Gammal 2019-05-03, 16:05
J O Härnström

Jag har haft fler problem med Canons optik än med Sigmas. Framförallt har äldre objektiv krånglat på nyare hus. Ljusstarka ART objektiv bör man mikrojustera mycket noggrant enl. Optimization till USB-dockan. Dåligt utförd kalibrering duger inte. Man ska inte skylla på fabrikanten om man inte kan mikrojustera på ett riktigt sätt. Inte heller om man har filter på objektivet vid skärpetest.

Min EOS 5D III har fått ett nytt spegelhus för 5000 kr. Efter det har jag kollat mina objektiv. En del Canongluggar mikrojusterade om. Fast optik går bara att justera på ett avstånd, zoomarna i vidvinkelläge resp. teleläge också på ett avstånd. Medans ART objektiven justeras på 4 avstånd med dockan. Gissa vilket som är bäst.
Gammal 2019-05-03, 17:02
Oförbätterlig

Glad
Sabud skrev: Jag har haft mitt 35/1,4 sedan det kom ut. Har fungerat ypperligt på en 5DM3 genom åren. Känner även ett par till med detta objektiv som aldrig haft några problem.

Gissar att fenomenet nätet även i detta fall kan göra ett mindre problem till ett gigantiskt;)

Ditt begagnade objektiv kan vara skadat och jag skulle lämna in det för diagnos innan jag lägger ut pengar på något annat.

Du kan inte lämna tillbaka det?

/Stephan
Hej!

Jag fick som sagt mycket bättre ordning på det är jag plockade bort ett UV-filter som satt på gluggen, det blev som natt och dag
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.

Elinchrom ELB 500 TTL