Annons

Färgprofil & color sync vad har jag missat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Äntligen fick jag svar på vart man hitta inställningen om den funnits vill säga. Vet inte om det är mitt OsX lion som spökar eller om det som jag skrev förrut är så att alla bra guider jag blivit länkad till är gjorda i tidigare versioner av OsX. Vet inte om den stängs av med automatik. Kommer en kompis ur fotoklubben idag som ska försöka hjälpa mig, tyvärr ser jag inget hopp hör av mig om hur det går sen.
/Simon



Här är en artikel om Canon 9000 MkII, länk till avsnittet där de stänger av färghanteringen i skrivarens drivrutin för "Art prints":

http://www.imaging-resource.com/PRINT/CP9KII/PRO9K2.HTM#art

Bild 1: Väljer rätt utskriftsprofil i Photoshop
Bild 2: Väljer rätt media typ i skrivardrivrutinen för din pappers/profilkombination
Bild 3: Stänger av färghanteringen i skrivardrivrutinen; Color correction: None
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Skulle behöva hjälp med utskrift inställningar på min Mac book pro OsX Lion skrivaren är en Canon pixma pro 9000 mark II. Använder original patroner,Canon foto papper med rätt pappers profil vald. Provat att skriva ut med LR3, Capture one och aperture. Provat att låta datorn bestämma färger har provat att låta skrivaren bestämma färger men det blir inte som på skärmen hmmm😭
Intressant tråd...jag har likartade problem vid utskrift A3+, jag ska studera de andra inläggen nedan...
Jag skulle vilja ha min utskrift på min Canon pixma pro 9000 mark II lika som vad min Retina-skärm på min MBP15" visar...men jag har skrivit ut tre st misslyckade A3+ papper idag, onödigt!

Den minst dåliga utskriften blev ändå när jag flyttade över bilden till minPC, öppnade bilden i Photoshop (obs inga bildändringar alls - bara "skriv ut") senaste Ps-uppdateringen, och lät skrivaren hantera färgerna vid uskriften på Canons bästa papper Pro Platinum...
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tillägg: jag har Canons original färgpatroner i skrivaren, men rätt färgprofil förr papperet A3+ Canon Pro Platinum, var hittar jag den och var anger jag den? I Photoshop? Logiskt vore väl skrivarens drivrutin OM man låter skrivaren färghantera som jag gjort?

Tidigare stora utskrifter som jag har gjort har blivit helt perfekta...varför krånglar det nu? Den bild jag vill skriva ur är en jpeg...tidigare har jag alltid skrivit ut från TIFF- bild på ”mitt” sätt!
/B
 

alfin

Aktiv medlem
Oj, du väcker liv i en sju år gammal tråd!

Finns papperet Canon Pro Platinum som valbart pappersalternativ i Canons skrivardrivrutin? I så fall kan du låta skrivaren sköta färghanteringen. När du väljer rätt papper, kommer rätt pappersprofil att väljas automatiskt.

Om Canon Pro Platinum inte finns i Canons skrivardrivrutin som valbart pappersalternativ, måste du få tag i rätt pappersprofil från Canon först. När du har installerat den på datorn (lagt den i rätt folder), väljer du att låta Photoshop sköta färghanteringen och väljer profilen för Canon Pro Platinum papper.

Är retinaskärmen på din MBP profilerad? Annars kan du börja med det om du vill ha någon rimlig överensstämmelse mellan vad du ser på skärmen och vad som kommer ut på papperet.
 
ANNONS