Annons
Gammal 2012-01-08, 19:36
Smw

stefohl skrev: Fast hade du valt Ingen färghantering här hade det blivit helt rätt.
Hej !

Javisst, så är det, använder inte den skrivarrutinen annat än till dokumnet, word mm
vilket inte sker speciellt ofta.

Använder en freewarerip till bilder:
http://www.blackfiveimaging.co.uk/in...2F01PhotoPrint

//MW
Gammal 2012-01-08, 20:22
Jonson

Hej
Ni två verkar vara duktiga på det här. En fråga bara
Har ni gjort det här i OsX Lion? Det verkar som alla länkar jag fått
Om hur man gör är gjorda i en annan version av osX.
För det har väl inget att göra med att jag skriver ut via nätverket.
Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Om ni fortfarande är säkra skulle jag bli glad om ni kan göra
En guide åt mig step by step
/ Simon

Smw skrev:
Då försöker jag svara, det blir lite egendomligt eftersom jag inte använder
något av vad du gör, men ett försök.

Det brukar finnas ett val i skrivardialogen liknande detta
( nja, kanske här epson P2100) där det går att välja.

sen vet jag att det är besvärligta i några PS-versioner att
printa utan profil, se här för alternativ.
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
( nu myser säkert Stefan )

//MW
Gammal 2012-01-08, 21:14
stefohl

Jonson skrev: Hej
Ni två verkar vara duktiga på det här. En fråga bara
Har ni gjort det här i OsX Lion? Det verkar som alla länkar jag fått
Om hur man gör är gjorda i en annan version av osX.
För det har väl inget att göra med att jag skriver ut via nätverket.
Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Om ni fortfarande är säkra skulle jag bli glad om ni kan göra
En guide åt mig step by step
/ Simon
Tyvärr har jag inte tillgång till någon Canon-drivrutin just nu, så att göra en steg för steg är svårt. Men det är inte drivrutinen du ska stänga av, det är färghanteringen i drivrutinen.

Stefan
Gammal 2012-01-08, 21:25
Jonson

Så kan det vara, kanske skriver jag fel. Men det är den jag menar.
Jag ska se om jag kan göra en skräm dump i morgon så Får du själv se vilka 2 alternativ jag har att välja på
Simon

stefohl skrev: Tyvärr har jag inte tillgång till någon Canon-drivrutin just nu, så att göra en steg för steg är svårt. Men det är inte drivrutinen du ska stänga av, det är färghanteringen i drivrutinen.

Stefan
Gammal 2012-01-09, 15:53
alfin

Jonson skrev: Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Här är en artikel om Canon 9000 MkII, länk till avsnittet där de stänger av färghanteringen i skrivarens drivrutin för "Art prints":

http://www.imaging-resource.com/PRIN...PRO9K2.HTM#art

Bild 1: Väljer rätt utskriftsprofil i Photoshop
Bild 2: Väljer rätt media typ i skrivardrivrutinen för din pappers/profilkombination
Bild 3: Stänger av färghanteringen i skrivardrivrutinen; Color correction: None
Gammal 2012-01-10, 06:55
Jonson

Äntligen fick jag svar på vart man hitta inställningen om den funnits vill säga. Vet inte om det är mitt OsX lion som spökar eller om det som jag skrev förrut är så att alla bra guider jag blivit länkad till är gjorda i tidigare versioner av OsX. Vet inte om den stängs av med automatik. Kommer en kompis ur fotoklubben idag som ska försöka hjälpa mig, tyvärr ser jag inget hopp hör av mig om hur det går sen.
/Simon

alfin skrev: Här är en artikel om Canon 9000 MkII, länk till avsnittet där de stänger av färghanteringen i skrivarens drivrutin för "Art prints":

http://www.imaging-resource.com/PRIN...PRO9K2.HTM#art

Bild 1: Väljer rätt utskriftsprofil i Photoshop
Bild 2: Väljer rätt media typ i skrivardrivrutinen för din pappers/profilkombination
Bild 3: Stänger av färghanteringen i skrivardrivrutinen; Color correction: None
Gammal 2019-07-11, 20:01
Canalog

Jonson skrev: Skulle behöva hjälp med utskrift inställningar på min Mac book pro OsX Lion skrivaren är en Canon pixma pro 9000 mark II. Använder original patroner,Canon foto papper med rätt pappers profil vald. Provat att skriva ut med LR3, Capture one och aperture. Provat att låta datorn bestämma färger har provat att låta skrivaren bestämma färger men det blir inte som på skärmen hmmm😭
Intressant tråd...jag har likartade problem vid utskrift A3+, jag ska studera de andra inläggen nedan...
Jag skulle vilja ha min utskrift på min Canon pixma pro 9000 mark II lika som vad min Retina-skärm på min MBP15" visar...men jag har skrivit ut tre st misslyckade A3+ papper idag, onödigt!

Den minst dåliga utskriften blev ändå när jag flyttade över bilden till minPC, öppnade bilden i Photoshop (obs inga bildändringar alls - bara "skriv ut") senaste Ps-uppdateringen, och lät skrivaren hantera färgerna vid uskriften på Canons bästa papper Pro Platinum...
/B
Gammal 2019-07-12, 06:48
Canalog

Tillägg: jag har Canons original färgpatroner i skrivaren, men rätt färgprofil förr papperet A3+ Canon Pro Platinum, var hittar jag den och var anger jag den? I Photoshop? Logiskt vore väl skrivarens drivrutin OM man låter skrivaren färghantera som jag gjort?

Tidigare stora utskrifter som jag har gjort har blivit helt perfekta...varför krånglar det nu? Den bild jag vill skriva ur är en jpeg...tidigare har jag alltid skrivit ut från TIFF- bild på ”mitt” sätt!
/B
Gammal 2019-07-12, 19:42
alfin

Oj, du väcker liv i en sju år gammal tråd!

Finns papperet Canon Pro Platinum som valbart pappersalternativ i Canons skrivardrivrutin? I så fall kan du låta skrivaren sköta färghanteringen. När du väljer rätt papper, kommer rätt pappersprofil att väljas automatiskt.

Om Canon Pro Platinum inte finns i Canons skrivardrivrutin som valbart pappersalternativ, måste du få tag i rätt pappersprofil från Canon först. När du har installerat den på datorn (lagt den i rätt folder), väljer du att låta Photoshop sköta färghanteringen och väljer profilen för Canon Pro Platinum papper.

Är retinaskärmen på din MBP profilerad? Annars kan du börja med det om du vill ha någon rimlig överensstämmelse mellan vad du ser på skärmen och vad som kommer ut på papperet.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.

Miops Capsule360