Fotosidans Forum > Intresse / Inriktning > Landskap, nattbild > Vad har ni gjort för att utveckla er inom landskapsfotografi?

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-07-12, 15:49
gamleJ

Har ni någon uppfattning kring hur skolade de mer kända naturfotograferna är/var? Är det viktigt med en gedigen utbildning inom fotografi eller är det andra saker som har större betydelse? Idag när vi översköljs av både bra och dåliga bilder känns det som att teknisk perfektion, unikt konstnärligt uttryck, eller speciella ögonblick är det som i vissa fall klarar att stå ut från mängden.
Gammal 2019-07-12, 16:13
M7_21

Tror iaf att Brutus Östling t.ex. inte gått den kursen.
Gammal 2019-07-12, 16:23
jonasfj
Avslutat medlemskap

M7_21 skrev: Tror iaf att Brutus Östling t.ex. inte gått den kursen.
Jag har hört att Takeshi Mizukoshi gick den för några år sedan. Han jobbar numera som bildlärare i Yokohama.
Gammal 2019-07-12, 17:10
Terje H

gamleJ skrev: Har ni någon uppfattning kring hur skolade de mer kända naturfotograferna är/var? Är det viktigt med en gedigen utbildning inom fotografi eller är det andra saker som har större betydelse? Idag när vi översköljs av både bra och dåliga bilder känns det som att teknisk perfektion, unikt konstnärligt uttryck, eller speciella ögonblick är det som i vissa fall klarar att stå ut från mängden.
De flesta kända naturfotograferna har ingen utbildning inom fotografi. Ser man genom åren och de mest erkända fotograferna i världen så saknar nästan samtliga någon utbildning inom fotografi.

Jag tror utbildningsnivån är större bland nutidens mer kommersiellt inriktade fotografer, men jag är inte säker.

De flesta är självlärda, man har utvecklat sig successivt och studerat det man själv har tyckt man har behövt lära sig.
Gammal 2019-07-12, 17:20
PMD

alfin skrev: Ja, framför allt genusperspektivet är säkert väldigt viktigt i den kursen för att utveckla sin förmåga till god och korrekt landskapsfotografi. Vore ju förfärligt om någon råkade fotografera en trädstam som påminner betraktaren om fallossymboler och därmed kränker någon skör stackare som egentligen förväntade sig en vacker solnedgång. ;)
Kursen i sig var som sagt bara ett exempel. Det finns säkert liknande kurser som helt utelämnar genusperspektiv för den som är allergisk mot sådant.

jonasfj skrev: Det verkar som om man måste följa utbildningen till bildlärare för att få gå kursen...
Det är bara ett exempel, Helge. Betrakta inte just den specifika kursen som den ultimata kursen som gör dig till en bättre fotograf. Det finns andra högskolor som ger liknande kurser.
Gammal 2019-07-12, 17:23
PMD

jonasfj skrev: Jag har hört att Takeshi Mizukoshi gick den för några år sedan. Han jobbar numera som bildlärare i Yokohama.
Varför detta förakt mot kunskap?

Man behöver inte gå en högskolekurs för att lära sig mer om bilder. Det finns andra källor, andra sorters kurser. Huvudpoängen är att ju mer man lär sig (och formaliserat lärande är oftast bättre än trial-and-error) desto bättre förstår man vad som gör en bra bild.

Konstnärer som målar brukar inte sällan gå en konstutbildning för att lära sig att måla bra bilder. Samma sak kan nog tillämpas på fotografisk konstutövning.
Gammal 2019-07-12, 18:23
jonasfj
Avslutat medlemskap

Terje H skrev: De flesta kända naturfotograferna har ingen utbildning inom fotografi. Ser man genom åren och de mest erkända fotograferna i världen så saknar nästan samtliga någon utbildning inom fotografi.

Jag tror utbildningsnivån är större bland nutidens mer kommersiellt inriktade fotografer, men jag är inte säker.

De flesta är självlärda, man har utvecklat sig successivt och studerat det man själv har tyckt man har behövt lära sig.
Många framgångsrika fotografer har studerat konstvetenskap...
Gammal 2019-07-12, 18:32
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Varför detta förakt mot kunskap?

Man behöver inte gå en högskolekurs för att lära sig mer om bilder. Det finns andra källor, andra sorters kurser. Huvudpoängen är att ju mer man lär sig (och formaliserat lärande är oftast bättre än trial-and-error) desto bättre förstår man vad som gör en bra bild.

Konstnärer som målar brukar inte sällan gå en konstutbildning för att lära sig att måla bra bilder. Samma sak kan nog tillämpas på fotografisk konstutövning.
Varför tror du att jag har förakt mot kunskap?
Gammal 2019-07-12, 18:35
PMD

jonasfj skrev: Varför tror du att jag har förakt mot kunskap?
Om jag har feltolkat din kommentar om Takeshi Mizukoshi får du gärna förtydliga och berätta hur den ska tolkas.
Gammal 2019-07-12, 22:50
bildsten

M7_21 skrev: Du har rätt med att byta kameror inte är lösningen. Vad jag menar är att (nästan) alla stillbilder på landskap har en en tendens att se ungefär likadana ut iom det alltid blir i fotografens egen höjd.

Ibland ser man någon som lagt sig platt på marken eller klättrat upp i ett träd för lite mer annorlunda vinklar. Gott så.

Men om man vill ta till ett mera drastiskt grepp för att gå vidare i sitt fotograferande spelar det väl ingen roll vilken kamera man har. Tänk dig själv en bild som du ska ta vid den vackra stranden. Sjön ligger spegelblank och solen skiner. Du tar bilden är är nöjd med den.

På hemvägen kanske du undrar hur bilden skulle blivit om du hade kunnat ta den 30 meter upp istället. En helt ny bild på samma motiv. Förnyelse tycker jag. Vill betona att en sån bild bara är ett komplement till den ordinarie bilden.

En helt annat sak som förbryllar mig, går lite utanför ämnet men ändå... Varför tas så ofantligt mycket solnedgångsbilder? Folk verkar nästan besatta att ta sånt, kolla på FB så förstår alla och envar att många älskar dess bilder. Varför?

Vad lockar att se kanske 50-100 solnedgångar under en dag? Mobilbilderna dominerar med mycket skiftande bildkvaliteter. Återigen, vad lockar att ta sånt stup i ett? Nu kommer säkert piska vina över inlägget...
Det är ju riktigt att ett ändrat perspektiv kan göra underverk och göra en bild både mera informativ och intressant. Jag tycker dock att en landskapsbild tagen från luften ibland blir lite platt. I bästa fall finns en spännande eller intresssant bakgrund, men det finns oftast ingen förgrund som ger djup i bilden. De gånger jag har klättrat högt upp och fotograferat ett landskap blir jag ibland besviken, jag har kommit för högt. Visst, jag ser landskapet utbrett framför mej, men det blev inte som jag tänkt. Det har antagligen med djupseendet att göra, som någon varit inne på tidigare. Jag kollar ibland motiv (inte bara landskap) med ett öga och många gånger inser jag då att det är ingen ingen ide att trycka på avtryckaren då utan försöka hitta en intressantare vinkel eller perspektiv. Eller skippa bildidén helt. Ibland blir det en landskapsbild som ingår i ett sammanhang, som den bifogade. Någon eller några kanske känner igen bron i bilden. Bilden ska komplettera en bildserie som handlar om ett världsarv.

På tal om solnedgångar hörde jag en gång talas om en fotoklubb (i Stockholm?) som hade solnedgångsförbud på sina bildvisningar.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	SNOO1770_bron_800fs.jpg
Visningar:	18
Storlek:	323.7 KB
ID:	148485  

Gammal 2019-07-12, 23:39
sb12

alfin skrev: Ja, framför allt genusperspektivet är säkert väldigt viktigt i den kursen för att utveckla sin förmåga till god och korrekt landskapsfotografi. Vore ju förfärligt om någon råkade fotografera en trädstam som påminner betraktaren om fallossymboler och därmed kränker någon skör stackare som egentligen förväntade sig en vacker solnedgång. ;)
Kanske bidrar det åtminstone till att man utvecklas som fotograf. Är det just genusperspektiv som är helt ointressant eller är det alla nya perspektiv som man ska skita i??
Tror du på riktigt att genusperspektiv handlar om att någon blir kränkt av trädstammar??
Jaja, du kanske behöver en ny kamera med bättre DR så kommer allt ordna sig.
Gammal 2019-07-13, 00:10
alfin

sb12 skrev: Är det just genusperspektiv som är helt ointressant eller är det alla nya perspektiv som man ska skita i?? Tror du på riktigt att genusperspektiv handlar om att någon blir kränkt av trädstammar??
Vilken del av det jag skrev var det du inte förstod?

Googla "Genustrumpeten" och vidare till Tanja Bergkvists skrifter om genusvansinnet inom universitets- och högskolevärlden och hur vänsterfeminismen infiltrerat statsapparaten i stort och smått. De vänsterblivna lär inte ta till sig, men vi övriga bör reagera.
Gammal 2019-07-13, 00:40
sb12

alfin skrev: Vilken del av det jag skrev var det du inte förstod?

Googla "Genustrumpeten" och vidare till Tanja Bergkvists skrifter om genusvansinnet inom universitets- och högskolevärlden och hur vänsterfeminismen infiltrerat statsapparaten i stort och smått. De vänsterblivna lär inte ta till sig, men vi övriga bör reagera.
Ok, mysig attityd.
Men iallafall, varför tror du att syftet med en reflektion över genusperspektiv ska resultera i en ”god och korrekt” förmåga att skapa landskapsfotografier?
Fan va häftigt att du använder det supercoola uttrycket ”vänsterblivna”.
Gammal 2019-07-13, 05:51
Bengf

Man kan ta konsten att laga mat som ett exempel som jag kan tycka påminner om konsten att utvecklas inom Foto, Jamie Oliver han kan smaka på en morot och utbrista en nästan tårögd känsla av högsta tillfredsställelse, fasen jag får inte samma känsla när jag smakar på den jäkla moroten, tusan var hittar jag den där fantastiska olivoljan som skvättas i all matlagning tillsammans med Chilli.

Vem skall bedöma mina bilder, gammelmormor eller Agfors.
Gammal 2019-07-13, 06:42
jonasfj
Avslutat medlemskap

PMD skrev: Om jag har feltolkat din kommentar om Takeshi Mizukoshi får du gärna förtydliga och berätta hur den ska tolkas.
Det kanske hade något att göra med att du drog fram en obskyr kurs i Umeå som pågår ett år som bara är öppen för de som deltar i utbildningen till bildlärare. ;-)

Senast redigerad av jonasfj den 2019-07-13 klockan 07:01.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.

B+W Filter