Annons
OBS: denna grupp är markerad som inaktiv. Gruppvärden kan aktivera den igen genom att redigera inställningarna.
Gammal 2010-08-16, 18:16
Makten

Tummen upp
Sådär, dosan är laddad:-) Att få upp filmen på spiralen var en baggis. Den var inte alls så sladdrig som jag trott. Snarast gick det lättare än med 135-film. Däremot satt den eländiga klisterlappen som håller samman papper och film, kvar på filmen och var omöjlig att ta bort. Så jag var tvungen att i mörkret leta fram en sax. Passade på att klippa till hörnen också.

Nu blir det temperering med vattenbad och såna krejjer.
Gammal 2010-08-16, 19:57
raunavaara

Det är väldigt trevligt att läsa dina eskapader!
Gammal 2010-08-16, 20:16
Benganbus

Graal skrev: Sen finns metallspolar/dosor i rostfritt stål som laddas inifrån. Kan vara lite knivgt att lära sig tekniken där, men när man väl kommit på det säger de som använder såna att de aldrig kommer gå tillbaka till plastspolar igen. Har själv alltid använt Patersons plastspolar och när de börjat bli kinkiga har jag slängt dom och köpt nya. Har väl bytt mina 5 spolar ungefär 3 ggr sen jag började använda dom för 30 år sedan. Försöker alltid ha samma pardelar ihop (lägger dom bredvid varandra när de torkar och när någon spole börjar krångla byter jag ut den mot en ny).
Jag har haft en Kinderman ståldosa med stålspiraler sedan 1964.
Och den är inte svår att ladda, man lär sig lätt.
Går att ladda även då dosan/spiralen är fuktig,
som ibland kan vara ett problem med plastdosor.
/Bengan
Gammal 2010-08-16, 21:03
pic-tor

Makten skrev: Sådär, dosan är laddad:-) Att få upp filmen på spiralen var en baggis. Den var inte alls så sladdrig som jag trott. Snarast gick det lättare än med 135-film. Däremot satt den eländiga klisterlappen som håller samman papper och film, kvar på filmen och var omöjlig att ta bort. Så jag var tvungen att i mörkret leta fram en sax. Passade på att klippa till hörnen också.

Nu blir det temperering med vattenbad och såna krejjer.
Med en gnutta tålamod är inte klisterlappen särskild svår att pilla bort från filmen. Pilla upp ett hörn först och sedan är det ganska lätt att dra av den. Jag klipper aldrig med saxen.
Gammal 2010-08-16, 21:10
raunavaara

Benganbus. Jag kastade också min plastdosa ungefär samtidigt. Har använt Kindermann sedan dess. Sumpade några bildrutor i början, för jag försökte "tvinga" filmen. Men efter det kan jag inte tänka mig ens försöka med plastdosor igen.

Graal. En spiraldosa kan vara dyrare i inköp, men långsiktigt verkar det bli billigare. Jag har samma dosor kvar som jag använt sen början av 60 talet.
Gammal 2010-08-16, 21:11
Makten

Nå, nu var det i beckmörkret jag upptäckte att klisterlappen satt där den satt, så då hade jag inte mycket val. Jag försökte greppa dess hörn, men det gick inte.

I alla fall är filmen framkallad; Utgången (2007) Iford HP5 Plus i D-76, 10 minuter @ 20 grader. Och det ser mycket bra ut:-)
Gammal 2010-08-17, 06:12
J. Patric

När jag "öppnar" en 120-rulle, så rullar jag alltid upp filmen i vänsterhanden. Sedan river jag loss änden med tejp från skyddspapperet och drar sedan bort tejpet från filmen. Därefter rundar jag av filmänden med sax innan jag trär in den i spiralen. Känner så att den laddar rätt och håller försiktigt vänsterhandens fingrar om filmen och tummarna vid laddöppningen medan jag vickar spolen och laddar upp filmen.

När man drar av tejpen från filmen kan man ibland se ett svagt ljussken av statisk elektricitet. Det verkar dock bara slöja filmen just där, men i alla fall mindre om man drar av tejpen långsamt.
Gammal 2010-08-17, 12:33
Makten

Garv!
J. Patric skrev: När jag "öppnar" en 120-rulle, så rullar jag alltid upp filmen i vänsterhanden. Sedan river jag loss änden med tejp från skyddspapperet och drar sedan bort tejpet från filmen. Därefter rundar jag av filmänden med sax innan jag trär in den i spiralen. Känner så att den laddar rätt och håller försiktigt vänsterhandens fingrar om filmen och tummarna vid laddöppningen medan jag vickar spolen och laddar upp filmen.

När man drar av tejpen från filmen kan man ibland se ett svagt ljussken av statisk elektricitet. Det verkar dock bara slöja filmen just där, men i alla fall mindre om man drar av tejpen långsamt.
Jag gjorde precis så, men jag trodde att tejpen skulle sitta kvar på pappret, vilket den förstås inte gjorde. Och jag lyckades verkligen inte få loss den från filmen, för då hade jag behövt använda så mycket våld att jag riskerat att riva sönder hela filmen. För att inte tala om att jag hade kladdat ner den fullständigt med fingrarna;-)
Gammal 2010-09-10, 20:45
idrougge

Jag kör med två Jobodosor ur olika serier, en för handframkallning och en för maskin. Plastspiraler. Det är mest med 36-bildsrullar som det kan bli motstånd, med 24 bilder har man mer spelrum. Det kan vara inbillning, men jag tycker det känns som om filmer på PET-bas är lite lättare att föra in i spåren.
Gammal 2010-09-11, 17:06
Dez

Det finns många som vurmar för spiralerna av ståltråd, men jag fick det inte att funka trots många försök. Det blev alltid ett varv med film "över" som låg mot det yttersta varvet varvid framkallare och fix ej kommer åt där. Hur kunde det bli så?
Sedan började jag använda plastspiraler och allt funkar bra. Ibland kan filmen haka sig, men det är bara att rucka och rycka och "ta i" lite. Och kanske dra isär spiralerna lite samtidigt. Ett tips till Makten, ta tag i 120-filmen mellan tumme och pekfinger och dra in den första halvvarvet så att den kommer rätt. Se sedan till att ingången i spiralerna är nog mycket uppåt. Så att filmen ligger mot periferin på spiralen innan den går in. Annars kan filmen hoppa ur. Sedan är det av yttersta vikt att man fasat av filmen med sax, c:a 15 grader 2 millimeter in. Och för guds skull, kolla så kulorna rör sig fritt innan du börjar! De kan fastna.
Gammal 2018-09-06, 02:20
Canalog

Kijana skrev: Jag hade också, som det kändes, pinsamt svårt i början med att ladda in filmen på spolen. Efter ett tag, kanske halvvägs, (jag såg ju inte) så började filmen glida ur och ibland med en "duns" hamnade den på golvet i en osorterad hög.
Men så kom jag fram till att jag höll spolen fel. Jag hade börjat med att i dagsljus fästa filmen i spolen och sedan i mörkret vrida de två spiraldelarna mot varandra. Kanske var det som var felet.
Jag har fortsatt att fästa filmen i dagsljus men ändrade proceduren från att jag höll filmen och laddade in den i riktning från mig, till att jag vände på spolen och laddade in den mot mig genom att bara vrida på spolens högerhalva. Då får jag också med tummarna kontroll över att filmen löper in i spolen på rätt sätt.

Sedan dess har det gått galant.
Finns det ingen instruktionsfilm t ex på youTube om hur man gör på bästa sätt?
mvh
/
Gammal 2018-09-06, 02:59
Canalog

Canalog skrev: Finns det ingen instruktionsfilm t ex på youTube om hur man gör på bästa sätt?
mvh
/
Jag hittade en bra video på YouTube nyss - (via Photax hemsida/Mörkrum/Spiraler t Paterson)

https://www.youtube.com/watch?v=iVF4...&frags=pl%2Cwn

MIna svårigheter med 135-36 kanske beror på sliten/gammal (eller inte noga rengjord!) spiral då...
Ska prova att rengöra innan jag köper ny spiral!
/B
Gammal 2018-09-06, 08:14
Nils-Erik Eriksson

Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
Gammal 2018-09-06, 10:33
Canalog

Nils-Erik Eriksson skrev: Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
Hej Nils-Erik!
Tack för din replik - det är nog snarare så att jag behöver köpa en ny spiral, den jag har är nog bortåt 50 år gammal nu!
mvh
/B
Gammal 2019-07-13, 15:10
Canalog

Nils-Erik Eriksson skrev: Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
Hej igen Nils-Erik!
Jo jag har nu köpt en ny plastspiral från Photax, och det går mycket bättre nu, den är ju ren och fin. Jag såg tidigare i ett av dina inlägg i denna tråd att du har laddat en 36:a i plastspiral på 38 sekunder...

Jag ska ta tid själv nästa laddning, men jag tror att jag har inte skuggan av en chans att komma i närheten av din tid...Jag fipplar ju oxå på i en mörkrumssäck, som nog saktar ner lite, men vi får se...det är inte säkert att jag meddelar min tid här...!
Ha det bra
/B
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.

Elinchrom ELM8