Gammal 2019-07-29, 01:23
martinot

jonas18z skrev: Men om man bara sätter sig ner och fundera så finns det inte så många fördelar med m43-sensor och de blir färre och färre. Lär ju inte vara många som går in i m43 idag?

Var ju en annan grej för 5-10 år sedan.
Jag kan ju självklart bara prata för mig själv, och m43 är det absolut senaste systemet som jag skaffat (ca 2 år sedan).

Startade med Nikon FF, sedan Fuji APS som lättare och mindre spegellöst system, och sedan sist kompletterande jag de två systemen med m43 som det ultimata resesystemkamerasystemet. Väldigt lätt och trevligt att resa med.

Favoriten är GM5 (som PMD också nämnde innan) med ett par fasta små objektiv. Kan verkligen rekommendera alla som reser mycket att pröva det. Grymt trevligt!
Gammal 2019-07-29, 01:56
PMD

Ja, Panasonic GM5 har ersatt kompaktkameror för resor för min del. Om man reser med sällskap så brukar det vara lite svårt att få acceptans för att stanna lite överallt och sätta upp stativ med stora kameror på. Därför har jag ofta begränsat mig till en hyfsat bra kompaktkamera på sådana resor.

GM5 är lika liten som en bra kompaktkamera men har en bildsensor som är större än de flesta sådana, och är dessutom en systemkamera med utbytbara obektiv.
Jag tror att den typen av kamera är framtiden för m4/3.

Tonyeagles inlägg #26 vill jag dock inte avfärda, men jag tror att det är en mindre nisch för m4/3 än resekameror typ GM5.
Gammal 2019-07-29, 05:07
Bengf

Rätta mig om jag har fel, var det inte den senaste M1- II som gjorde ett ryck vad gäller bättre brusprestanda och typ i klass med D7100 om man bara ser till DXO. GM5 har en äldre sensor och slutade att tillverkas för några år sedan.
Gammal 2019-07-29, 09:40
ajoe

Jag har gått all in med Fuji APS-C.

Det är så lätt att drabbas av GAS och Sonys A7III och nya A7RIV är lika små som Fujis X-T2/T3 fastän de har IBIS och FF, så man får sig en tankeställare.

Men det jag hittills sett av Sonys menysystem (har ärligt försökt använda en RX100 IV men det bara går inte) gör mig betänksam.

Så jag försöker regelbundet tala allvar med mig själv om att skillnaden mellan APS-C och FF ju faktiskt är ett bländarsteg och inte mer (hur man nu väljer att se det, skärpedjup etc) och att min förmåga att komma hem med kreativa bilder nog sitter mellan öronen mest och mindre i kameran.

Om jag skulle ha sadlat om idag och inte för tre år sedan så hade jag nog likväl hoppat på Sony/FF-tåget. Canikon känns helt främmande.

Fast vet ni vad som hade varit läckert? FF (och/eller APS-C) med 4:3-sensor, alltså samma bilddiagonal/optik som nuvarande 3:2-sensorer.

Men svarat på frågan tror jag är nej. Däremot så är det för många som försöker ta plats på en alltför liten systemkameramarknad och det kommer inte att hålla.
Gammal 2019-07-29, 11:14
martinot

Håller med om 4:3-proportionerna som normalt mycket trevligare och bättre utnyttjande av både sensoryta (beskär oftast mer på kanterna) och även bättre utnyttjande av optiken (som har en cirkulär yta, och där ju mer kvadratisk format på sensorn som möjligt nyttjar mest glas effektivast).

Hade gärna sett att man gått över från 3:2 till 4:3 på alla format, oavsett sensorstorlek. Klart mycket vettigare och normalt mycket trevligare proportioner tycker jag (både tekniskt och estetiskt).

3:2 är bara en (tycker jag) idiotisk gammal konservativ kvarleva från filmtiden när man standardiserade på att foto med filmfilm.

Nu när vi kan göra sensorer i alla möjliga format och proportioner fritt utan sådana konservativa "legacy"-begränsningar som på filmtiden, så borde vi droppat 3:2 för länge sedan.

Sedan gällande "optimal" sensorstorlek skall man aldrig glömma bort objektiven/optiken från ekvationen. Den är minst lika viktig som sensorn.

Kör du f/4 på dina nya FF istället för f/2,8 på APS, så har du vunnit precis noll och intet på att gå upp i sensorstorlek. Rent nollsummespel då.

Jag är inte "religiös" som Jonas och vissa här gällande sensorformat, utan tycker det är trevligt med allt från mobilkameror, 1" kompakt, m43 resesystem, APS och FF, och skulle i framtiden gärna skaffa något MF-system för den ultimata kvalitetsnörderiet.

Skulle jag dock vara tvungen (av ekonomiska skäl, platsskäl, eller annat teoretiskt/principiellt skäl) vara tvungen att välja ett enda format för att täcka alla mina behov, så skulle det helt klart vara APS. Inget snack om den saken.

Ytterst trevlig balans mellan storlek (funkar fint på resa, om man kan ta lite större system än m43), och klarar med rätt optik även de allra största krav på kvalitet och utskrifter upp till stora A0/A1 som jag någonsin behöver (jag är själv den största tekniska begränsningen).

(Men som tur är så är jag inte tvungen att välja ett system, utan kan ha kul att "nörda" mig med precis så många system som jag tycker är kul eller vettigt... 😊)
Gammal 2019-07-29, 13:23
PMD

Bengf skrev: Rätta mig om jag har fel, var det inte den senaste M1- II som gjorde ett ryck vad gäller bättre brusprestanda och typ i klass med D7100 om man bara ser till DXO. GM5 har en äldre sensor och slutade att tillverkas för några år sedan.
Det låter troligt. GM5 har dock fått en efterföljare.
Gammal 2019-07-29, 18:27
martinot

jonas18z skrev: Micro 4/3 är ju sedan ett tag på väg bort, vi kan se att panasonic går över till FF, olympus går dåligt, kostnadsbesparningen är inte lika står idag som för 10 år sedan.

APS-C kommer vara nästa som kommer försvinna, anledningen till att den introducerades var just för att det är billigare att tillverka en mindre sensor. Men nu håller den kostnaden på att minska och i dag kan du köpa en FF för under 10000kr nog för att du inte får senaste modellen men om några år kanske den är nere på 5-7 tusen och är det någon vitts med APS-C-systemet då? Vi hur Sony lanserats värdens högsta APS-C-upplösning som är en fullformat där man croppar till APS-C.

De första som kommer dö är highend kameror och som Nikon D500 - serien. Tror också fuji kommer ha sig en tankeställare om hur de ska göra.

Vi ser ju även att inom filmvärdlen så går ARRI,RED och Sony för till "Fullformat"

Börjar vi se slutet på APS-C?
Ifrån en annan tråd så postades denna länken (av Sten-Åke) som visar att på topplistan över bäst sålda spegellösa så kommer första FF först på 7:e plats.

Dvs. att plats 1-6 innehas av antingen APS-C eller m43.

Så din tes är inte riktigt korrekt med verkligheten idag (kanske mer önsketänkande från din sida hur du vill att framtiden skall se ut för dig).

https://www.sonyalpharumors.com/the-...ar-with-canon/Klicka på bilden för en större version

Namn:	201907181211_2.jpg
Visningar:	8
Storlek:	112.4 KB
ID:	148602
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	BCN.jpg
Visningar:	7
Storlek:	51.8 KB
ID:	148603  

Gammal 2019-07-29, 21:13
jonas18z

Det är möjligt att det kanske stämmer. Men var är fuji,?

Faktum är att FF-sensorer kommer bli billigare och skillnaden mindre mellan aps-c .

Nikon har bara sin Z-mount och skippat aps-c har därav inget problem
Sony har E.mount och samma för både APS-c och FF och även super35.
Canon har en jäkla röra de har de har RF som bara är FF än så länge, de har EF-M som inte är kompatibelt med RF. så börjar du på APS-c så måste du ändå köpa nya objektiv. helt och hållet. Hur kommer de göra?
Gammal 2019-07-29, 21:39
PMD

jonas18z skrev: Faktum är att FF-sensorer kommer bli billigare och skillnaden mindre mellan aps-c .
Varför det?
Gammal 2019-07-29, 22:07
martinot

jonas18z skrev: Det är möjligt att det kanske stämmer. Men var är fuji,?
I Japan.

🙂

Gällande sensorformat så har de utmärkta kameror för både APS och MF.

Till skillnad från Sony, Nikon och Canon, som alla tre har ganska dåligt utbud av objektiv för APS (från de tre tillverkarna så skulle jag enbart satsa på deras FF-system - utan tvekan), så är utbudet av fina APS-objektiv fantastiskt bra och trevligt på Fujisidan. Överlägset bäst av alla inom den sensorstorleken.

Du kan inte hitta något bättre på marknaden inom APS. Vilket gör det kamerasystemet till en underbart fint balanserad och trevlig kompromiss mellan storlek/vikt och ljuskapacitet.

Skulle jag vara tvungen att avstå från alla mina olika kamerasystem, och endast få lov att standardisera på ett enda, så skulle det utan tvekan bli APS i form av X-mount från Fujifilm.

Riktigt kanontrevligt system! Kan verkligen rekommendera dig att testa det.
Gammal 2019-07-30, 15:59
Bengf

Hoppas Fuji sätter in IBIS i flera modeller än X-H1, och att X-T4 får några mm djupare grepp, behöver inte få lika djupt som X-H1, Fuji vill nog ha en skillnad mellan dessa.

f/2,8 på APS-C ger samma som f/4 på FF stämmer så klart, går att vända på också om man tänker att ofta sparar man vikt med lite sämre ljusstyrka på objektiven, vilket också gör APS-C kamerorna lättare, själv har jag ett gammalt f/1,7 objektiv, men inte kör jag bara på f/1,7 det går ofta upp till f/5,6 och f/8,0 också.
Gammal 2019-07-30, 17:36
Brix

Bengf skrev: Hoppas Fuji sätter in IBIS i flera modeller än X-H1, och att X-T4 får några mm djupare grepp, behöver inte få lika djupt som X-H1, Fuji vill nog ha en skillnad mellan dessa.
Det hade varit trevligt ja :) Om de slänger in IBIS i X-T4 så kommer de ju dock eliminera en av de stora anledningarna ratt köpa en X-Hx istället. Då är det ju i stort sett bara greppet, topp-displayen och den lite bättre byggkvalitén/vädertätningen som skiljer dem åt. Men visst, om det inte skiljer så mycket i pris mellan dem så är det ju iofs. bra med ett par alternativ.

Mina största förhoppningar för X-H2 och X-T4 är dock att de överger X-trans och använder bayer istället samt att de också gör ett nytt och bättre batteri till dem.
Gammal 2019-07-30, 18:39
Grevture
Administratör

jonas18z skrev: Faktum är att FF-sensorer kommer bli billigare och skillnaden mindre mellan aps-c .
Precis som Per är jag lite frågande varför småbildssensorer skulle bli märkbart billigare. Visst tenderar elektronikkomponenter att bli billigare efterhand, men det uppnår man ju oftast genom att krympa dem, vilket inte riktigt är ett alternativ här. Och dessutom: när nu kameramarknaden krymper är nog risken snarare att de blir lite dyrare per styck

Sedan kan jag hålla med om att med minskande APS-C-volymer så tappar de gradvis den (fram till nyligen rätt stora) volymfördel de haft mot småbild. Men med de tillverkningsprocesser vi har idag och inom överskådlig framtid kommer en (lite mer än) hälften så stor komponent alltid ha en rätt tydlig kostnadsfördel mot en större.

Men, jag kan ge dig lite rätt i den meningen att den allmänna utvecklingen i kamerabranschen handlar om att lågprissegmentet är det som tappar mest medan dyrare modeller (som i gengäld säljs i mindre serier) hittills stått rätt starka. Jämför proportionerna på modellutbud över/under 10000 kr (1000 USD) idag och för säg tio år sedan. Då fanns det många modeller under 10000 kr och jämförelsevis få över och bara enstaka över 20000. Idag finns det största modellutbudet över 10000, eller rent av över 20000 kr.

Det här innebär att det faktiska sensorpriset blir en allt mindre viktig faktor för kameratillverkarna. Så långt har du en poäng.
Gammal 2019-07-30, 18:54
martinot

Jo, helt klart att "svenssonkameror" och "fotbollsföräldrakameror" kommer dö ut med tiden till förmån för telefoner. Inget snack om den saken.

För resten av oss (fotoentusiaster och andra nischade personer) så kommer helt klart volymerna minska, och därmed priserna stiga kraftigt på all typ av kamerautrustning.

Det är en återgång till det "normala" gällande både gällande försäljningsvolymer och kundpriser, medans 00-talet och 10-talet, kommer bli en parantes i historien gällande kameraförsäljning och extrem prispress.

Som jag påpekat i en annan tråd:

Nikon, Canon, och även Minolta/Sony, är alla historiskt rotade och helt fokuserade på småbildsformatet.

Jag skulle personligen aldrig köpa annat än ett FF-system från någon av dessa tre tillverkare (annars har jag absolut inget emot andra sensorformat).

APS har för dessa tre tillverkare alltid varit ett mindre eller kortare sido- och stickspår. FF/småbild har i princip varit det enda format som de någonsin (iaf. under de senaste 50 åren) satsat på seriöst under en längre tid.

Den enda tillverkare som har ett vettigt utbyggt ekosystem gällande objektiv för APS är Fujifilm, och är helt övertygad att de kommer få i princip "monopol" på APS-system med tiden.

Detta när Canon, Nikon, och Sony/Minolta fortsätter att slåss på småbildssidan, där de i princip alltid har haft fokus och majoriteten av sitt ekosystem.

Alltså; åter tillbaka till gamla "klassiska" tider igen. 🙂
Gammal 2019-07-31, 22:24
Sten-Åke Sändh

martinot skrev: Jo, helt klart att "svenssonkameror" och "fotbollsföräldrakameror" kommer dö ut med tiden till förmån för telefoner. Inget snack om den saken.

För resten av oss (fotoentusiaster och andra nischade personer) så kommer helt klart volymerna minska, och därmed priserna stiga kraftigt på all typ av kamerautrustning.

Det är en återgång till det "normala" gällande både gällande försäljningsvolymer och kundpriser, medans 00-talet och 10-talet, kommer bli en parantes i historien gällande kameraförsäljning och extrem prispress.

Som jag påpekat i en annan tråd:

Nikon, Canon, och även Minolta/Sony, är alla historiskt rotade och helt fokuserade på småbildsformatet.

Jag skulle personligen aldrig köpa annat än ett FF-system från någon av dessa tre tillverkare (annars har jag absolut inget emot andra sensorformat).

APS har för dessa tre tillverkare alltid varit ett mindre eller kortare sido- och stickspår. FF/småbild har i princip varit det enda format som de någonsin (iaf. under de senaste 50 åren) satsat på seriöst under en längre tid.

Den enda tillverkare som har ett vettigt utbyggt ekosystem gällande objektiv för APS är Fujifilm, och är helt övertygad att de kommer få i princip "monopol" på APS-system med tiden.

Detta när Canon, Nikon, och Sony/Minolta fortsätter att slåss på småbildssidan, där de i princip alltid har haft fokus och majoriteten av sitt ekosystem.

Alltså; åter tillbaka till gamla "klassiska" tider igen. 🙂
Nu droppar marknaden för systemkameror och det gör också priserna och det är helt enligt neoklassisk ekonomisk teori. Nu kan man köpa billiga FF för samma pengar min KM D7D kostade 2005. En entusiastkamera med en APS-C på 6 MP.

Så Jonas inspel är faktiskt helt i linje med det.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.

B+W Filter