Annons

Praktica Super TL3 ljusmätare trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felow

Medlem
Hej!

Fick nyligen hem en Praktica super TL3. Detta är min första SLR kamera jag ägt och använt och jag är för övrigt ny inom fotografering.
Men när jag fick hem kameran så fanns det inget batteri så jag gick och köpte ett "varta V625U" batteri. Satte sedan i batteriet och nålen rörde sig när jag tryckte ner knappen. Men den verkar inte fungera korrekt då den endast stannar längst ner under minuset. Har ändrat slutnings tiden och bländaren utan något resultat. Har ej testat med film i om det skulle göra någon skillnad?

Hade varit tacksam för all hjälp.
 

Bilagor

FlyerOne

Aktiv medlem
Film i eller ej gör ingen skillnad.

Exponeringsmätaren på Praktica super TL 3 är inte inkopplad hela tiden, utan kopplas in med någon knapp/spak/omkopplare när den ska användas. Ser ut att sitta någon sådan mojäng bredvid slutarknappen, eller? Kameran har inte fulluppningsmätning, utan när man skjuter omkopplaren till mätläge så bländas objektivet ner till vald mätare. Man får göra som du försökt göra, alltså justera bländare och slutare tills mätarnålen ligger på 0, MEN exponeringsmätknappen måste vara på eller hållas i läge On. Börja gärna att testa med en stor bländare så att det kommer in ordentligt med ljus till mätaren.

Det finns ett entusiast som heter Butkus, och som under många år har arbetat med att skanna in ett mycket stort antal av fotorelaterade bruksanvisningar. Du kan högst sannolikt hitta bruksanvisningen till TL 3 på www.butkus.org, klar för nedladdning. Han kräver inte något betalt, men vill förstås gärna att man skickar honom någon liten donation, särskilt ifall man laddar ner ett flertal manualer. Men det är alltså frivilligt.
 

Artis

Aktiv medlem
Det har ingen betydelse om du har en film i kameran eller inte. En ljusmätare borde fungera oavsett. Det du måste tänka på är att sätta upp en ljuskänslighet för filmen i inställningsratten för just den funktion. På den analoga tiden med Praktica vad jag minns var det en DIN värde (Deutsches Institut för Normung) man skulle ställa in för det riktiga mätresultat. Där 24 DIN motsvarar ungefär 200 ISO/ASA värden. En tabell finns även här http://en.wikipedia.org/wiki/Film_speed
 

Artis

Aktiv medlem
Det är nog bäst att kolla i specifikationerna vad för batteri ska man ha. Annars kan allt gå åt hel...
 

Felow

Medlem
Tack för alla svar!

Var utomhus idag och testade om det funkade. Nålen började röra sig när jag riktade den mot himlen och jag ändade bländaren så flyttade nålen på sig, men inte när jag ändrade slutartiden. Men så fort jag rörde den mot ett lite mörkare objekt föll den ner direkt under minuset.
Jag har för övrigt satt den på iso 400 då jag kommer skjuta med det.
Batteriet jag köpte var 1,5v och man ska ha ett 1,35 volts batteri enligt manualen.

Kan det bero på batteriet eller är det något annat?
 

beetle

Aktiv medlem
Gamla kamerors exponeringsmätare kan vara väldigt opålitliga. Tror inte inte att 1.5 i stället för 1.35V spelar någon roll mera att den kan visa lite fel och då kan man justera det med filmkänsligheten men det förutsätter att mätaren annars är korrekt. Föreslår att du kör sunny 16 istället, det är rätt kul och man lär sig att bedöma ljus också :) ...eller så skaffar man sig en liten lös mätare för att kontrollera att man inte är helt ute och cyklar när man använder sig av sunny 16, själv är jag dålig på att bedöma ljus när det börjar att skymma.
 

PSix

Ny medlem
Jag kan reparera det åt dig. Jag har reservdelar, verktyg och mätutrustning för de flesta Praktica kameror som tillverkades mellan 1946 och 1990. Hör av dig. Jag finns i Västra Götaland.
 
ANNONS