Annons
Gammal 2019-08-26, 04:55
Canalog

Åter till TS egen rubrik
När jag fotar analogt så tvingas jag "sakta ner" tycker jag, på ett väldigt skönt sätt....att inte dra iväg ett antal bilder utan närmare eftertanke som vid digitalfoto, den moderna kameran sköter ju allt så att exponering, skärpa mm blir perfekt...

Så jag får ofta ett förhållningssätt när jag digitalfotar att "få se sedan vid datorn...kanske nån bild blev bra..." och dom dåliga kan jag enkelt radera och glömma!

Vid analogt foto finns misstagen kvar och påminner mig om slarv vid fotograferandet...men ger också de bästa bilderna vid det fototillfället, förutsatt att jag inte klantar mej vid filmframkallningen!

Att ta sig tid och tänka efter före, på komp, ljus, avstånd, skärpedjup, exponering, filmval mm är för mig mycket avkopplande...många gånger kan jag vara nöjd med att få EN riktigt bra bild på en rulle! Och blev det ingen bra bild alls - fotosessionen var ändå avkopplande!

Jag är tydligen inne i en analog "fas" nu...och "det går säkert över så småningom när han blir vuxen" - säger kanske en del digitalfotografer. Men jag trivs jättebra och gillar verkligen min hobby - både analogt och digitalt foto!

mvh
B
Gammal 2019-08-26, 09:19
apersson850

Visst kan man göra en del på individnivå. På 15 år har jag minskat mitt hushålls förbrukning av oljebaserade drivmedel från närmare 9000 liter om året till ungefär 2000 liter.
Just idag bar jag lite prylar jag behöver till jobbet i en plastkasse. Det står EPA på kassen, ett varumärke som försvann 1978. Så de behöver inte vara engångs, de heller.
Men jag har kraftigt ökat antalet tagna bilder varje år...
Gammal 2019-08-26, 10:56
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Ja, och rätt sak är inte att ingjuta klimatångest i Sveriges befolkning. Rätt sak är inte att ägna sig åt navelskådande beteende för att minska sitt personliga koldioxidutsläpp. Med mera.

Rätt sak är att börja projektera infrastruktur som kan hantera de klimatförändringar som är ofrånkomliga. Den globala temperaturhöjningen kommer att fortsätta de närmaste cirka hundra åren. Det kommer inte gå att åstadkomma en temperatursänkning inom överskådlig tid. Bästa utfallet är att temperaturhöjningen hejdas om 40-50 år. Vi bör alltså räkna med att havsnivån kommer att stiga och börja planera för det. Gör samhällsplanerarna det idag? (Retorisk fråga)

Det enda sättet att i någon signifikant omfattning minska utsläppen av växthusgaser är att inte elda fossila bränslen, men vi kan inte göra det genom att ersätta fossilt bränsle med s.k. förnybara bränslen om vi samtidigt vill behålla en någotsånär dräglig levnadsstandard. Det senare vill åtminstone jag eftersom de framsteg som den medicinska forskningen har gjort de senaste dryga hundra åren är det bästa som har hänt mänskligheten någonsin.

Så hur ersätter vi fossila bränslen på ett effektivt sätt? Jo, genom en massiv satsning på den energiproduktionsform som har visat sig vara den allra säkraste vad gäller hälsa och miljö någonsin.
Klimatångest blockeringen behöver nog vädras ut. För nu har det ju närmat sig det rent parodiska. Segelbåten Greta åker med till USA har tydligen lite av racingstuk och det innebär ju givetvis att ingen toalett finns och således heller ingen skittank som kan samla upp skiten för att tömmas senare i hamn. Istället finns en hink - lika för alla! Jag undrar ju vad miljömedvetandet gör med innehållet. Att jag ställer frågan beror på att vi förra året uppmanades att inte pinka rätt ner i Östersjön eftersom det skulle spä på övergödningen så nu finns det säkert de som har ångest över det också. Självfallet är detta en symbolfråga snarare än en praktisk miljöfråga som visar på hur var man kan hamna om man inte lyfter blicken.

I övrigt är vi är väldigt eniga om detta. Det senaste året har en del lyft befolkningsfrågan och det med rätta för enligt en del siffror jag sett i DN så verkar ju växthusgasökningen korrelera starkt med just befolkningsmängden. Om befolkningen särskilt i delar Afrika och delar av MellanÖstern fortsätter att ökar så så starkt som den gör så kommer också växthusgaserna att fortsätta att öka i motsvarande takt utan att vi kommer kunna göra så mycket åt det annat än på marginalen, så jag har också landat i att det är dags att börja projektera för en mer hållbar infrastruktur än den som vi har idag som utgått från att medeltemperatur och havsnivå kommer att vara som idag för evigt.

Om bara exemplet Nigeria kanske har en befolkning på 200 miljoner idag och vi fortsatt ser en tillväxt på 2,5% eller mer så är det inte utan att man undrar hur de ska kunna hantera en dubbelt så stor befolkning om 25-30 år. Om vi verkligen blir både två och tre miljarder fler globalt inom en överskådlig tid så inser nog de flesta magnituden i den belastningen för klotet. Var ska de ta vägen på en krympande användbar yta av klotet?

När det gäller frågan om samhällsplanerarna planerar för detta idag i Sverige så har man tydligen börjat den processen i sydligaste Sverige läste jag för där är det mest akut eftersom den delen av landet inte har någon landhöjning som i bästa fall kompenserar lite utan istället har man en viss landsänkning istället.
Gammal 2019-08-26, 11:11
Sten-Åke Sändh

För att anknyta till TS:

När jag verkligen kollar mina gamla analoga grejor - samma grejor hade jag i 30 år innan allt ändrades med det digitala - så ser jag en klar viktig skillnad mot nu.

Mitt gamla Pentax ME -kamerahus är enklast tänkbara. Endast en enkel exponeringsmätare som exponerade jämnare än de som funnits i många av mina digitala Sony-kamerahus ofta gjort. Man behövde aldrig tänka på batterier. De höll i åratal vid normal användning. Efter alla år finns bara ett mindre fel på huset som jag tappat flera ggr i gatan - räkneverket har slutat funka men det går lika bra med att rita ett sträck på ett papper om man sätter det i den gamla filmflikshållaren bak.

Mina gamla objektiv och det gäller även alla mina "kitobjektiv" - normaler av olika fabrikat mellan 40 och 50mm som jag senare samlat på mig, har alla utan undantag varit under av mekanisk precision. Jag har inte ett enda där inte den rörliga linstuben helt saknar spel. De är fullständigt mekaniskt "tighta". Jämför det med mycket av det plastskräp som man skickar med idag.

Varför kunde man då och inte idag. Observera att jag pratar inte Zeiss Otus för 30 000 plus utan vilken jäkla manuell "kitglugg" som helst från Olympus, Konica eller Pentax från 70-talet som jag har på hyllan. Detsamma gäller säkert även Nikon och Canon. En del finner fortsatt nöje i att använda sina gamla objektiv på nya kamerahus och det fantastiska är att de fått visst nytt liv med dagens fina fokushjälpmedel som inte fanns i de gamla husen. För min del kan jag konstatera att det är lättare än någonsin att sätta skärpan rätt med dessa gamla klenoder om jag sätter dem på något av mina digitala kamerahus. Det bästa av båda världar!
Gammal 2019-08-26, 13:56
fotobollfoto

en piss i Mississippi
Ur ren miljösynvinkel tror jag att digitalfotografins påverkan är en piss i Mississippi.
Jag blev digital för tio år sedan. Varenda pryl jag köpt under dessa år är fortfarande fullt fungerande.
EOS 550D används inte mycket, men det händer.
EOS 7D har pappa tagit över och använder
EOS 1D mk iii som jag köpte begagnad använder jag regelbundet. Åtminstone varje helg.
EOS-1 D X som jag också köpte begagnad använder jag ännu oftare.

Inget köp, slit och släng här inte.

PC och bildskärm samt NAS för lagring används till mer än foto. Så även skrivare.

Möjligen att diverse transporter av prylarna, nya eller begagnade, hade kunnat gå miljövänligare om man drog ner på kravet om leverans nästkommande dag. Om man accepterar en vecka eller två (eller uppemot ett halvår) så kan segelbåt kanske vara ett alternativ.

PS
Man ska inte pissa i havet. Det göder algerna som blommar giftigt. Man kanske inte ska pissa i Mississippi heller?
Gammal 2019-08-26, 16:30
Bengf

Media driver klimatångensten så pass hårt, att det snart kommer att leda till slagsmål mellan grannar, hur skall detta sluta, ser i tråden hur samvetet skapar ånger och förtvivlan, Spagetti med köttfärssås har varit i toppen under många år i Sverige kan rätten klara sig vidare tro, förbaskat gott med riven parmesan ( fast osten är för dåligt lagrad i vanliga affärer )- det går utmärkt med lite starka svenska hårdostar också.
Gammal 2019-08-26, 22:15
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Ur ren miljösynvinkel tror jag att digitalfotografins påverkan är en piss i Mississippi.
Jag blev digital för tio år sedan. Varenda pryl jag köpt under dessa år är fortfarande fullt fungerande.
EOS 550D används inte mycket, men det händer.
EOS 7D har pappa tagit över och använder
EOS 1D mk iii som jag köpte begagnad använder jag regelbundet. Åtminstone varje helg.
EOS-1 D X som jag också köpte begagnad använder jag ännu oftare.

Inget köp, slit och släng här inte.

PC och bildskärm samt NAS för lagring används till mer än foto. Så även skrivare.

Möjligen att diverse transporter av prylarna, nya eller begagnade, hade kunnat gå miljövänligare om man drog ner på kravet om leverans nästkommande dag. Om man accepterar en vecka eller två (eller uppemot ett halvår) så kan segelbåt kanske vara ett alternativ.

PS
Man ska inte pissa i havet. Det göder algerna som blommar giftigt. Man kanske inte ska pissa i Mississippi heller?
Tyvärr Per och flera andra,
Att kalla detta klimatångest är retorik som liknar vad Trump ägnar sig Isen i Arktis är under sommaren snart helt borta Isbjörnarna bör skaffa sig flytväst för att ta sig fram för is under sommarhalvåret kan de knappt längre räkna med.
Svalbards, Island och Grönlands glaciärer smälter mycket snabbare än vad forskare tidigare trott. Har ni fin stuga vid kusten kan den om 30 år stå under flera meter vatten.
Detta är är inte panikångest utan vad vi ser utvecklingen pekar på.
Det går mycket snabbare än forskarna tidigare trott. Att kalla det klimatångest är att vara lika dum som Presidenten i USA. Svalbard och Grönland har redan fått sin medeltemperatur över året höjd med flera grader. Deras glaciärer smälter i en snabbare takt än någonsin förr. När de smält helt innebär det en havshöjnngi på cirka 7 meter. Det innebär jag kan ta kajaken till Backaplan när jag ska handla och bilen kan lämna hemma.
Detta är inte spekulationer utan verklighet.
Hoppas eran sommarstuga ligger mer än 7 meter över nuvarande havsnivån.
Gammal 2019-08-26, 23:03
PMD

Flash Gordon skrev: Tyvärr Per och flera andra,
Eftersom du riktar dig specifikt till mig så bör jag kanske svara.

Du har nog missat en hel del av vad jag har skrivit om relevanta åtgärder för att motverka effekterna av den globala temperaturökningen. Vi måste t.ex. se till att effekterna av en höjning av havsytans nivå inte leder till en total katastrof. Det är inte försent att börja med sådana infrastrukturprojekt nu, men det är försent att hejda den globala uppvärmningen.

Man åstadkommer dock ingenting alls genom att kasta med armarna och uppgivet ropa att det är allvar.
Gammal 2019-08-27, 05:11
Bengf

Det fins nog otaliga anledningar till vad som händer med vår jord, den snabbväxande befolkningen i vissa områden är en, den enorma ökningen av industrier som tog fart runt 1900 är en annan, den extrema girigheten över snabba vinster med gigantiska skogsavsköljningar som följd, man har i decennier avverkat regnskog med storleken av en fotbollsplan i minuten, det handlade inte bara om ved för att laga mat, i Ryssland går man hårt åt skogen, långtradarna går skytteltrafik med långa trädstammar, skall man ta tåget genom Tyskland så drivs elen där av kolkraftverk, det är kollisioner mellan att ge människor arbete för försörjning och klimatpåverkan.

Klimatångest är ett tillstånd när folk vet att jorden far illa, det handlare ju inte om några märkliga undanflykter. Bangkok är så överbefolkad att grundvatten tagit slut så att marken blir underminerad och sjunker., det måste ju till gigantiska åtgärder runt hela världen, tror som Per att det blir mycket svårt att få till sänkningar av temperaturen möjligtvis att göra den betydligt långsammare, vet inte om 50 år kan räcka, men man hoppas förstås.
Gammal 2019-08-27, 05:41
fotobollfoto

Flash Gordon skrev: Tyvärr Per och flera andra,
Att kalla detta klimatångest är retorik som liknar vad Trump ägnar sig [...].
Tyvärr Mats, du har nog inte förstått vad jag skriver.

I senaste kommentaren svarar jag egentligen på ursprungsinlägget och menar att digitalfotografi i sig knappast är en stor miljöbov.
Men att vi som köper prylar bidrar till transporter som är en bov.
Jag avrundar med en variant av många bäckar små. ( och implicit att vi måste stämma i bäcken).
Gammal 2019-08-27, 06:52
snakebunk

Några korta kommentarer:

Uttrycket "tid är pengar" gäller i högsta grad för klimatkrisen. Ju längre vi väntar desto dyrare blir det.

I Sverige har vi en energimix av framför allt vatten-, kärn- och vindkraft. Elbil kan därför vara bättre än fossildriven dito i vårt land.

Jag tror att vi behöver agera på alla nivåer. Det är viktigt att vi gör kraftfulla överenskommelser på högsta internationella nivå och det är viktigt att vi lever mer klimatsmart i vardagen. Alla bäckar små som någon skrev.

Vi kanske inte alltid behöver köpa den senaste fotoutrustningen, vi kan köpa begagnat, vi kanske kan reparera och vi kan köpa bra kvalitet när vi behöver köpa nytt. Vore uppskattat om Fotosidan skrev mer om miljö och klimat.
Gammal 2019-08-27, 13:04
Sten-Åke Sändh

[QUOTE=Flash Gordon;2251073]Tyvärr Per och flera andra,
Att kalla detta klimatångest är retorik som liknar vad Trump ägnar sig Isen i Arktis är under sommaren snart helt borta Isbjörnarna bör skaffa sig flytväst för att ta sig fram för is under sommarhalvåret kan de knappt längre räkna med.
Svalbards, Island och Grönlands glaciärer smälter mycket snabbare än vad forskare tidigare trott. Har ni fin stuga vid kusten kan den om 30 år stå under flera meter vatten.
Detta är är inte panikångest utan vad vi ser utvecklingen pekar på.
Det går mycket snabbare än forskarna tidigare trott. Att kalla det klimatångest är att vara lika dum som Presidenten i USA. Svalbard och Grönland har redan fått sin medeltemperatur över året höjd med flera grader. Deras glaciärer smälter i en snabbare takt än någonsin förr. När de smält helt innebär det en havshöjnngi på cirka 7 meter. Det innebär jag kan ta kajaken till Backaplan när jag ska handla och bilen kan lämna hemma.
Detta är inte spekulationer utan verklighet.
Hoppas eran sommarstuga ligger mer än 7 meter över nuvarande havsnivån.[/QUOTE

Ja Per får väl svara för sig men vad jag förstått så har Per lika lite som jag någon klimatångest att tala om. Det har i mitt fall inte ett dugg med att mitt sommarhus ligger 15 meter över havet och att jag bor mitt på en ö heller.

Vi ser bara en massa gravt ångestparalyserade människor som megafonerna skrämt vettet ur och som knappast idag är i stånd att ta sig an verkligheten längre. Han precis som jag, om jag tolkat honom rätt, tycker istället att vi nu ska fokusera på hur vi kan anpassa oss på bästa sätt för att hantera det som riskerar att hända. För varken han eller jag tror på att vi kommer hinna svänga detta tillräckligt snabbt. Vi i Sverige har en lång tradition och kunnande på området. Gamla VBB (Vattenbyggnads byrån) var väl exv. med när man flyttade Abu Simbeltemplet i Egypten innan Assuandammen byggdes som dränkte en del av den historiska Nilmiljön. De byggde mycket nere i Saudia också i stora samhälllsprojekt. Vi har ett antal kompetenta byggföretag som kommer få mycket att göra i framtiden när hela städer kommer behöva flyttas och säkras.

Som sagt växthusgastillväxten korrelerar starkt med befolkningstillväxten, så den polletten kanske kan ramla ner den med till slut. Problemet i Sverige är att vi år så totalt ångestblockerade att vi ytterligare vill försöka kapsla in varenda fis och rap i någon koldioxidsänka på lämpligt avstånd att vi inte ens fattar att det finns betydligt större och lägre hängande frukter än de uppe i den allra högsta toppen i vår problemskog. Får vi inte stopp på befolkningstillväxten främst i Afrika och delar av Asien så kommer förmodligen inga andra ansträngningar att kunna balansera den belastning det tillskottet kommer generera heller. Det är ju dessutom en realitet att det stigande vattnet kommer att stiga just där de flesta bor på planeten och har folk klimatångest idag för att det var varmt förra året i Sverige, (ja en del tog ju detta direkt till megafonerna och i år har vi i Sverige haft en helt vanlig sommar med rekordskördar igen märkligt nog) så kommer det inte vara någonting mot när miljarder kommer att få det precis som man har det i delar av Bangladesh idag.

Även EU är ju paralyserat men av andra skäl än bara miljöskäl och efter senaste valet kunde vi i Sverige inte ägna oss något annat än att följa alla talmansrundor - hur mycket tid spenderade vi i den långbänken? Hur kan vi tro att våra politiska institutioner kommer bli mer snabbfotade under överskådlig framtid och när det verkligen gäller?

… och Flash, att tro att det finns folk i Sverige idag som missat allt som rapporterats om isarna på Arktis och Antarktis, eller det som händer med Taigans och Canadas permafrost är att underskatta folk å det grövsta och det är det också när man tror att Miljöpartistiska elcykelpremier ska möta annat än löje när det presenteras som någon form av dellösning på den globala uppvärmningen. Jag tror mycket mer på det som trots allt sker i det mer tysta. Missförstå mig rätt elcyklar är toppen men möjligen mer för att minska den trängsel som uppstår i storstäderna när det sitter en och en i en massa bilar. Jag är säker på att exv. samåkning i dessa bilar i mycket högre utsträckning skulle kunna få en verklig effekt på utsläppen. Att vi byggt våra städer och befolkningscentra på det sätt vi gjort kommer vi inte kunna ändra på ens på 50 års sikt, så pendling får vi nog trots allt dras med och det kommer ta tid att byta ut alla fossilfordon både på land och vatten.
Gammal 2019-08-27, 13:19
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Så länge metoderna som används släpper ut växthusgaser så är de dåliga. En del är mer dåliga än andra förvisso, men bäst är faktiskt metoder som inte släpper ut växthusgaser.

För att hejda den globala temperaturökningen krävs att det inte släpps ut mer växthusgaser.

Ja men vi kommer aldrig att kunna få bort alla utsläpp. Det är en illusion att sälja in det ens som möjligt- en del står ju naturen själv för tyvärr. Dessutom vill man väl helst att inte bara ökningen ska minska utan vi behöver väl en sänkning av nivåerna som är även om man måste börja där man är.
Gammal 2019-08-27, 13:32
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev:
............….Klimatångest är ett tillstånd när folk vet att jorden far illa, det handlare ju inte om några märkliga undanflykter. Bangkok är så överbefolkad att grundvatten tagit slut så att marken blir underminerad och sjunker., det måste ju till gigantiska åtgärder runt hela världen, tror som Per att det blir mycket svårt att få till sänkningar av temperaturen möjligtvis att göra den betydligt långsammare, vet inte om 50 år kan räcka, men man hoppas förstås.
Ett problem är städernas tillväxt. De stora städerna har växt opropotionerligt och det skapar en del av problemen i sig. Inte minst för vattnet.

Jag själv tänker på Afghanistan. Flera av städerna där är där är fem gånger plus större än de var när jag var där på 70-talet (Herat och Kabul exv.) . Hur planerar man för sånt? Grejen är väl att man faktiskt inte gör det i stor utsträckning! Vi har ett antal städer på ett flertal kontinenter som är större än 20-25 miljoner. Istanbul i Europa och Sao Paulo i Syd-Amerika samt Meico City i Mellanamerika. I Asien har vi flera i Kina och Indien. Jorden skulle må mycket bättre om vi kunde sprida ut oss lite mer.
Gammal 2019-08-27, 13:58
Bengf

Man har väl kämpat med utdelning av kondomer i delar av Afrika i många år, det ploppar ut ungar i en strid ström, trots saknaden av arbete, mat och tillgång till sjukvård, barnadödligheten är skrämmande i stora delar av världen, barna kommer trots bristen på vatten och chans till överlevnad.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26.

Elinchrom ELB 500 TTL